Recente aankoop | Kader Attia, ‘Self Skin’s Architecture’

i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel
i
Kader Attia, 'Self Skin's Architecture', Simon Vogel

Meebouwen aan onze S.M.A.K.-collectie? Koop samen met ons een kunstwerk voor de collectie! 

KADER ATTIA | 'Self Skin’s Architecture', 2015
Installation, mixed media
Table: 91,5 x 350 x 80 cm
Plinth: 110 x 20 x 20 cm
Sculpture: 81 x 18 x 15 cm    
 

De Frans-Algerijnse kunstenaar Kader Attia (°1970) had zijn eerste museale soloproject in België, in het Middelheimmuseum te Antwerpen. 

Zijn installatie 'The Repair from Occident to Extra-Occidental Cultures' uit 2012, was één van de absolute hoogtepunten van dOCUMENTA (13), en luidde het begin in van een immer groeiende reeks werken rond het markante thema ‘Herstel’, waaraan de kunstenaar een heel eigen invulling geeft. Met zijn installaties toont Attia de toeschouwers hoe de betekenis van objecten en materialen historisch groeit en vergroeit, en hoe dit zich uit in de uitwisseling van culturen, vaak in de context van koloniale dominantie of conflictgebieden.

In tegenstelling tot evolutie, vooruitgang of verval is ‘herstel’ voor Kader Attia hét basisprincipe van historische ontwikkelingen. Het gaat hem dus niet om het terug in elkaar zetten van wat stukgevallen is, maar om het ontstaan van een nieuw hybride vorm, die zonder de twee oorspronkelijke stukken niet mogelijk zou zijn. Met ‘herstel’ worden tegengestelden opgeheven: gelijkenis/verschil, van vroeger/van nu, superieur/inferieur, traditioneel/modern, exotisch/vertrouwd. Attia toont in zijn werk dat kunst noch tijd een kwestie zijn van vooruitgang of achteruitgang, maar van combinaties, herschikkingen, convergenties, vertakkingen en kruisingen.

Kader Attia presenteerde van 16 december tot 22 februari 2015 ook een imposante installatie in het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) te Brussel. Met het werk 'Continuum of Repair: The Light of Jacob’s Ladder' geeft hij zijn interpretatie van het Bijbelse verhaal over de jacobsladder, en linkt zo ideeën rond religie en wetenschap aan zijn concept van ‘herstel’.

in categorie: