Michael Buthe

De Duitse kunstenaar Michael Buthe maakte tijdens zijn korte maar intense loopbaan van de late jaren ’60 tot het begin van de jaren ’90 textielwerken, tekeningen, een film, schilderijen en foto’s, collages, dagboeken en assemblagesculpturen. In Gent had Buthe al in 1984 de omvangrijke tentoonstelling ‘Inch Allah’ in het Museum van Hedendaagse Kunst, de voorloper van S.M.A.K. Tijdens ‘Chambres d’Amis’ (1986), de spraakmakende stadstentoonstelling waarmee Jan Hoet internationaal doorbrak, was de locatie met werk van Buthe een van de meest gesmaakte.

Vanuit internationaal perspectief waren Buthes deelnames aan legendarische tentoonstellingen zoals ‘When Attitudes Became Form’ (1969) en ‘Documenta V’ (1972) belangrijk. Beide tentoonstellingen werden opgezet door de bekende Zwitserse curator Harald Szeemann in de periode waarin begrippen als ‘proces’, ‘vergankelijkheid’, ‘immaterialiteit’ en ‘attitude’ belangrijk werden bij het creëren van en denken over kunst. Het was de tijd van conceptuele kunst, performance, body art, land art, site specific art, proceskunst en arte povera. Op ‘Documenta V’ gebruikte Szeemann ‘Individuele Mythologie’ als titel voor een tentoonstellingsdeel gewijd aan het subjectieve universum van kunstenaars zoals Christian Boltanski, Paul Thek en Hermann Nitsch. In dit deel was er ook werk van Michael Buthe te zien.


geboortejaar en -plaats: 1944, Sonthofen, Duitsland
verblijfplaats: +1994, Keulen, Duitsland

Meer werk van

Publicaties