ART FOCUS Gent - atelierbezoek Bram Demunter

Bram Demunter, foto: Tiny Geeroms voor Subbacultcha
i
Bram Demunter, foto: Tiny Geeroms voor Subbacultcha
werk van Bram Demunter
i
werk van Bram Demunter
atelierbezoek - Vrienden v/h S.M.A.K., foto: Anyuta Wiazemsky
i
atelierbezoek - Vrienden v/h S.M.A.K., foto: Anyuta Wiazemsky
HIWA K Diagonal, 2009 C-Print 133.5 x 200 cm Courtesy of the artist, KOW, Berlin and Prometeogallery di Ida Pisani Milan/Lucca
i
HIWA K Diagonal, 2009 C-Print 133.5 x 200 cm Courtesy of the artist, KOW, Berlin and Prometeogallery di Ida Pisani Milan/Lucca
i
HIWA K It's Spring And The Weather Is Great So Let´s Close All Object Matters, 2012 Mixed media installation Dimensions variable Photo: Ladislav Zajac | KOW Courtesy of the artist and KOW, Berlin

rondleiding in S.M.A.K.  - lezing Lukas Vandenabeele - atelier

13:00 – 14:30
Rondleiding | S.M.A.K., aangeboden door de Vrienden v/h S.M.A.K.
S.M.A.K. wijdt een solotentoonstelling aan de recente videowerken, performances en installaties van Hiwa K (Noord-Koerdistan, Irak, 1975). In de jaren ‘90 ontvluchtte de kunstenaar zijn thuisland. Ruim 10 jaar later vestigde hij zich in Duitsland. Deze emotionele en maatschappelijke ontwrichting tekent zijn artistieke praktijk, die zowel door zijn persoonlijke biografie als door alledaagse ontmoetingen en verhalen uit zijn omgeving wordt gevoed. Ook tijdens Documenta 14 in Kassel en Athene confronteerden recente videowerken en sculpturen van Hiwa K ons met de absurde en gefragmenteerde ervaring van een vluchtelingenbestaan.
Sinds 1953 reikt de Kulturkreis der deutschen Wirtschaft im BDI e.V. (the Association of Arts and Culture of the German Economy at the Federation of German Industries) jaarlijks de Ars Viva prijs uit aan jonge kunstenaars die in Duitsland wonen en werk maken dat zich onderscheidt door zijn progressief karakter. De tentoonstelling met werk van de laureaten doet eerst Kunstverein München aan en reist daarna door naar S.M.A.K. Op deze manier biedt het museum een gerichte blik op de jonge Duitse kunstscène. De drie laureaten van 2018 zijn Anna-Sophie Berger (1989) uit Oostenrijk en Oscar Enberg (1988) en  Zac Langdon-Pole (1988), beiden uit Nieuw-Zeeland.
 
14:30 – 15:00
Koffiepauze
 
15:00 – 16:00
Lezing |  S.M.A.K.
Lukas Vandenabeele (°1951) schreef in de faculteit Kunstgeschiedenis (U.G.) zijn thesis over een cisterciënzerarchitectuur. Hij ging daarna theater studeren in Parijs bij Etienne Decroux. Tot zijn 35 jaar maakte hij creaties in het danstheater, die omschreven werden als profane mystiek. Sinds 1986 bouwt Vandenabeele aan een plastisch oeuvre, dat getuigt van eenzelfde verlangen als waaruit als waaruit zijn dans is ontstaan. Een continuïteit in de eerste jaren van dit plastisch oeuvre is de afstandelijkheid waarmee hij de wereld taxeert, het zich niet moeien met wat hijzelf maakt, het volgen van externe mentale en fysieke directieven. Deze afstandname resulteerde gaandeweg in een verhoopte werkelijkheid zonder gewaarwording, zonder beelden – en vooral in de onmogelijkheid dat “onbemeubeld zijn” te raken. De blindheid, de duisternis, de kleine fossiele overblijfselen van de zogenaamde initiële duisternis, de prothesen, de ellenlange oefeningen in het niet zien. Niets ervan helpt hem om de plaatsloosheid te raken.
 
16:15 – 17:00
Atelierbezoek | Bram De Munter
“Mijn schilderijen zijn altijd het product van een interactief proces tussen de dingen die ik lees, hoor, zie en denk. Ze fungeren als een soort collage van mijn indrukken. Literatuur is een belangrijke inspiratiebron: boeken over het brein, slavernij, het dier in de menselijke geschiedenis, etc. Maar ook de omgeving waarin ik leef, heeft een grote impact op mijn creatieve proces. In de periode dat ik in een centrum voor psychiatrische patiënten werkte, werd ik geïnspireerd door hun manier van kijken naar mensen en het ervaren van emoties. Nu ik in Gent woon en een studio heb bij HISK, beïnvloeden de boeiende gesprekken die ik met andere artiesten heb mijn werk. Ondanks het feit dat mijn schilderijen nogal spontaan ontstaan, is er een rode draad doorheen. De as waaromheen mijn schilderijen draaien, is het gedrag van mensen en hoe ze omgaan met elkaar en hun omgeving - natuur, dieren en instellingen. In vergelijking met mijn vroege werk, waarbij de nadruk lag op de symboliek van elke figuur, verschoof mijn aandacht naar de interactie tussen de personages, waarbij ik altijd de 'ruwe' menselijke emoties aanraakte, zoals haat, geluk, pijn, lust, .... De diverse inspiratiebronnen die ik eerder noemde, dienen als gezichtspunten om deze grote thema's te benaderen. Bijvoorbeeld, een keer maakte ik een schilderij gebaseerd op het Ganzenbord. De levenspad-achtige, slingerende vorm van het spel en de zachte symboliek van de ganzenvierkanten - de bron, de dood, de gevangenis - bieden een interessante kijk op mensen. Hetzelfde geldt voor het boek dat ik heb gelezen over hoe de hond door de tijd heen wordt gezien door mensen. Vervolgens heb ik het perspectief van de hond gebruikt om mensen af ​​te beelden. Mijn onderwerpen zijn dus altijd hetzelfde, maar ik benader ze graag vanuit verschillende invalshoeken.”, Bram Demunter (°1993) uit een interview met Subbacultcha.
 
PRIJS: €5,00 | YOUNGfriends gratis. Reserveer spoedig: info@vriendensmak.be.

in categorie: Vrienden v/h S.M.A.K.