Elke eerste donderdag van de maand (behalve in juli en augustus), blijven we open tot 21:00. Op donderdag 3 oktober 2019 geniet je van een interventie door Felix Kindermann en Citadelic Jazz.
Vanuit zijn sculpturale praktijk onderzoekt Felix Kindermann* de ruimtelijke dimensie van tijd, beweging en geluid. Zijn meest recente werk ‘Choir Piece’ presenteert zich als een performance uitgevoerd door zestien zangers van het Ghent Singers-koor en zet een immateriële score onder de tentoonstelling ‘Highlights for a Future, De Collectie (1)’ die reeds deels in afbouw is. Deze overgangsfase betreft ook het museum, dat een afweging lijkt te maken tussen de accumulatieve processen die zijn verzameling onderbouwen en een performance als tijdgebonden kunstvorm die zich net niet laat conserveren maar in dit geval toch als “soziales Ding im Raum” bestaat.
De door de Amerikaanse componiste Natalie Dietterich in opdracht geschreven ‘Composition for Separated Musicians’ voorziet elke performer van een partituur met minimale notatie, vrije syntaxis en een aantal uitvoeringsaanwijzingen. De finale vorm van de compositie ligt besloten in de improvisaties van de zangers die met hun stem de ander kunnen bevestigen, negeren of overtreffen. Diverse interventies, zoals fragmentering en akoestische vervorming, ontregelen verder de collectiviteit van het koor en essentialiseren Kindermanns onderzoek naar de impact van een verregaande deconstructie op de inherente harmonie van een klassieke compositie.
De vocale lijnen worden naar de museumarchitectuur vertaald in een choreografie die de thematiek van scheiding en verbinding ruimtelijk bespeelt. Ze vraagt een voortdurende herpositionering van zowel performers als toeschouwers en betrekt hen in een individuele ervaring. Tegen de achtergrond van hun onderlinge interacties tekent zich een sociaal organisme af waarbinnen momenten van vervreemding, conditionering en dominantie als manifestaties van een maatschappelijke conditie kunnen worden gelezen.
* Felix Kindermann (° 1978, Keulen) leeft en werkt in Brussels. Toekomstige tentoonstellingen en performances zijn gepland in Lewis Center for the Arts, Princeton, US; KIT, Duesseldorf, DE; Lesage, Brussel, BE; en Art Verona, IT. Tot zijn recente tentoonstellingen en performances behoren Fondation CAB, Brussel, BE; Museum Dhondt-Dhaenens, Gent, BE; 76,4, Brussels, BE; Deborah Bowmann, Brussel, BE; These Things Take Time, Gent, BE; Galerie Nadine Feront (2014, 2015, and 2016). and Kunsthalle Baden-Baden (45cbm), DE. Kindermann, who earned an MFA in Industrial Design from Hochschule für bildende Künste Hamburg and an MFA from Sint-Lukas Brussels in 2010. He is currently Visiting Professor of Mixed Media at Sint-Lucas Ghent.
GIOVANNI BARCELLA 'BASSA SERATA' (IT/BE/FR/) - Giovanni Barcella (drums), Stefaan Dheedene (Clacque, installation, performance), Manolo Cabras (double bass), Brice Soniano (double bass), Younes Zarhoni (voice), Alber (werktekst).
Praktisch