Leraars, kom gratis naar S.M.A.K. in de herfstvakantie en ga nadien aan de slag met de lesmap

i
'Trinity I' van Kris Martin, foto: Kris Martin

Het werk Trinity I, 2009 van Kris Martin hangt als een drieluik boven een gesloten S.M.A.K.-balie. 

De werken van Kris Martin roepen vaak vragen op over vergankelijkheid, identiteit, leven en dood. Door objecten die in ons collectief geheugen zitten subtiel te veranderen, creëert hij ruimte voor reflectie en nieuwe interpretaties. 'Trinity I' (2009) bijvoorbeeld is een groot bord zoals we dat kennen van treinstations en luchthavens, waar de aankomsten en vertrekken op aangeduid worden. Martin verwijderde de letters en cijfers, en liet alle plaatjes zwart. Ze bewegen op een onvoorspelbaar ritme, zonder plaatsen, tijden of bestemmingen aan te kondigen. Het karakteristieke geluid is al wat overblijft: een nostalgische hint naar verre exotische oorden. Door niets aan te kondigen, nodigt het werk ons uit om te reflecteren over de existentiële vraag vanwaar we komen en waar we heengaan.

Betekenisvol zinloos

Uit De Standaard, Filip Van Ongevalle 
31 maart 2020

Ze is maar een handvol dagen open geweest en ze zal voor menige bezoeker de laatste tentoonstelling zijn die hij of zij gezien heeft: Exit, de overzichtsexpo van Kris Martin in het Smak – ja, hij had de naam wel treffend gekozen voor die eerste keer in twintig jaar dat hij naar een Belgisch museum kwam.

Het heeft voorlopig geen zin dat ik u hier deze amusante trip door Martins werk aanraad, maar ik wil er u even over vertellen ­omdat er een werk hing dat dateert uit 2009 en tóch ons huidige lot lijkt te symboliseren. Het heet 'Trinity I' en zit in de collectie Van Moerkerke – dat het kunstwerk deel uitmaakt van een verzameling die haar wortels heeft in de toeristische industrie is trouwens óók symbolisch.

Op Exit hangt 'Trinity I' hoog boven de kassa’s en infobalie. Het is een reusachtig informatiebord, zoals u die kent uit stations en lucht­havens, nog niet helemaal modern met elektronische meldingen, maar met plaatjes die ratelend omdraaien.

Alleen is dit informatiebord monochroom zwart. Er wordt helemaal niks op aangekondigd. Er vertrekt niemand en er komt niemand aan. Elke vernieuwing van de bordjes is even zinloos. Het is vergeefse moeite. Niets komt in de plaats van niets. De tijd raast door, maar er gebeurt niemendal. Het bord is zwart, maar de toekomst blanco. De waarheid staat zwart op de witte muur.

Toen de expo nog open was, maakte het zinloze ratelen van de bordjes een gezellig achtergrondgeluid dat tot ver in het museum te horen was. Nu het museum verlaten is, zou het iets unheimlichs hebben. Mocht ik directeur van het Smak zijn, ik liet het kunstwerk dag en nacht ratelen in het lege museum. En ik zette er een webcam op voor de live­verslaggeving. Hedendaagser kan kunst niet zijn.

in categorie: Tentoonstelling

Editie Charbel-joseph H. Boutros | ‘All the artworks that I like’
i
Editie Charbel-joseph H. Boutros | ‘All the artworks that I like’

Op 8 februari 2020 opende de expo ‘The Sun is My Only Ally’ van Charbel-joseph H. Boutros in S.M.A.K. In de tentoonstelling kan je zien hoe de kunstenaar het onzichtbare en ongrijpbare tastbaar maakt. 

De kunstwerken zijn installaties die deze en andere onzichtbare gewaarwordingen zoals licht, donkerte, ademen en slapen vastleggen, registeren of aanduiden. Volg zeker onze Instagram want wij lichten een keer per week een werk toe uit zijn oeuvre.

Editie Charbel-joseph H. Boutros | ‘All the artworks that I like’

Kunstenaar Boutros aan het woord: “It's a photographic work that is made out of a juxtaposition of images of all the art works that I like. After the juxtaposition, a new work appears, a ghostly presence, containing still the memory of all those works. All the images of the works were a bit transparent before the juxtaposition. The order of juxtaposition, follows the real timeline - the moment in time when he really started liking each work.”

Reserveer jouw exemplaar via info@vriendensmak.be.

Aantal ex.: 20 + 4 a.p.'s
Formaat: 60 x 46 inkjet print, glued on dilight and framed with museum glass
Jaar: 2019
Prijs: 600 euro. Ben je Vriend v/h S.M.A.K. dan betaal je 550 euro.

Klik hier voor de andere edities

S.M.A.K. sluit de deuren tot en met 20 april 2020. 

Wat betekent het coronavirus Covid-19 voor S.M.A.K.?

Het museum en zijn medewerkers geven om jou en jouw gezondheid en verscherpen de maatregelen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus.

De tentoonstellingen sluiten en alle evenementen binnen de muren van S.M.A.K. annuleren we tot en met 20 april 2020.
 
We zien het als onze taak om voornamelijk mensen met een zwakkere gezondheid te beschermen. Door fysiek contact te beperken, kunnen we de verspreiding van het virus afremmen en de meest kwetsbaren in onze samenleving beschermen.
Wees niet ongerust, maar laten we allen samen handelen uit zorg en bescherming voor elkaar.

Houd onze nieuwsbrief en de sociale media van S.M.A.K. in de gaten voor informatie over het programma en de openingsuren voor de komende weken én voor nieuwe data van uitgestelde activiteiten. 
 

"De coronacrisis slaat hard toe deze dagen. Daarom vinden wij het belangrijk om via kunst wat kleur en invulling te geven aan het noodzakelijk isolement, (tele)werk en de zorg voor onze ouderen en kinderen. In onze wekelijkse nieuwsbrief diepen wij een collectiewerk op, tonen we onze tentoonstellingen digitaal en geven we tips om met je kinderen te doen... Wij willen op deze manier voor wat verstrooiing en lichtheid zorgen. 

Tot slot de twee belangrijkste boodschappen: wij willen vanuit S.M.A.K. onze innige deelneming betuigen aan de getroffen families. En wij wensen een hart onder de riem te steken van alle zorgverstrekkers, havenarbeiders, voedselproducenten, supermarktmedewerkers, slagers en bakkers,..." 

Philippe Van Cauteren, artistiek directeur en alle medewerkers van S.M.A.K.

Je kan contact met ons opnemen voor al jouw vragen via info@smak.be of via +32 (0)9 323 60 01.

We zien je (hopelijk) graag terug vanaf 21 april 2020.
S.M.A.K.

foto: Jan Opdekamp
i
foto: Jan Opdekamp
foto: Jan Opdekamp
i
foto: Jan Opdekamp
foto: Jan Opdekamp
i
foto: Jan Opdekamp

S.M.A.K. bracht samen met LUCA School of Arts en Globe Aroma het boek ‘Gentle Figures/Beautiful Friends’ uit. De portretten in dit boek zijn gemaakt door studenten van  LUCA School Of Arts Campus Gent en kunstenaars van Globe Aroma tijdens verschillende ontmoetingen tussen september 2018 en juni 2019. 

Een groep studenten Illustratie van LUCA School of Arts Campus Gent werkte de afgelopen twee jaar aan een project rond ‘het portret’, samen met kunstenaars van Globe Aroma. Dit is een open kunstenhuis in Brussel dat nieuwkomers verwelkomt voor artistieke en culturele uitwisseling. Het is ook een laagdrempelige artistieke vrijplaats waar dialoog, samenwerking, netwerkvorming, creatie en beleving centraal staan.

De studenten en de kunstenaars bezochten samen verschillende tentoonstellingen in S.M.A.K. en ontmoetten elkaar in de ateliers van de school en Globe Aroma. Tijdens deze bijeenkomsten leerden de deelnemers al tekenend elkaar beter kennen. Tientallen verrassende portretten zijn gebundeld in dit boek, het resultaat van deze ontmoetingen.

"De tekeningen in dit boek zijn  portretten over het kijken. De confrontatie met de ander. De ander die zich dient tot tekening. De ander in al zijn zwijgzaamheid, geconfronteerd door de blik, niet vragend om begrepen te worden. De ander die telkens wordt opgezocht door een zoekende blik. Bij momenten rusteloos maar even vaak verzoenend in een witte ruimte tussen gedachten en staren. Tussen hier en nu verhuld in een harde stilte. Soms gezalfd door de klank van een penseel op papier. Soms aangewakkerd door de stift en vaak opgeschrikt door het krassen van het grafiet. 

Het grafiet dat gestaag wint aan vorm. Het grafiet dat gewillig kleeft aan vingers en sporen nalaat op  wangen en voorhoofd. Het gezicht dat weerloos bloost in grijzen en zwarten, en zich langzaam vat  tot masker ... De portretten in dit boek overweldigen en ontroeren over een werkelijkheid ver weg voorbij het eerste gezicht."
Wim Lambrecht,  Gent 24 december 2019

De deelnemende kunstenaars zijn: Mimouna Amri, Abdoukhadre Ba, Mouhamadou Ba, Jona Biemans, Soetkin Bral, Cécile Broekaert,  Hannah Bruggeman, Douba  Dembele, Nele De Paepe, Silke  Catteeuw de Smul, Yingda Dong, Clara Girke, Lise Goossens, Lies Hendrickx, Sandra Issa, Bouchra Lamsyeh, Soumaya Mahroug,  Svetlano Metrofanova, Conté  Morlaye, Shuruq Mussran, Abdou Razo, Sahra, Thorsten Staes,  King Talez, David Trembla, Larisa Utesheva, Noa Verborgh, Axel  Yvernault, Baminla Zion-Jah.

Het boek is te koop in de bookshop van S.M.A.K.aan 9 euro. Je kan dit boek nu reserveren via leen@smak.be

In het S.M.A.K. Beweegt Paviljoen loopt het project Gentle Figures | Beautiful Friends. Dit is een initiatief van tekenaar en LUCA-docent Goele Dewanckel.

Gentle Figures / Beautiful Friends is een samenwerking tussen  LUCA School Of Arts Campus  Gent, Globe Aroma en S.M.A.K.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

editie Ayse Erkmen
i
editie Ayse Erkmen
editie Virginie Bailly
i
editie Virginie Bailly

Haal een kunstwerk in huis en steun Vrienden v/h S.M.A.K..

Sedert vorige week is het S.M.A.K. en onze tentoonstellingsruimte De Vereniging door de Corona-crisis gesloten. Ook al onze activiteiten werden tot midden april geannuleerd.
 
De Vrienden v/h S.M.A.K. hebben jullie steun nodig om de vele activiteiten te kunnen continueren. Wij gaan dan ook door met onze editieverkoop, mede om de reeds geplande tentoonstellingen in de Vereniging mogelijk te maken.

Tot en met 15 april as bieden wij u bijgaande edities aan met een extra korting van 30%. Haal nu een kunstwerk in huis en steun de Vrienden.
De huidige maatregelen respecterend, houden we de editie opzij voor u. Na betaling en als de museumdeuren terug open zijn, kunt u ze komen ophalen.

in categorie:

in categorie:

Kris Martin Bee, 2009 Photo: Dirk Pauwels
i
Kris Martin Bee, 2009 Photo: Dirk Pauwels
Kris Martin Altar, 2014 Installatie aan St Baafskathedraal, Gent
i
Kris Martin Altar, 2014 Installatie aan St Baafskathedraal, Gent
Kris Martin Mandi XV, 2007 Courtesy Kris Martin. Installation view MOMA PS1. Photo Matthew Septimus.
i
Kris Martin Mandi XV, 2007 Courtesy Kris Martin. Installation view MOMA PS1. Photo Matthew Septimus.
Kris Martin T.Y.F.F.S.H., 2009 Courtesy Kris Martin. Installation view MCA Chicago. Photo MCA Chicago
i
Kris Martin T.Y.F.F.S.H., 2009 Courtesy Kris Martin. Installation view MCA Chicago. Photo MCA Chicago
Foto; Kris Martin
i
Foto; Kris Martin
foto Eva Vlonk
i
foto Eva Vlonk

In de tentoonstelling 'EXIT' van Kris Martin ontdek je hoe de kunstenaar op een speelse manier vragen oproept rond vergankelijkheid, identiteit en het leven. Met de lesmap kan je makkelijk de vertaalslag maken naar je leerlingen/studenten. 

Kris Martin is in ons land vooral bekend voor zijn sculptuur ‘Altar’ in Oostende en aan de Sint-Baafskathedraal in Gent. In S.M.A.K. krijg je een vijftigtal werken  te zien: je loopt door een zaal vol bronzen confetti, een half opgeblazen luchtballon of een zwaard van wel 7 meter lang en hij geeft ook een subtiele knipoog naar het werk van Van Eyck. In ‘Eve and Adam’ (2017) doet hij ons bijvoorbeeld op een andere manier kijken naar twee figuren uit ‘De aanbidding van het Lam Gods’ (1432) van Hubert en Jan van Eyck. Ontdek welke boeiende beelden, contrasten en overeenkomsten een hedendaags kunstenaar met de 600 jaar oude meester vertoont. Kortom, Martins werken prikkelen de fantasie en jij kan je leerlingen/studenten begeleiden via onze lesmap.

Lesmap online

Hier kan je de lesmap rond deze tentoonstelling gratis downloaden. De lesmap is geschikt voor LO, SO en bijzonder onderwijs. Door ons aanbod zo toegankelijk en uitdagend mogelijk te maken, bieden we jou voldoende ondersteuning om zelfstandig met je klas rond een tentoonstelling te werken. 

Verschillende formules om de expo te bezoeken

Je kan de tentoonstelling ook bezoeken met een gids, die jou en je leerlingen mee op sleeptouw neemt door de museumzalen. Alle formules vind je hier.

KLEINE CATALOGUS VAN DE COLLECTIE VAN S.M.A.K. 

Wil je nog dieper op onze collectie ingaan, of het hele jaar door werken rond beeldende kunst? Dan is de  'Kleine Catalogus' je ideale gids. 150 wondere kunstwerken (uit de meer dan 2500 werken van onze collectie) kregen een plaats in de Kleine Catalogus. In dit boek met de mooiste afbeeldingen en poëtische teksten blader je van A(bramovic) naar Z(orio). Kijk en lees! Doe dit ook samen met de klas en word samen Ware Kunstkenners...  Meer informatie vind je hier

Tentoonstelling 'Kleine Catalogus, Grote Meesters Uit de Collectie van S.M.A.K.'
20.06.2020 tot 03.01.2021

Vanaf 20 juni 2020 wordt een selectie van die werken uit de 'Kleine Catalogus' opgesteld in het museum. Normaal start een tentoonstelling en komt pas achteraf de catalogus. Nu gebeurt het omgekeerde. Met de ‘Kleine Catalogus’ als leidraad maken we dus een tentoonstelling op maat van de klas. Kinderen gidsen kinderen doorheen een landschapstuin van actuele kunst, de werken hangen op hoogte van kleinere bezoekers, we organiseren een spel ‘mens erger je niet’ op mensenmaat, workshops op woensdag en zondag en zomerateliers… en dat alles zonder te betuttelen. Dit is een niet te missen tentoonstelling als introductie tot hedendaagse en actuele beeldende kunst.

Met kunstwerken van onder meer Pierre Alechinsky, Guillaume Bijl, Michaël Borremans, Marcel Broodthaers, Wim Delvoye, Jessica Diamond, Rineke Dijkstra, Luciano Fabro, Ann Veronica Janssens, Panamarenko, Michael Ross, Ed Templeton, Willy Vandersteen, Rinus Van de Velde, Didier Vermeiren en Andy Warhol.

Praktisch

  • Ga je aan de slag met de lesmap, en kom je zonder gids naar het museum? Laat dit dan even weten via Boekjebezoek. Dan noteren wij alvast je komst. 
  • Kinderen tot 18 jaar krijgen gratis toegang, als leraar betaal je 10 euro op vertoon van je lerarenkaart.

in categorie: Met kinderenJongerenKinderen

beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk
beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk
beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk

Vanaf nu is de ‘Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ te koop in onze bookshop en via de online shop van Borgerhoff & Lamberigts. 

In de 'Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ zijn kunstwerken verzameld die onder meer door jonge S.M.A.K.-bezoekers tussen 4 en 14 jaar (leerlingen van methodeschool De Buurt in Gent) geselecteerd werden. Zij kozen de kunstwerken die volgens hen het meest bijzonder, interessant, gevoelig, verwarrend, mooi, inspirerend en zoveel méér zijn. Uit de collectie met meer dan 3000 werken krijgen 150 wondere kunstwerken een plaats in de Kleine Catalogus. In dit boek met de mooiste afbeeldingen blader je van A(bramovic) naar Z(orio). Kijk en lees! Lees en kijk! Doe dit ook samen met papa, mama, broer, zus, oma en opa – en word samen Ware Kunstkenners... 

De ‘Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ is een eerste cultuurproduct in de samenwerking ‘Ampersand, spreek jij beeld?’ | Kunstkuur-project, school De Buurt, DKO en S.M.A.K.

Dit boek past dit jaar helemaal binnen het thema ‘Wat doet kunst?' van de Jeugboekenmaand, een initiatief van Iedereen Leest. 

in categorie: Met kinderenJongerenKinderen

Meer informatie:

De terugkeer van het ‘Lam Gods’ naar de Sint-Baafskathedraal wordt gekoppeld aan een expo met werken van kunstenaars Kris Martin, Lies Caeyers en Sophie Kuijken. De expo bevindt zich zowel binnen als buiten de muren van de kathedraal en is geïnspireerd op de vorm, techniek en inhoud van het Lam Gods. 

Kris Martin – Altar

In 2014 vervaardigde Kris Martin een metalen frame dat exact de vorm van de lijsten van het veelluik De Aanbidding van het Lam Gods (1432) van de gebroeders Van Eyck nabootst. Altar is een leeg frame dat de bezoeker uitnodigt om door het 'raam' een blik te werpen op het landschap. De cadrage verandert naarmate je dichtbij of veraf staat. Het creëert een soort van tableau vivant. 

Het werk is een stalen replica van het 15de-eeuwse schilderij van de gebroeders Van Eyck. Kris Martin reproduceerde enkel het kader en liet de panelen weg. In plaats van ons een weelderig tafereel te doen bewonderen, nodigt de kunstenaar ons uit om door een open structuur te kijken naar de wereld rondom ons. Op deze manier verwijst hij rechtstreeks naar de intentie van de van Eycks. Zij realiseerden het ‘Lam Gods’ namelijk als uiting van de toenmalige nieuwe artistieke visie, waarin de idealisering van de middeleeuwse traditie plaats maakte voor een gedetailleerde observatie van de natuur en de mens. Net als het origineel is Kris Martins ‘Altar’ bedoeld voor de publieke ruimte. Het kunstwerk werd door hem bedacht voor Jan Hoets laatste tentoonstelling ‘De Zee, salut d’honneur Jan Hoet’ in Oostende.

Het werk was eerder ook te zien in Londen, Rome en New York en in 2020 dus voor het eerst in Gent. Altar zal worden opgesteld op het Sint-Baafsplein, tussen het Belfort en de Sint-Baafskathedraal. Het betreft hier een ander exemplaar dan het werk dat op het strand van Oostende te zien is. 

Van 7 maart tot 31 mei 2020 organiseren we de overzichtstentoonstelling ‘EXIT’ van Kris Martin.
In de tentoonstelling zit een subtiele dialoog met het oeuvre van Jan van Eyck. 

TECHNIEK & MATERIALEN Lies Caeyers & Sophie Kuijken- 'Als ich can' 

De opzet van het tweede luik is om zowel de schildertechnische nalatenschap van de gebroeders van Eyck alsook de boeiende meester/leerling verhouding in de verf te zetten. Daarom wordt geopteerd voor een duo tentoonstelling. 

De resultaten van het meester-leerling traject van kunstenaar Lies Caeyers (01982, woont en werkt in Gent) en meester-schilder Sophie Kuijken worden tentoongesteld. Minister Sven Gatz lanceerde in mei 2018 een nieuwe subsidie waarmee hij het doorgeven van vakmanschap wil ondersteunen. Vakmanschap wordt daarbij gezien als een vorm van immaterieel cultureel erfgoed dat in de hoofden en handen van mensen zit: kennis en vaardigheden met wortels in traditie. De subsidie richt zich op vakmensen die iemand een aantal maanden in de leer willen nemen om hem of haar de knepen van het vak te leren. In december 2018 ontvingen 27 meester-leerling-trajecten een beurs voor het door­geven van vakmanschap, waaronder Lies Caeyers en Sophie Kuijken voor het traject 'Als ich can, een overlevering van traditionele olieverftechnieken in functie van het vinden van een nieuwe toepassing.' 

De werktitel van dit traject is een verwijzing naar van Eycks bekende opschrift 'als ich can', Middel­nederlands voor 'als ik kan'(= naar mijn beste kunnen). 

in categorie: Extra Muros

Met S.M.A.K. Highlights for a Future verschijnt de eerste collectiecatalogus van het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) sinds de oprichting in 1999. 

De genereuze selectie in dit boek vormt een representatieve doorsnede uit een verzameling van meer dan tweeduizend werken, van bekende klassiekers over nieuwe topstukken tot recente aanwinsten. Op deze manier wil het S.M.A.K. niet enkel naar het verleden, maar vooral naar het heden en de toekomst kijken.

Met werk van onder andere Francis Alÿs, Kader Attia, Francis Bacon, Nairy Baghramian, Artur Barrio, Joseph Beuys, Dara Birnbaum, Michaël Borremans, Marcel Broodthaers, Nina Canell, N. Dash, Berlinde De Bruyckere, Marlene Dumas, Mekhitar Garabedian, Zvi Goldstein, David Hammons, Georg Herold, Ann Veronica Janssens, Jac Leirner, Mark Manders, Mario Merz, Bruce Nauman, Panamarenko, Gerhard Richter, Wilhelm Sasnal, Nedko Solakov, Pascale Marthine Tayou, Luc Tuymans, Lois Weinberger, James Welling, Zhang Peili,…

  • S.M.A.K. Highlights for a Future bevat verhelderende en duidende essays van Iris Paschalidis, Philippe Van Cauteren en Thibaut Verhoeven, en een statement van Richard Armstrong.
  • Te koop in onze bookshop. Je kan die nu bestellen via leen@smak.be. 

S.M.A.K. maakte samen met Topo Copy een bijzondere ontdekkingstocht voor het hele gezin rond de permanente opstelling van het Broodthaerskabinet. 

Alle kunstwerken liegen. Of tenminste, dat is wat Marcel Broodthaers zegt. Met onze museumspeurtocht in het Broodthaerskabinet ontdek je de poëtische en tegendraadse humor in de kunst van Marcel Broodthaers. Via verschillende opdrachten rond zijn werk, leer je op een andere manier praten en kijken naar (zijn) kunst.  

Praktisch

  • Ontdek het Broodthaerskabinet op de benedenverdieping van S.M.A.K.
  • Van dinsdag tot vrijdag telkens van 9:30 tot 17:30, in het weekend, tijdens vakantie en op feestdagen van 10:00 tot 18:00.
  • Voor het hele gezin, met kinderen tussen 6 en 12 jaar.
  • Waar afhalen? Vraag het gratis boekje aan de balie of hier kan je de ontdekkingstocht downloaden

in categorie: Met kinderenKinderen

Na zijn werk 20 jaar wereldwijd te hebben getoond, kan je nu ook eindelijk uitgebreid kennismaken met het sprekende oeuvre van Kris Martin. 

Vanaf 1 februari 2020 kan je de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in het MSK bezoeken. We grijpen dat moment aan om het werk van hedendaags kunstenaar Kris Martin in dialoog te brengen met dat van Van Eyck. Ontdek welke boeiende beelden, contrasten en overeenkomsten een hedendaags kunstenaar met de 600 jaar oude meester vertoont. 

Kris Martin is in ons land vooral bekend voor zijn sculptuur ‘Altar’ in Oostende, dat nu ook aan de Sint-Baafskathedraal staat in het centrum van Gent. In S.M.A.K. krijg je 34 werken te zien in de eerste overzichtstentoonstelling in België. 

Verschillende formules

Je kan de tentoonstelling bezoeken met een gids, die jou en je leerlingen mee op sleeptouw neemt door de museumzalen. Alle formules vind je hier.

in categorie: Tentoonstelling

Tijdens de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in MSK wordt de parking voor beide musea afgesloten voor het grote publiek. Deze parking wordt  ingeschakeld als shuttleplek, taxiplek, extra parkeerplaatsen voor mindervaliden en een uitgebreide fietsenstalling voor de te verwachten 250 000 bezoekers. 

S.M.A.K. en MSK zijn te bereiken via deze mogelijkheden:

Met de fiets

  • Er staan voldoende fietsenrekken aan het museum maar doe je fiets zeker op slot!
  • Stippel jouw ideale fietsroute uit via fietsrouteplanner.gentfietst.be.
  • Een fiets huren kan ook via de Fietsambassade of Blue-bike in het centrum, aan het Sint-Pietersstation of Gent-Dampoort.

Met het openbaar vervoer

  • Vanaf station Gent-Sint-Pieters wandel je ca. 15 min. naar S.M.A.K. Neem hiervoor de route langs de Koningin Astridlaan en door het Citadelpark, of volg de Clementinalaan en Parklaan om rondom het park te wandelen.
  • De dichtstbijzijnde haltes met het openbaar vervoer zijn tramlijn 1 (15 minuten te voet vanaf halte Van Nassaustraat) en buslijnen 5, 55-58 en 70-78 (5 minuten te voet vanaf halte Heuvelpoort). Deze lijnen verbinden stations Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort met het stadscentrum. Uurroosters voor tram en bus kan je opzoeken op www.delijn.be.

Met de wagen

  • Met de wagen is zijn de musea bereikbaar via de Charles de Kerchovelaan en de verkeersaders E17 en de E40. We liggen net buiten de LEZ. 
  • Er is slechts beperkte parkeergelegenheid in de omgeving. Op drukke momenten wordt aangeraden om gebruik te maken van parkeergarage P10 Sint-Pietersplein (binnen de LEZ-zone), op 10 minuten wandelafstand.

Met de taxi

  • Op www.elektrischetaxis.be vind je alle Gentse taxi-ondernemingen die elektrische taxi's aanbieden.
  • Bij het Sint-Pietersstation, station Gent-Dampoort en aan de Korenmarkt vind je taxistandplaatsen. Bellen kan ook naar +32 (0)9 222 22 22.
Foto: Olivier Donnet
i
Foto: Olivier Donnet
Foto: Olivier Donnet
i
Foto: Olivier Donnet

S.M.A.K. wil mensen in beweging zetten en actief bij actuele kunst betrekken. Met verschillende partners ontwikkelt het museum hiervoor inspirerende projecten. 

In het S.M.A.K. Beweegt Paviljoen loopt van 8 februari 2020 tot 3 mei 2020 het project Gentle Figures | Beautiful Friends. Dit is een initiatief van tekenaar en LUCA-docent Goele Dewanckel. Een groep studenten Illustratie van LUCA School of Arts Campus Gent werkt twee jaar aan een project rond ‘het portret’. Dit samen met kunstenaars van Globe Aroma, een open kunstenhuis in Brussel dat nieuwkomers verwelkomt voor artistieke en culturele uitwisseling en een laagdrempelige artistieke vrijplaats biedt waar dialoog, samenwerking, netwerkvorming, creatie en beleving centraal staan.

De studenten en de kunstenaars bezoeken samen verschillende tentoonstellingen in S.M.A.K. en zoeken elkaar op in de ateliers van de school en Globe Aroma. Tijdens deze bijeenkomsten leren de deelnemers elkaar al tekenend beter kennen. Tientallen verrassende portretten zijn het resultaat van deze ontmoetingen. Onder de titel Gentle Figures | Beautiful Friends verschijnt er in maart een publicatie met de tekeningen.

Jongeren hebben toekomstverwachtingen en creëerden samen met een aantal kunstenaars, waaronder Kobe Wens, een korte sciencefictionfilm. Kobe Wens voert een gesprek in De Centrale. 

Ontmoet Kobe Wens, de kunstenaar van There is no Planet B.

Jongeren hebben toekomstverwachtingen en creëren samen met een aantal kunstenaars een korte sciencefictionfilm

Binnen het kader van de tentoonstelling ‘Highlights for a Future’ in het Gentse S.M.A.K. (zomer 2019) werkten veertig leerlingen van het ‘Centrum Leren en Werken Gent’ rond hun visie op de toekomst. Geïnspireerd op het kunstwerk ‘Gelaagde Stad’ (1995) van Urs Pfannenmüller, te zien in ‘Highlights for a Future’, namen de jongeren in vier dagen samen met een aantal kunstenaars een low budget sciencefictionfilm op in ‘t Kuipke. De leerlingen bouwden een miniatuurversie van de stad van de toekomst, die in de film als decor opduikt. Samen met kunstenaars Kobe Wens, Louis van der Waal, Jan Van Nuenen en Charlien Adriaenssens maakten ze ook kostuums en speelden ze zelfbedachte scènes. Daarnaast interviewden we de jongeren over hun toekomstverwachtingen rond klimaat, onderwijs, seksualiteit, gezin, muziek en media.

Video Installatie Planet B : 29/01 > 02/02 – 10:30 > 18:00

Praktisch

  • Op 31/01/2020 om 18:00.
  • LA CENTRALE, SINT-KATELIJNEPLEIN 44, 1000 Brussel.
  • Gratis

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet

S.M.A.K. organiseerde samen met het onderwijscentrum Gent en LUCA School Of Arts Campus Gent een serie workshops met Gentse OKAN-leerlingen.

OKAN staat voor onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen tussen de 12 en 18 jaar oud. Via het onthaalonderwijs kunnen de kinderen zo snel mogelijk Nederlands leren.

De studenten van LUCA worden aangemoedigd om ook aan projecten buiten hun eigen kunstpraktijk deel te nemen. Na een kennismakingworkshop op school bezochten de leerlingen en studenten samen met gids Juanan Soria de tentoonstelling 'Highlights For A Future, De Collectie (1)'. De week erna organiseerden de LUCA studenten een afsluitende workshop op school.

Uiteindelijk werkten zes scholen deel aan het project. Dit voorjaar zullen er opnieuw trajecten plaatsvinden.

Deelnemende scholen: Emmaüs Aalter – secundaire school OP WEG, Hoger Technisch Instituut Sint-Antonius Gent, KTA GITO Groenkouter Gent, OKAN Toren van Babel Gent, Provinciale Middenschool Gent.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.

Tijdens de DEMO-MEMO happening kwamen mensen bij elkaar voor een namiddag vol poëzie en muziek.

S.M.A.K. organiseert samen met 'The Courage To Grow Old' regelmatig workshops voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Koppels bekijken enkele kunstwerken en reageren op het getoonde werk. Een bijzondere ontmoeting tussen de kunstwerken, het museum en elkaar.

Kunstenaar Bie Hinnekint verwerkt de uitspraken van de deelnemers tot een beeldgedicht. Deze momenten worden opgeluisterd met geïmproviseerde muziek van Johan Derycke.

Om de twee jaar vindt een DEMO-MEMO Happening plaats samen met onze deelnemers. Op zaterdag 30 november 2019 kwamen ongeveer 50 mensen bij elkaar voor een namiddag vol poëzie en muziek. t Ventiel en de Kopergieterij waren te gast en een kleine publicatie met daarin de meest recente gedichten werd gepresenteerd.

Met dank aan PI life sciences.

We laten onze stem horen voor een warme, rechtvaardige en solidaire samenleving.

Op de dag dat het Vlaams Parlement stemt over funeste besparingen, laten wij onze stem horen voor een warme, rechtvaardige en solidaire samenleving, en we nodigen iedereen uit om te tonen dat een ander beleid nodig én mogelijk is. Wij vragen dat een overheid publieke middelen prioritair inzet voor projecten met maatschappelijke meerwaarde voor iedereen.

Deze Vlaamse regering bespaart in de zorg, armoedebestrijding, openbare diensten, cultuur en kunsten, onafhankelijke pers, etnisch-culturele minderheden, en andere sectoren en organisaties die menselijk welzijn belangrijker vinden dan winst maken. Andere grote maatschappelijke uitdagingen zoals het klimaat en onderwijs krijgen niet de broodnodige stimulans.

Het Vlaamse Parlement stemt de volledige begroting van 2020-25. De regering luisterde niet naar het massale protest van de afgelopen weken en zet door met zijn besparingsbeleid. Wij overstemmen deze stemming met een collectieve mars van verschillende sectoren en zingen voor het alternatief. We tonen onze gebundelde krachten en zullen dit blijven doen.

Breng je boodschap, je stem of iets anders dat lawaai maakt mee!

  • 16:30 Verzamelen aan Brussel- Centraal
  • 17:00 Mars naar het Vlaams Parlement
  • 17:15 We laten luid van ons horen, tot in het parlement.
  • 19:00 Hear my voice — megakoor aan het Vlaams parlement


De zitting in het parlement start al om 9:00. Wij gaan net als tijdens vorige acties met een delegatie op de publiekstribune zitten. Vanuit het bezoekerscentrum van het Vlaams parlement (Ijzerenkruisstraat 99) kan iedereen de discussies op de voet volgen. Wie meer wil weten of mensen uit andere sectoren wil leren kennen, is de hele dag welkom in het Hear our voice - burgerparlement.

#stateofthearts #vuurwerk  #stateofsolidarity #sos

in categorie: In de kijker

photo: Win Van Eesbeek
i
photo: Win Van Eesbeek

Op 14 december 2019 is Panamarenko gestorven. Hij bracht poëzie dichtbij en liet ons dromen over werelden veraf. 

Henri Van Herwegen liet midden jaren ‘60 voor het eerst van zich horen. Hij bedacht het pseudoniem Panamarenko – een verwijzing naar Pan American Airlines, met een Russisch aandoend achtervoegsel – en kreeg in 1966 in de Antwerpse Wide White Space Gallery een eerste solotentoonstelling, met actions, happenings en een aantal poëtische objecten. Via de galerie kwam hij in contact met buitenlandse kunstenaars, zoals Joseph Beuys die Panamarenko ervan overtuigde dat wat hij maakte kunst was. De daaropvolgende decennia verwierf Panamarenko bekendheid met aan zijn fantasie ontsproten vliegtuigen, auto’s, duikboten en fragiele mechanische schepsels, tot hij zijn artistieke activiteiten in 2005 stopzette en met pensioen ging.

S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens

Wij pakken dit jaar terug uit met tal van leuke ideeën om cadeaus in te slaan voor je familie, vrienden of jezelf! 

  • De catalogus Highlights for a Future geeft een representatieve doorsnede uit onze collectie die meer dan tweeduizend werken bevat. Een must have als je houdt van actuele kunst én S.M.A.K.
  • Gloednieuwe posters op kwaliteitspapier (60 x 90 cm) van o.a. Berlinde De Bruyckere, Marlène Dumas, Luc Tuymans, Michaël Borremans, Salam Atta Sabri... 
  • Kunstboeken over de S.M.A.K.-collectie en verschillende kunstenaars. 
  • Vlaggen door Vluchtelingen | I wish I was my own country so I could be home anywhere. De opbrengst van de verkoop van deze vlaggen gaat naar Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
  • 1 jaar lidmaatschap van Vrienden v/h S.M.A.K.
  • Een editie van een kunstenaar. 
  • Verschillende gadgets, zoals onze S.M.A.K.-kop, usb-sticks, postkaarten, schriftjes... 

Volg nu onze BOOKSHOP
Facebook bookshop - Instagram Bookshop

in categorie: In de kijker

foto: Kurt Stockman
i
foto: Kurt Stockman

In 2020 veranderen de tarieven in de Gentse Musea, in S.M.A.K. zijn de nieuwe tarieven van kracht vanaf 3 januari 2020. 

Een standaardticket kost dan 12 euro. Kom je in groep of heb je een lerarenkaart? Dan betaal je 10 euro. Voor de inwoners van Gent, lager en secundair onderwijs, studenten en voor houders van de UiTpas met een verhoogde tegemoetkoming verandert er niets. 

Koop nu je tickets online, dan geniet je nog van het huidige tarief of word lid van de Vrienden v/h S.M.A.K. en kom het hele jaar door gratis naar het museum.

Overzicht:

  • 12 euro - standaardtarief
  • 10 euro - groepen (min 15 pers), houders van een lerarenkaart
  • 6 euro - inwoners van Gent, UiTpas.
  • 2 euro - jongeren tussen 18 -25 jaar, groepsbezoeken in schoolverband (>18 jaar)
  • 1.6 euro - UiTpas met een verhoogde tegemoetkoming, vakantieparticipatie

Het Imaginair Museum is een hoorspel voor jong en oud rond kunstwerken uit de collectie van S.M.A.K. 

Het Imaginair Museum is een fantasievol luisterspel waarin drie werken uit de vaste collectie van S.M.A.K. worden voorgesteld. Kan je kunst alleen maar met je ogen zien? Moet je er altijd voor naar een museum? Vind jij actuele kunst ook klinken alsof het een vies beest is? Is een museum plezanter dan slenteren langs stoffige schilderijen? 

Luister mee en ontmoet De man die de wolken meet van Jan Fabre, speel met De Vogel van Thierry de Cordier en ga op reis met de Aeromodeller van Panamarenko. 

Het thema van de Schatten van Vlieg in zomer 2016 was 'Zie jij wat ik zie?'. Daarom ontwikkelde S.M.A.K. een ontdekkingstocht voor kinderen met en zonder een visuele beperking. Het bijhorend boekje had een braillecover en bevatte doe-opdrachten waarbij je werken kon aanraken. Iedereen die de tocht volbracht, won een ticket voor het Imaginair Museum. 

In samenwerking met Licht en Liefde. Audioproductie door Ruben Nachtergaele, met de stem van actrice Sara Vertongen. 

in categorie: CollectieMet kinderen

foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet

Momenteel kan je in de tentoonstelling 'There is no Planet B' enkele maquettes, kostuums en rekwisieten uit de gelijknamige sciencefictionfilm bekijken. 

S.M.A.K. wil mensen in beweging zetten en actief betrekken bij actuele kunst en het museum. Met verschillende groepen realiseren we inspirerende projecten. Binnen het kader van de tentoonstelling ‘Highlights for a Future’ werkten veertig leerlingen van het ‘Centrum Leren en Werken Gent’ rond hun visie op de toekomst. En welk medium is hiervoor meer geschikt dan film?

Geïnspireerd op het kunstwerk ‘Gelaagde Stad’ (1995) van Urs Pfannenmüller, te zien in ‘Highlights for a Future’, namen de jongeren in vier dagen samen met een aantal kunstenaars een low budget sciencefictionfilm op in ‘t Kuipke. De leerlingen bouwden een miniatuurversie van de stad van de toekomst, die in de film als decor opduikt. Samen met kunstenaars Kobe Wens, Louis van der Waal en Charlien Adriaenssens maakten ze ook kostuums en speelden ze zelfbedachte scènes. Daarnaast interviewden we de jongeren over hun toekomstverwachtingen rond klimaat, onderwijs, seksualiteit, gezin, muziek en media.

Deze tentoonstelling toont enkele maquettes, kostuums, rekwisieten en een sneakpreview van de film ‘There is No Planet B’. Het architectuurontwerp van de tentoonstelling werd gerealiseerd door Olivier Goethals.

Met de steun van ENGIE.

Praktische informatie:

  • De tentoonstelling is te bezoeken in het S.M.A.K. Beweegt-Paviljoen. 

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

Foto: Eva Vlonk
i
Foto: Eva Vlonk

Via onze routes kan je samen met je kinderen onze tentoonstelling van de Roemeense kunstenaar Ciprian Muresan of het Broodthaerskabinet ontdekken. Vraag ernaar aan onze balie! 

"Alle kunstwerken liegen". Of tenminste, dat is wat Marcel Broodthaers zegt. Met onze museumspeurtocht in het Broodthaerskabinet ontdek je de poëtische en tegendraadse humor in de kunst van Marcel Broodthaers.

Ook kan je Mureşans veelzijdige beeldtaal bekijken in S.M.A.K. Voor deze tentoonstelling maakte de kunstenaar een schaalmodel van S.M.A.K. voor de presentatie van een reeks zogenaamde ‘palimpsesttekeningen’ die hij baseerde op de afbeeldingen uit de nieuwe collectiecatalogus van het museum.

Verdwaal tussen de kunstwerken, zoek jouw eigen weg en laat je verrassen. Via verschillende opdrachten en vragen kijk je op een andere manier naar de verschillende kunstwerken. 

Praktisch

  • Als je in het museum aankomt, vraag je de route of ontdekkingstocht aan de balie.  
  • Voor het hele gezin, voor kinderen vanaf 6 jaar.
  • Je kan beide ook hier downloaden:

in categorie: Met kinderenKinderen

photo Aline Winters
i
photo Aline Winters
photo Aline Winters
i
photo Aline Winters
Vlag van Alfadel
i
Vlag van Alfadel
vlag van Alqahl
i
vlag van Alqahl
Vlag Amar
i
Vlag Amar
Vlag van Hasan
i
Vlag van Hasan

Ook dit najaar kan je 86 vlaggen van vluchtingen op tal van locaties ontdekken. Die werden gecreëerd in het bijzijn van 15 Belgische jongeren toen ze elkaar ontmoetten langs de grenzen van Europa. 

Tijdens het project Road Of Change trokken 15 jongeren op uitnodiging van Vluchtelingenwerk Vlaanderen tijdens de krokusvakantie langs de grenzen van Europa om vluchtelingen te ontmoeten. Tijdens een mini-workshop maakten zij samen een persoonlijke vlag. Er werd aan de vluchtelingen gevraagd om drie kernwaarden te noemen die zij belangrijk vinden in het leven en daarbij een kleur en een vorm te associëren. Nadien maakten ze op basis van deze kleuren een compositie voor een persoonlijke vlag. Op basis van deze schetsen maakte grafisch kunstenaar Edouard Schneider het uiteindelijke ontwerp voor de vlaggen die universele thema’s als liefde, vrede, mededogen, familie, onderwijs en thuis vertegenwoordigen. Wil je zelf je eigen vlag ontwerpen, dan kan dat via deze website.

De opbrengst van de verkoop van deze vlaggen gaat naar Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

De vlaggen werden en worden getoond op deze plekken:

 

"Maar tegelijk dacht ik, mocht er evenveel schoonheid zijn in de politiek als er vandaag in de kunst is, dan zouden we goed bezig zijn"

"We hadden vroeger kunstenaars die een beter oog voor schoonheid hadden," dat zei Peter De Roover afgelopen vrijdag in 'De Afspraak'. En dat wekt wel wat vragen op. Klopt die uitspraak? Moet schoonheid een doel zijn voor kunstenaars? En is de kunstenaar tegenwoordig te veel met zichzelf bezig? 'De Wereld van Sofie' legde deze vragen voor aan Philippe Van Cauteren, directeur van het SMAK in Gent.

“Verbaasd, maar niet verontwaardigd.” Zo reageert Van Cauteren op de uitspraak, want volgens hem vertolkt De Roover hoe heel wat mensen vandaag over kunst denken. Men verlangt naar een herkenbaar, goed geschilderd beeld dat voldoet aan alle technische verwachtingen. “Maar tegelijk dacht ik, mocht er evenveel schoonheid zijn in de politiek als er vandaag in de kunst is, dan zouden we goed bezig zijn.”

Schoonheid als doel van kunst

“Schoonheid is een doel dat altijd in kunst aanwezig is geweest," zegt Van Cauteren. Hij stelt dat de kunst die De Roover vandaag prachtig vindt, vroeger misschien als dissidentenkunst werd gezien. "Wat we als schoon ervaren uit andere tijdperken, werd toen misschien helemaal niet zo ervaren. ”

Van Cauteren vindt dat we bewondering moeten hebben voor kunstenaars die de moed hebben om zich kwetsbaar op te stellen en ons zo op een vrijere manier naar de wereld willen laten kijken. "De tolerantie die we hebben ten aanzien van kunst is eigenlijk een heel goede graadmeter voor de tolerantie die we hebben ten aanzien van onze samenleving."

Lelijke kunst 

Toch vindt Van Cauteren dat we een kunstwerk ook lelijk mogen vinden. Een negatieve reactie is volgens hem evenveel waard als een positieve. "Een kunstwerk hoeft geen mooie en prettige achtergrond te zijn. Een kunstenaar is er om ons uit te nodigen om na te denken over vormen van schoonheid, maar ook over wat er om ons heen gebeurt. De schoonheid zit niet in wat er gemaakt wordt, maar in het engagement en de noodzaak waarmee kunstenaars hun werken realiseren."

Volgens Van Cauteren houden kunstenaars de wereld voortdurend een spiegel voor. Ze leggen de vinger op de wonde en die wonde is vandaag zeer groot. "Ik ben nog altijd meer gechoqueerd door de daklozen die ik in de straten van Brussel zie liggen dan door een of ander provocatief werk dat ik in een museum of op een theaterpodium zie.”

in categorie: In de kijker

photo credits The Word Magazine
i
photo credits The Word Magazine

Iris Paschalidis, hoofd collectie van S.M.A.K., schreef een brief aan de minister.

Beste minister van cultuur,

Als hoofd collectie (zelf koesterde ik ooit de ambitie om kunstenaar te worden, maar ik heb er de moed niet voor gehad) werk ik elke dag samen met mijn collega’s aan het vormen, bewaren, onderzoeken, ontsluiten en presenteren van een van de belangrijkste collecties aan hedendaagse kunst die na de tweede wereldoorlog in België werd aangelegd.

In mijn job gaan de woorden erfgoed en hedendaagse kunst elke dag opnieuw hand in hand. In een museum als S.M.A.K. zijn deze twee begrippen onontwarbaar met elkaar vervlochten, het ene heeft geen bestaansrecht zonder het andere. Zonder de kunst van vandaag, hebben wij morgen geen erfgoed. In het museum werken we elke dag met nog levende kunstenaars uit alle disciplines, die vanuit hun passie en gedrevenheid voor de kunst van vandaag zorgen. Zonder die kunstenaars, die met veel inventiviteit, geduld, ernst en humor, onophoudelijk onze steeds complexer wordende maatschappij bevragen en interpreteren, bestaat er überhaupt geen relevante kunst. Dankzij hen is onze kunstenscene vandaag zo breed, ondernemend, dynamisch en vermaard over de hele wereld en als museum maken wij slechts deel uit van dit grote radarwerk. Zonder ruimte voor experiment geen tentoonstelling, zonder tentoonstellingen geen aangroei van onze collectie, zonder aangroei van onze collectie geen aangroei van ons erfgoed. Zonder erfgoed, geen relevante culturele bijdrage en reflectie.

Mijn oren spitsten zich vrijdag tijdens De afspraak op vrijdag dan ook in de hoogst mogelijke positie toen uw partijgenoot Peter De Roover ons uitnodigde om met hem mee te reflecteren over wat kunst volgens hem is of moet zijn. Onder gewichtig handengevouw volgde een anachronistisch betoog, waarin sofistisch geredeneerd werd dat het een lieve lust was. Hedendaagse kunstenaars werden weggezet als junks die gemakzuchtig aan een subsidieslurf hangen, als kunstenaars die zouden zijn “vergeten wat schoonheid is” en die alleen maar uit zijn op choqueren. Zoveel onwetendheid en vijandigheid tegenover de hedendaagse kunstenaar, die misschien ook maar gewoon een hardwerkende Vlaming is – waar komt dat toch vandaan? Anno 2019 zien de kunsten er toch helemaal anders uit dan pakweg in de 19e eeuw, niet?  Al hebben we nu, dankzij uw partijgenoot, al een iets scherper beeld van uw visie op kunst en cultuur, zodat we met z’n allen beter kunnen begrijpen waar het in deze besparingsmaatregelen om draait.

Tot slot, mocht u tijd hebben, dan nodig ik u graag uit in ons museum, zodat ik u onze veelzijdige collectie (die elke dag groeit met gesubsidieerde en niet gesubsidieerde, vandaag en morgen en over de hele wereld geproduceerde kunst) kan laten zien. Ik toon u graag hoeveel schitterende schoonheid maar ook schitterende lelijkheid die collectie bevat. Want zonder lelijkheid zou schoonheid niet kunnen bestaan, toch?

Iris Paschalidis

hoofd collectie S.M.A.K.

Gent, 17 november 2019

in categorie: In de kijker

foto: Dominique
i
foto: Dominique

S.M.A.K. organiseert samen met het Dr. Guislain Ziekenhuis en mentormentor fotografie workshops voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. 

Al voor de vijfde keer op rij komt het Dr. Guislain Ziekenhuis naar het S.M.A.K. Samen met de fotografen van mentormentor organiseren we regelmatig fotografieworkshops voor mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Na een bezoek aan de tentoonstellingen Correspondences van Ronny Delrue en Europalia Romania van Ciprian Muresan gingen de deelnemers zelf vier weken lang aan de slag. De tentoonstellingen boden een aanleiding om te werken rond compositie, gelaagdheid en textuur. Tijdens een wekelijkse workshop reflecteerden de deelnemers samen met Lisa van Damme en Anja Hellebaut over hun eigen werk. 

De workshops leveren telkens spannende resultaten op - bekijk ze hieronder. Een selectie van eerdere workshops werd getoond in S.M.A.K., als onderdeel van de collectietentoonstelling ‘De Collectie (1) | Highlights For A Future.‘

Dit project wordt ondersteund door Fujifilm. 

Verwacht je kind een litho vanuit Nieuw-Zeeland? Dan zal die nog even geduld moeten hebben: door het grote succes liep de productie vertraging op. Een ideaal Sinterklaascadeau! 

In augustus en september 2019 konden kinderen tot 18 jaar een litho kopen in de tentoonstelling 'Verboden boven de 18'. Jullie hebben massaal kunstwerken aangekocht: er werden maar liefst 2 645 litho's verkocht. Daarom heeft de productie vertraging opgelopen waardoor je de litho pas eind november 2019 in de postbus mag verwachten.

Bekende actuele kunstenaars uit alle hoeken van de wereld hadden speciaal voor deze 'Verboden boven de 18*' steendrukken (litho’s) gemaakt. Ook 16 Belgische kunstenaars – waaronder Guillaume Bijl, Chantal Chapelle, Jacques Charlier, Leo Copers, Luc Deleu, Michel François, Ann-Veronica Janssens, Sven ’t Jolle, Johan Tahon, Luc Tuymans, Koen Van den Broek, Anne-Mie Van Kerckhove - hebben in de loop van de jaren meegewerkt aan dit project. Van elk van deze kunstenaars van eigen bodem stelden we 3 kunstwerken tentoon.

Kinderen kochten zelf een kunstwerk

De bezoekers vonden ook informatie over hoe steendruk in zijn werk gaat. Bij het kunstwerk dat hen het meest prikkelt, vroegen we hen om te verwoorden waarom dat zo is en welke titel ze zich erbij verbeeldden. Bovendien konden de jonge kijkers aan een budgetvriendelijke prijs (45 euro) een of meerdere kunstwerken kopen. 

*‘Verboden boven de 18’ is een initiatief van de Nieuw-Zeelandse Muka Studio & Gallery, een atelier en tentoonstellingsruimte in Auckland gespecialiseerd in steendruk, dat werd opgericht door het Vlaamse echtpaar Magda Van Gils en Frans Baetens. '

in categorie: Met kinderen

foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk

Ontdek onze lesmap rond de tentoonstelling van de Roemeense Ciprian Mureşan en de Gentse Ronny Delrue.  

Lesmappen online

Op dit moment kan je de lesmap rond het werk van Cipiran Mureşan en Correspondances | Ronny Delrue in dialoog. Onze lesmappen zijn geschikt voor LO, SO en bijzonder onderwijs. We willen ons aanbod zo toegankelijk en uitdagend mogelijk maken. En jou voldoende ondersteuning geven om zelfstandig met je klas rond een tentoonstelling te werken. 

Praktisch

  • Download onze lesmap hier
  • Gratis bezoek op vertoon van je lerarenkaart
  • Kom je met de klas, dan is het musuem gratis toegankelijk voor kinderen tot 18 jaar.

Wat is een lesmap?

In de lesmap staat een korte introductie over S.M.A.K., aangevuld met uitgebreide informatie over de tentoonstelling in kwestie. Samen met jouw expertise zorgt deze lesmap ervoor dat de tentoonstelling makkelijker in een context te plaatsen is. Er staan verschillende verwerkingsopdrachten in om te doen voor,
tijdens en/of na jullie bezoek. De opdrachten zijn speels opgezet en kant-en-klaar om in de lessen te worden geïntegreerd. Je kunt alle opdrachten gebruiken of er enkele uitkiezen die jij voor jouw klas geschikt vindt.

Hoe S.M.A.K. bezoeken met je klas?

Het bezoek aan S.M.A.K. is gratis voor jou en je leerlingen. Laat ons best wel even weten dat je
komt via deze link of 09 210 10 75. Het is ook mogelijk om de tentoonstelling met een gids te bezoeken of een brugrondleiding te boeken. Tijdens een brugrondleiding ga je ook langs bij onze buren, het MSK Gent. Ons
volledige aanbod is geschikt voor het bijzonder onderwijs, maar we vernemen graag vooraf welke
specifieke noden jullie hebben. Alle formules vind je hier

Nog vragen? 

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op:
Filip Van de Velde | filip@smak.be | +32 (0)9 323 60 56
Hidde van Schie | hidde.vanschie@smak.be | +32 (0)9 323 60 46

Wij wensen jou en je leerlingen alvast een fijn museumbezoek toe!
Met vriendelijke groet, S.M.A.K. Publiekswerking

in categorie: Met kinderen

Schrijf in …

{news_images_desc}
Kris Martin | EXIT

Met ‘EXIT’ vindt de eerste overzichtstentoonstelling in België plaats van het werk van Kris Martin.

In mei 2018 verbleef dichter Inge Braeckman een week als vrijwilliger in verschillende Griekse opvangkampen voor asielzoekers. 

Haar verblijf in een aantal beruchte vluchtelingenkampen op Lesbos mondde uit in een nieuwe serie gedichten. Deze gedichten werden gebundeld in het boek 'Onder de olijfbomen van Lesbos', in samenwerking met S.M.A.K.

Het boek werd in het museum voorgesteld op Wereldvluchtelingendag op 20 juni 2019 waarbij Braeckman haar ervaringen deelde over de reis. Ze las ook enkele van gedichten voor. Dit bijzondere boek is te koop via de bookshop.

12 mei 2018

Je weet nog wel waar je gevlucht van bent,

Je kent nog wel de weelde van de aarde,
de geur van kaneel, kruidnagel en komijn,

het wegstervende gekeuvel in de straten dat je
streelde door de open ramen. Het gesternte van

je geboorteplek, in de schriftuur van de wind.

Je weet nog wel, het bloed op kiezelstenen, op
het tapijt, de gebarsten ruiten op de vlucht.

De kreten en vermoeide voeten, de tocht door stof
en over zee. En hoe weinig ben je gestorven

vandaag toen je met een vislijn groter dan je
hoop naar de oneindigheid van dat water trok. 


Inge Braeckman

Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet

Kunstenaar Andrej Babenko gaf een serie workshops aan jongeren, de werken van Raoul De Keyser dienden als inspiratie. 

In 2018 volgden 200 leerlingen van het Centrum Leren en Werken Gent en de Spectrumschool Gent een serie workshops rond het werk van de schilder Raoul De Keyser. Na een bezoek aan de tentoonstelling gingen de leerlingen aan de slag rond schilderkunstige thema’s als compositie, uitsnede en persoonlijke iconografie. Uiteindelijk werkten zij hun ideeën uit op een canvas.

Begin 2019 gaf de kunstenaar Andrej Babenko een serie schilderworkshops met spuitbus in de Floraliënhal achter het museum. In deze workshops verwerkten de jongeren hun ideeën over hedendaagse kunst. De resultaten hiervan werden getoond op het reizend festival Ghost in het Citadelpark.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet

In juni 2019 kon je de interpretaties van blinden en slechtzienden rond het oeuvre van Raoul De Keyser in de tentoonstelling TASTLIJNEN bekijken. 

In 2018 werkten leerlingen van het BuSo Sint-Rafaël voor blinden en slechtzienden rondom het werk van Raoul De Keyser tijdens het project ZOOM. Onder de titel TASTLIJNEN toont Platvvorm, een kunstenaarsinitiatief in Deinze, de kunstwerken.

Startpunt voor het project was de tentoonstelling ‘oeuvre’ van Raoul De Keyser. Waar de schilder Raoul De Keyser via isolatie en het inzoomen van figuratie naar abstractie gaat, moeten kunstenaars van het BuSo Sint-Rafaël, vanwege hun specifieke beperking, vaak eerder vanuit de details zich een beeld van het grote geheel moeten vormen. Dit spanningsveld vormde de inhoudelijke basis van het project ZOOM, waarin thema’s als figuratie, abstractie en compositie werden onderzocht. Waar de schilder De Keyser kleur kon inzetten om zijn composities te versterken, gingen de kunstenaars van de BuSo Sint-Rafaël op zoek naar alternatieven.

In samenwerking met Aifoon en S.M.A.K. gingen de leerlingen wekelijks in verschillende groepen aan de slag. Ze werkten samen in het atelier, in de godsdienstles en tijdens de les echolocatie. 
De tentoonstelling ging door in juni 2019 in locatie Platvvorm, Kalkhofstraat 26B in Deinze.

Meer info: www.aifoon.org | www.platvvorm.org | www.smak.be | www.sintrafael.be