Lesmap 'Raoul De Keyser | oeuvre' nu online

Raoul De Keyser Hommage aan Brusselmans 1969 1970 web

Speciaal voor lager en secundair onderwijs creëert S.M.A.K. lesmappen bij grote tentoonstellingen. Deze keer gaat de lesmap over het oeuvre en de schilder- en tekenkunst van Raoul De Keyser.

In de lesmap vind je achtergrondinformatie over het medium schilderkunst. Daarnaast ontdek je inspirerende en uitdagende opdrachten om samen met je leerlingen te doen.

Hoe “lees” je een kunstwerk? Hoe kan je er achter komen wat een kunstwerk betekent? Je kan je leerlingen vragen “Wat zie ik?" en “Zie ik wel wat ik denk te zien?”...

Waarom werken rond Raoul De Keyser?

Schilderen is een manier van uitdrukken. Als autodidactische schilder is dit voor Raoul De Keyser voornamelijk een manier om het kijken materieel te maken. In de geschiedenis van de schilderkunst hebben kunstenaars lang de ambitie gehad zoveel mogelijk de illusie van een driedimensionale weergave van de werkelijkheid te tonen in hun schilderijen. De Keyser gooit dit volledig overboord en toont ons juist de kunst van het platte oppervlak.

Door het werk van De Keyser te onderzoeken worden de leerlingen zich bewust van het feit dat beelden ons slechts fragmenten van de werkelijkheid tonen. Een bezoek aan de tentoonstelling scherpt de blik van de leerlingen. Tijdens het kijken leren leerlingen beelden analyseren. Deze vaardigheid is niet alleen belangrijk bij het kunst kijken, maar wapent hen ook in het omgaan met de huidige (beeldende) media.

Praktisch

  • In onze lesmap geven we je een paar richtlijnen hoe je met actuele kunst omgaat en geven we informatie over de verschillende technieken van schilderkunst.
  • Deze map is de ideale voorbereiding tot je S.M.A.K.-bezoek en je kennis wordt verrijkt met extra informatie.
  • Een bezoek aan S.M.A.K. is gratis voor jou en je leerlingen.
  • Laat je komst wel even weten aan boekjebezoek@gent.be.
  • Meer informatie of formules voor een bezoek met de klas vind je via deze link.
14.Aug.18
Word Vriend van S.M.A.K.
made by