Marijke Van Warmerdam

Marijke van Warmerdam’s werk houdt het midden tussen film, fotografie, sculptuur en installatie. Ze gebruikt daarvoor uiteenlopende middelen, waarbij haar experimenten met nieuwe media bepalend zijn. Haar analoge filminstallaties waarbij begin en einde van de film in elkaar overlopen behandelen het principe van de cirkelbeweging. Door dezelfde beelden in een loop te tonen werken deze intensiever in op de toeschouwer en op die manier brengt van Warmerdam alledaagse situaties op de voorgrond. Die cirkelbeweging wordt soms versterkt door in de film zelf een herhalend patroon te verwerken, zodat niet meer duidelijk is waar een beweging werkelijk herhaald werd en waar de suggestie van herhaling wordt gewekt met technologische middelen. Tegelijkertijd confronteert het de approximatieve menselijke reproductie met de exacte mechanische reproductie. Van Warmerdam behandelt het begrip tijd nog op andere manieren in haar werk. In sommige werken wordt de belangrijkste eigenschap van de cinematechniek, de mogelijkheid beweging te registreren, tenietgedaan door gedurende de hele film eenzelfde beeld te tonen dat slechts minieme bewegingen met zich meebrengt, waardoor de tijd lijkt stil te staan. Uit het werk ‘Tomorrow’ blijkt dat de tijd ook in haar fotografische werk aan de orde komt. De foto toont het profiel van een gezicht tegen een blauwe lucht. De blik in de verte en de graanhalm in de mond wijzen symbolisch op een overpeinzing van de tijd die gaat komen en op die manier wordt in dit ene beeld een langdurige periode omvat.
geboortejaar en -plaats: , Nieuwer Amstel (Nederland)

Publicaties