Marcel Broodthaers .EXTRA MUROS | Tentoonstelling in Istanbul: ‘Words, Things, Concepts’

25.09 tot 29.11.2014

Het is de eerste solotentoonstelling met werk van de kunstenaar in Turkije. Topstukken uit Broodthaers’ oeuvre, zoals ‘Pense-Bête’ (1964), ‘Miroir d’Époque Regency’ (1973) en ‘289 coquilles d’oeufs’ (1966), zijn er nog te zien tot en met 29 november 2014.

De volledige selectie werken in Akbank Sanat behoort tot de collectie van S.M.A.K., dat een bijzonder uitgebreid ensemble werken en archiefstukken van de kunstenaar bezit. Samen met Joseph Beuys en Panamarenko vormt Broodthaers de ruggengraat van de museumcollectie. S.M.A.K. heeft plannen om Broodthaers in de nabije toekomst een meer centrale plaats in zijn tentoonstellings- en onderzoeksbeleid te geven. Curator van de Broodthaers-tentoonstelling in Istanbul is Dr. Hasan Bülent Kahraman. Vorig jaar werd Kahraman aangesteld als intendant van Europalia Turkije 2015-‘16. In het kader van dit Europaliafestival werkt S.M.A.K. tegen najaar 2015 een tentoonstelling uit rond de kunstenaressen Ayse Erkmen (°1949, Istanbul) en Ann Veronica Janssens (°1956, Folkstone). Zij werden geselecteerd om in 2015 elk een permanent monumentaal artistiek icoon op de Gentse Korenmarkt te realiseren. Marcel Broodthaers (°1924, Brussel - +1976, Keulen) is een van de belangrijkste grondleggers van de conceptuele kunst van de 20ste eeuw. Hij wordt beschouwd als een schakelfiguur tussen de objets-trouvés van Marcel Duchamp en het surrealisme van René Magritte. Door alledaagse voorwerpen binnen de context van zijn oeuvre op een andere manier te laten functioneren, onderzoekt Broodthaers de logica van de manier waarop we naar dingen kijken en de ambivalentie van beeld en werkelijkheid, concept en object. Broodthaers is onder meer bekend voor zijn uitgesproken kritiek op het museum als instituut. Hij drijft ook de spot met het aura van de kunstenaar en stelt de waarde en originele status van kunst in vraag. Vóór 1964 was Broodthaers actief als dichter. Van zijn laatste dichtbundel, ‘Pense-Bête’ (1964), kleefde hij de onverkochte exemplaren in een klomp gips aaneen en plaatste hij de ‘sculptuur’ die hij zo creëerde op een sokkel. Dit betekende zowel het einde van zijn literaire loopbaan als het startpunt van zijn carrière als beeldend kunstenaar. Maar poëzie, taal en literatuur zouden in Broodthaers’ beeldend werk nooit veraf zijn. Zijn kunst wordt steevast gekenmerkt door de wisselwerking tussen woord en beeld. Al twintig jaar speelt Akbank Sanat een belangrijke rol in de ontwikkeling van kunst in Turkije via de organisatie van een uitgebreid kunst- en cultuurprogramma rond realisaties in de disciplines publicatie, muziek, podiumkunsten en beeldende kunst. 

  Meer over Marcel Broodthaers