Trip naar Deurle - Waregem - Otegem

Beauty in the Shadow of the Stars, 2015, courtesy Thomas Lerooy, rodolphe janssen & Galerie Nathalie Obadia
i
Beauty in the Shadow of the Stars, 2015, courtesy Thomas Lerooy, rodolphe janssen & Galerie Nathalie Obadia
Maki Na Kamura, solo exhibition: „o lala, von was für glänzenden liebhabereien
i
Maki Na Kamura, solo exhibition: „o lala, von was für glänzenden liebhabereien"
i
Navid Nuur - 'Vein of Venus', 2008. collectie Vrienden v/h S.M.A.K.
Bruthaus gallery, Waregem
i
Bruthaus gallery, Waregem
Deweer gallery, Otegem
i
Deweer gallery, Otegem

Bezoek MDD - BE-part - Bruthaus gallery en Deweer gallery

13:00
Vertrek, aan S.M.A.K.
 
13:30 – 15:00
Bezoek MDD, Deurle - met rondleiding door curator Charlotte Crevits
  • Thomas Lerooy | Het MDD heeft reeds een lange traditie met de kunstenaar Thomas Lerooy (°1981, België). Samen met de kunstenaar produceerde MDD in 2006 een van zijn eerste bronzen sculptuurprojecten. Sindsdien heeft Thomas Lerooy een groot traject afgelegd met tentoonstellingen in heel Europa. Het MDD werkt al meerdere jaren samen met de kunstenaar om een nieuw groot museumproject te realiseren. Het werk van Lerooy verhoudt zich heel sterk tegenover de klassieke beeldhouwkunst, onder meer door een doorgedreven technische perfectie en monumentale présence, terwijl hij tegelijk verwijst naar verval en regeneratie. 
  • Maki Na Kamura, ‘Steine legen, Äpfel lesen /  Stenen leggen, appels lezen’ | Het werk van Maki Na Kamura (Japan, leeft en werkt in Duitsland) is duidelijk van de 21ste eeuw, maar de manier waarop ze horizons gebruikt kan verwijzen naar een vijf eeuwen oude schilderkunsttraditie. Ze stelt dat ‘de horizon uitgevonden werd door schilders’, aangezien de horizon in de natuur niet bestaat als een fysieke lijn of zone. Terwijl veel realistische landschappen vaak een statische indruk geven door het gebruik van horizontale lijnen, vermenigvuldigt en onderbreekt Maki de horizon. Hoewel ze verschillende technieken en voorstellingsvormen hanteert die een klassieke picturale ruimte suggereren, zijn deze landschappen niet helder geformuleerd : Maki Na Kamura gaat vrij om met abstractie en figuratie en creëert een spanning tussen deze twee concepten waarmee ze schilderkunst naar een nieuwe en bijzondere dimensie leidt.
 
 
15:30 – 16:30
Bezoek aan BE-Part, Waregem -  met ontvangst door directeur Patrik Ronse
  • Navid Nuur (°1976 Teheran) | De wijze waarop hij zich tot materiaal, de ruimte om hem heen, en zijn observaties daarin verhoudt, is bijna devoot te noemen. De aandacht voor details en de zorgvuldige afstemming van de verschillende onderdelen van een werk of een tentoonstelling maken dat je als toeschouwer deelgenoot wordt van een ‘inwendige’ wereld. In Nuurs werk wordt – hoewel het er op het eerste zicht zeer ‘conceptueel’ uitziet - een zeer persoonlijke beeldproblematiek zichtbaar waarin de vraagstelling centraal staat. Wat Nuur gemeen heeft met de conceptuele kunstenaars uit de jaren zestig, is de relatie tussen concept en vorm. De vorm is bij hem echter niet vanzelfsprekend resultaat van de idee, maar komt tot stand middels een subjectief programma van eisen of regels waarin de intuïtie de boventoon voert. Navid Nuur hanteert begrippen die te maken hebben met een tijdelijke tussentoestand, die zijn werk situeert tussen de toeschouwer en een vaak abstract fenomeen, zoals licht, energie, lucht of 'restruimte'. Nuurs vormentaal en betekenisgeving zijn in principe dus puur procesmatig. 
 
16:40 – 17:00
Bezoek Bruthaus gallery, Waregemmet ontvangst door de galerijhouders.
  • Mo Becha
  • Merlyn Paridaen
 
17:20 – 18:00
Bezoek aan Deweer gallery, Otegem - met ontvangst door de galerijhouders.
  • solotentoonstelling Stephan Balkenhol
  • solotentoonstelling George Little
 
19:00
Aankomst, aan S.M.A.K.
 
 
Prijs (bus + museumticket): €20.00
Reserveer snel: info@vriendensmak.be of 09 2407625.
Gelieve uw inschrijving te respecteren. Dit om zoveel mogelijk leden te kunnen laten aansluiten. Laattijdige annuleringen worden niet terugbetaald.

in categorie: Vrienden v/h S.M.A.K.