Stop-motion film en rapsong door jongeren CLW

Foto: Kurt Stockman
i
Foto: Kurt Stockman

Een 25-tal leerlingen van het Centrum Leren Werken (CLW) in Gent hebben in S.M.A.K. een serie van 15 workshops gevolgd rond de tentoonstelling ‘Drawing | The Bottom Line’. Tijdens een feestelijk toonmoment in S.M.A.K. presenteren de leerlingen het resultaat van die workshops: een stop-motion film en een rap met bijhorende videoclip. 

Voor de jongeren was het bezoek aan de tentoonstelling hun eerste kennismaking met hedendaagse kunst. Vanuit hun eigen interesses is daarna een workshoptraject gestart waarin de jongeren hun visie konden geven op de tentoonstelling.

Onder begeleiding van beeldend kunstenaar en muzikant Boris Zeebroek werkten de jongeren met allerlei verschillende tekentechnieken die uiteindelijk werden verwerkt in een lange stop-motion animatie. In het begin aarzelend maar later met meer trefzekerheid experimenteerden zij met potlood, krijt en collage die door middel van stop-motion in beweging werden gebracht. Onder begeleiding van de Gentse rapper Froze (Rauw & Onbesproken) hebben de jongeren ook nog een rap opgenomen in een professionele studio als muzikale ondersteuning van hun project. Bij deze rap werd een speciale videoclip gemonteerd.

Op 2 februari 2016 werden de animatiefilm en de videoclip gepresenteerd in S.M.A.K. tijdens een feestelijk toonmoment in aanwezigheid van de leerlingen en met een optreden van rappers Froze en Raab van het Gentse collectief Rauw & Onbesproken.  

Extra

Het CLW is een school voor deeltijds beroepsonderwijs. De jongeren gaan een aantal dagen in de week naar school en werken de rest van de tijd voor een baas. Ze worden op het CLW opgeleid tot vorkheftruckchauffeur, zelfstandig kok, metselaar of kapper en de school begeleidt hun eerste stappen op de arbeidsmarkt.

S.M.A.K. realiseerde dit project met steun van Electrabel. Vanuit hun maatschappelijk engagement willen S.M.A.K. en Electrabel kwetsbare jongeren, die doorgaans weinig affiniteit hebben met cultuur, kennis laten maken met hedendaagse kunst. Door intensief met deze jongeren aan de slag te gaan, krijgen zij de kans om zich naast hun beroepsopleiding, ook op andere vlakken te ontwikkelen.

Het hele proces is/wordt gevolgd door REC Radiocentrum in de vorm van een mini-docu met daarin interviews met de jongeren over hun beleving van het project.