Partnerships met bedrijven & nocturnes

Paintshop 2016, S.M.A.K. Foto: Kurt Stockman
i
Paintshop 2016, S.M.A.K. Foto: Kurt Stockman

Partnerships met focus op marketing of Corporate social responsability

Per (grote) tentoonstelling werkt S.M.A.K. samen met een aantal sterke ‘presenting partners’. Deze partner krijgt naast klassieke return, zoals tickets en een geleid bezoek, een project op maat. We gaan op zoek naar een originele link en lanceren samen een verhaal. Deze samenwerkingen zijn vaak evenementieel (denk aan exclusieve personeelsfeesten, klantenevents, productlaunches, originele familiedagen), marketinggericht of focussen op CSR.

S.M.A.K. hanteert bewust geen zaalhuur. Wie een exclusieve nocturne in het museum wil na sluitingstijd of graag eens Francis Bacon van dichtbij ziet, zet zijn schouders mee onder de restauratie van een kunstwerk uit de S.M.A.K. collectie of wordt partner van een tentoonstelling.

Hieronder vind je alvast enkele acties die we uitwerkten met bedrijven. Laat deze voorbeelden een bron van inspiratie zijn om in de toekomst met S.M.A.K. samen te werken.

Voor meer informatie of een afspraak, neem dan contact op met

Peter Aerts
peter@smak.be
+32 (0)9 240 76 58

  • Rinus Van de Velde en Auping
    Rinus Van de Velde ging voor Auping aan de slag rond het thema ‘slaap’. Het resultaat werd een handgeschreven kunstwerkje om tussen een boek te steken. Auping nodigde zijn klanten uit in het museum in aanwezigheid van Rinus en Philippe (Van Cauteren).
     
  • Nicolas Party en Zilton
    Het Belgisch mannenlabel Zilton steunde de expo These Strangers ... Painting and People. In het kader van deze samenwerking ontwierp Nicolas Party, één van de negen kunstenaars in de tentoonstelling, een uniek t-shirt dat te koop werd aangeboden in de S.M.A.K. bookshop.
     
  • Het MINI museum
    Met BWM-MINI wordt voor het eerst een mobiel museum van hedendaagse kunst opgericht. Voor dit project wordt een collectie hedendaagse kunst samengebracht in de vorm van een nomadisch, mobiel museum. Het wordt een unit waarmee we aan verschillende doelgroepen vertellen wat hedendaagse kunst precies betekent. We trekken mét gids naar beurzen, events en scholen.

Maatschappelijk engagement

Voor veel jongeren is een bezoek aan S.M.A.K een eerste kennismaking met kunst of zelfs met een museum. S.M.A.K. wil jongeren die een moeizaam leertraject hebben afgelegd de hand reiken door met hen samen in het museum te werken rond kunst. Niet door hen te onderwijzen maar door vanuit hun eigen interesses samen te werken en hen zelf actuele kunst te laten ontdekken.

  • Engie Electrabel partner voor sociale projecten met jongeren
    Gesteund door partner ENGIE - die dezelfde visie deelt – werken we sinds 2014 een programma op maat uit met moeilijk bereikbare groepen.  De eindresultaten worden niet vooraf bepaald. Alles is mogelijk.
    Voor het project PAINTSHOP opende S.M.A.K. een groot schildersatelier voor 300 leerlingen van het Centrum Leren Werken in Gent (CLW) tegen de achtergrond van de tentoonstelling These Strangers… Painting and People. Samen met kunstenaars gingen ze aan de slag in het museum om een zelfportret te schilderen. Het resultaat van de workshops werd samengebracht in een portrettengalerij die toegankelijk was voor het publiek.

    Een samenwerking sinds 2014

    Tijdens vorige edities maakten de leerlingen van het CLW een audiotour met rapsongs in ‘Rappers of Art’ in samenwerking met REC bij de tentoonstellingen van Larry Sultan en Joris Ghekiere. In deze tour ondertitelden de jongeren hun favoriete kunstwerken met zelfgeschreven rapteksten die bezoekers konden beluisteren. Ook een stop-motion film met Boris Zeebroek en Froze rond de tentoonstelling Drawing | The Bottom Line en een traject met David Bade in het museum en onder de Gentse stadshal behoorden tot de projecten.