.Kader Attia | Repairing the Invisible 31.03 tot 01.10.2017

In het kader van het tienjarig bestaan van de textielopleiding aan KASK, Gent, presenteert S.M.A.K. het werk van de Frans-Algerijnse kunstenaar Kader Attia.  Attia's werk geniet internationale erkenning voor de urgente wijze waarop hij noties van trauma en herstel verkent binnen onze geglobaliseerde samenleving via een artistieke praktijk van assemblages, reparaties en appropriaties.

De ruimte wordt grotendeels ingenomen door een nieuwe installatie van acht gevonden voorwerpen in textiel. De stoffen van verschillende Afrikaanse origine vertonen telkens een aantal handmatige reparaties, die zichtbaar zijn gelaten. Het is een sereen maar complex beeld, als een stilleven, een visuele representatie van het leven en haar vergankelijkheid. Attia toont dat een eindeloze beweging van herstellingen en uitwisselingen inherent is aan deze werkelijkheid.

Gelijkaardige hechtingen lopen verder door de tentoonstelling. In textiel of metaal past Attia ze toe op onder meer gebroken spiegels en gescheurde doeken. Meer hybride vormen die Attia als artefacten verzamelt, verbinden residuele objecten en materialen, zoals een militaire helm en een gitaar. Het verleden en het vreemde vormen de voorwaarden voor een toekomstig bestaan. In hun vorm van autopoësis, een  proces van zelfcreatie en -onderhoud,  herkent Attia ook de manier waarop maatschappijen zichzelf ontwikkelen en heropbouwen.

Dit meervoudige perspectief wordt ook aangehouden in de video Réfléchir La Mémoire, waarvoor de kunstenaar in 2016 de 'Prix Marcel Duchamp' ontving en die met deze tentoonstelling haar Belgische première heeft. Het filmische essay zoekt verwantschappen tussen de psychologische en psychosociale implicaties van herstelprocessen. Via getuigenissen van onder meer een psychanalist, neuroloog, chirurg, filosoof, historicus, danser en muzikant wordt het fenomeen fantoompijn vertaald naar de gevolgen van negatie en onzichtbaarheid van maatschappelijke trauma's zoals genocide, slavernij en kolonisatie die collectief beleefd worden.

Kader Attia’s praktijk biedt een poëtische dimensie aan een breder discours over de repercussies van Westerse hegemonie over niet-Westerse culturen via historische narratieven, identiteitspolitiek en humanitaire crises in heden (vluchtelingencrisis) en verleden (kolonisatie). Recent opende de kunstenaar in Parijs de ruimte La Colonie, een moderne agora die synergiën zoekt tussen kunst, theorie en activisme in een programma van lezingen, debatten en concerten.

In het kader van EXTRA, met de steun van Institut français en de Culturele dienst van de Ambassade van Frankrijk in België.

Kader Attia (°1970, Seine-Saint-Denis) leeft en werkt in Berlijn en Parijs. Hij had recente solotentoonstellingen in Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Germany (2016); Musée Cantonal des Beaux Arts, Lausanne, Switzerland (2015); KW Institute for Contemporary Art, Berlin (2013); Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2012); The Institute of Contemporary Art, Boston, MA (2007); and Musée d’Art Contemporain de Lyon, France (2006). Hij nam deel aan Documenta 13, Kassel, Duitsland (2012), Moscow Biennale (2011), Biennale of Sydney (2010) en Biennale di Venezia (2003). In 2016 was hij laureaat van de Prix Marcel Duchamp.Kader Attia werd eveneens geselecteerd voor de internationale tentoonstelling “Viva Arte Viva”  van de 57ste editie van de Biennale di Venezia.

Ook het Design museum Gent markeert het tienjarig bestaan van de textielopleiding en organiseert de tentoonstelling Rechts/Averechts. De open visie, eigen aan de opleiding, is de rode draad en confronteert werk van internationale kunstenaars met dat van alumni in een immersieve belevingstentoonstelling. Van 31 maart tot eind september 2017 wandel je niet alleen tussen, in en door de werken, maar kan je er ook aan voelen en op zitten.
 

Boek een gids

T: +32 (0)9 210 10 75

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 Niet bereikbaar in het weekend en op feestdagen.

>  Maak hier je reservatie