09:00
Vertrek aan S.M.A.K.
10:30 – 12:00
Rondleiding in MACs Grand Hornu:
Voor zijn eerste tentoonstelling in een museale instelling in België palmt de Duitse fotograaf Jochen Lempert (°1958, Moers) vier zalen van het MACS in met zijn verfijnde natuurfoto’s. De poëtische intensiteit in elke foto, de suggestieve kracht van de panelen die ze samen vormen en de opstelling van het geheel geven blijk van een sterke beheersing van compositie en installatie. De kijker is in de eerste plaats onder de indruk van de eenvoud van de gebruikte middelen: een 35mm-spiegelreflexcamera met normaal brandpunt, zwart-wit homemade prints, diverse formaten barietpapier die de kunstenaar aanbrengt op de witte muren zonder omlijsting, of zelfs eenvoudige fotogrammen van planten of dieren. Tijdens zijn biologiestudies specialiseerde Jochen Lempert zich in libellen. Toen hij zich aan het einde van de jaren tachtig toelegde op fotografie, kon hij zo zijn minutieuze observatie van de wereld van dieren, planten maar ook van mensen aanscherpen. In zijn werk is hij extreem vatbaar voor minuscule fenomenen bij kleinere wezens: de sporen van piepkleine kikkers, de lichtgevende vlucht van vuurvliegjes, de wind die ruist tussen de dorre bladeren, een verzameling sproeten op een schouder. Kortom: een poëtische en fotogevoelige ecologie van discreet leven en de omgeving errond.
Het werk van Lionel Estève (°1967, Lyon), gekenmerkt door een minutieuze en subtiele werkwijze en een kleurrijke, lichte vorm, valt evenzeer op door zijn vermogen om intuïtief in te spelen op de beperkingen van tentoonstellingsruimtes op het vlak van morfologie, belichting en stemming. Op basis van het contrast tussen de twee grote zalen van het MACS die zijn interventie een specifiek architecturale omkadering geven, bouwt de kunstenaar een parcours op rond meerdere tegenstellingen: droog en vochtig, warm en koud, helder en donker. Als het natuurlijke landschap onmiddellijk wordt opgeroepen door de afwisseling van dagen, seizoenen of weersomstandigheden, dan geldt dat evenzeer voor de mentale en gevoelsmatige dimensie via de alchemistische en formele taal van materialen. Tijdens bucolische wandeltochten of stadswandelingen sprokkelde de kunstenaar stenen, planten, plastic, tule en heel wat voorwerpen die de kunstenaar allemaal bewerkt in zijn atelier of op de plaats van de tentoonstelling. Zijn zorgzame manier van werken illustreert het genot van handenarbeid en de zachtheid van bepaalde sculpturale handelingen, zoals borduren rond keien of het vergulden van gedroogde plantenbladeren. De duizenden fijne, licht iriserende kabels in druppel- of traanvorm die overal verspreid zijn op de muren, creëren voor de bezoeker een immersieve ervaring die Lionel Estève specifiek voor het MACS heeft ontworpen.
12:00 – 14:00
Vrije lunch. Tip: Rizom restaurant ligt op de site en is heel goed, maar reserveer je best op voorhand.
Oscar Murillo, The Absent Museum, in Wiels, 2017
15:30 – 17:00
Rondleiding in WIELS:
Oceanen, zeeën en andere vloeibare massa’s zijn in staat zichzelf te creëren en uit te wissen met elke nieuwe golf die opkomt. Het werk van Oscar Murillo (°1986, La Paila, Colombia) is in verschillende opzichten een weerspiegeling van de oscillerende kracht van water en de oneindige cyclus van scheppen en ongedaan maken. Hiermee drukt hij zijn interesse uit in culturele uitwisseling en de circulatie van ideeën, talen en objecten.
“Weerbarstig, en niet in de klassieke kunsthistorische categorieën onder te brengen.” Dat is hoe het werk van Jef Geys (1934-2018) veelal door kunstcritici wordt omschreven. Want hoewel Geys bekendstaat om zijn ondermijnende en kritische houding tegenover de kunstwereld laat deze ambitieuze overzichtstentoonstelling zien dat zijn werk naast geëngageerd en maatschappijkritisch ook grappig en zintuiglijk is.
18:00
Terug aan S.M.A.K.
Prijs (busvervoer, toegang musea, rondleidingen): 48 euro.
Actieve leden kunnen alvast reserveren.