S.M.A.K. wint brons op de Nationale Sponsorawards!

We behaalden een mooie derde plaats op de Belgische sponsorawards (#Sponsorlive) i.h.k.v. het partnership met
ENGIE - Electrabel.

Een duurzame samenwerking sinds 2012, met focus op CSR, die jongeren met een kwetsbare achtergrond de weg naar het museum toont.

De jury was lovend: “Together with S.M.A.K., ENGIE Electrabel developed a tailor-made and original program to bring hard-to-reach groups into contact with the world and the work of artists and reinforcing ENGIE’s commitments to societal action”.

S.M.A.K. neemt hier trots plaats naast de andere laureaten, Belfius en Nationale Loterij / Loterie Nationale.

‘S.M.A.K. beweegt’ 

S.M.A.K. beweegt meer dan alleen de kunstliefhebber. We werken intensief aan het toegankelijk maken van tentoonstellingen voor een moeilijk bereikbaar publiek: vluchtelingen, gevangenen, jongeren, mensen met dementie, blinden en slechtzienden, onze bejaarde medemens. Met kleine prikjes trachten we bij verschillende groepen iets te bewegen. Op die manier kan kunst een maatschappelijke impact hebben.

Door een nauwe samenwerking met verschillende partners en organisaties - bedrijven, zorginstellingen, cultuur-educatieve instellingen en scholen - ontstaan methodieken die een verrijkende wisselwerking mogelijk maken tussen het werk van de kunstenaar en de leefwereld van het publiek. Deze projecten staan vanaf nu op smak.be onder het luik ‘S.M.A.K. Beweegt’.

Samenwerking met ENGIE

Vanuit hun maatschappelijk engagement ondersteunt ENGIE projecten die cultuur toegankelijk maken voor iedereen, dus ook voor jongeren die omwille van diverse redenen niet altijd de weg vinden naar een museum zoals S.M.A.K. Gesteund door deze trouwe partner – die dezelfde visie deelt – wordt er telkens een programma op maat uitgewerkt om moeilijk bereikbare groepen in contact te brengen met de wereld en het werk van hedendaagse kunstenaars. De eindresultaten worden niet vooraf bepaald. Alles is mogelijk. In dialoog met de deelnemers wordt steeds gewerkt naar een creatie die aansluit bij hun belevingswereld.

“Door de drempel te verlagen en hen aan te moedigen om zelf aan de slag te gaan en hen zo uiting te laten geven aan hun gevoelens, hopen we hen zich thuis te laten voelen in het museum”, zegt Hidde Van Schie, projectcoördinator bij S.M.A.K. “We zijn ook nieuwsgierig naar wat zij denken over kunst, en wat er gebeurt als ze zelf participeren. Voetbal is niet enkel voorbehouden voor wie goed genoeg is om bij Manchester United te spelen. We willen hetzelfde aantonen voor de actuele, hedendaagse kunst die we tonen. Die is niet enkel weggelegd voor verzamelaars of kunstliefhebbers.”

Met deze projecten wenst ENGIE zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ten volle op te nemen en zijn rol als lokaal verankerde onderneming te verstevigen.

in categorie: In de kijkerJongeren

Richtlijnen voor een vlot bezoek tijdens COVID-19

>