Visitez l’exposition Kris Martin | Dessiner pendant le confinement

Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens
Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens
Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens
Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens
Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens

S.M.A.K. en Design Museum Gent willen meer inzicht krijgen in de verschillende soorten plastic in collectiestukken om ze beter te kunnen conserveren en restaureren.

Recent werden de collecties van S.M.A.K. en Design Museum Gent door medewerkers van het onderzoeksproject ‘Ken, benoem en beheer je kunststoffen’ onder de loep genomen. Zo willen de musea beter inzicht verwerven in de verschillende types plastic die hun collectiestukken bevatten en in welke toestand de werken in kwestie zich bevinden. Dit om ze op een betere manier te kunnen bewaren.

Van kunstwerken in allerlei soorten plastic uit de kerncollectie van S.M.A.K. werd het materiaal geïdentificeerd en de conditie nagezien. Tijdens een projectweek werkten de restauratoren van S.M.A.K. met de projectmedewerkers mee met het oog op het verwerven van de nodige skills om op eigen houtje verder te kunnen. Op termijn is het namelijk de bedoeling om alle collectiewerken die kunststoffen bevatten aan een dergelijk onderzoek te onderwerpen.

Lustrerie Média’ van Guillaume Bijl, een installatie met meer dan 70 lampen, al dan niet (deels) in plastic, bleek ideaal om kunststoffen te leren herkennen. In dit werk komen diverse onderdelen, zoals snoeren, stekkers, schakelaars, fittingen en lampenkappen, veelvuldig voor. Om deze reden diende de installatie zich voor dit project als een uitstekend studieonderwerp aan. Door het grote aantal gelijksoortige elementen was het eenvoudiger om specifieke materialen te leren identificeren en hun eigenschappen, vergankelijkheidskenmerken en typische schadefenomenen te bestuderen.

De identificatie van kunststoffen gebeurt in eerste instantie via zintuigelijke waarneming. Veel plastics hebben een typische geur, klank of textuur. In combinatie met gegevens over hun herkomst, hoe ze zijn toegepast, hun leeftijd en informatie via de kunstenaar, is het vaak mogelijk om de nodige kennis voor adequate bewaring of eventuele restauratie op te doen. Het voordeel van deze werkwijze, in tegenstelling tot bij het nemen van monsters voor analyse, is dat kunstwerken niet hoeven te worden ‘beschadigd’ en dus intact kunnen blijven.

in categorie: Collectie

Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand
i
Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand
Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand
i
Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand
Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand
i
Tekenen in Lockdown, installatie S.M.A.K. 2020, Foto Zaza Bertrand

Maak een tekening en stuur die op naar S.M.A.K.

Nu we terug op onszelf plooien is het misschien dé uitgelezen periode om terug een tekening te maken en die naar ons op te sturen. Tekenen is, net zoals schrijven, een activiteit die vaak in afzondering wordt beoefend. Dat kan gaan van een (zelf)portret, een stilleven tot een landschap vanuit je raam. Het is tot eind december 2020 mogelijk om dit te doen. Iedereen kan meedoen: jong en oud, kunstenaars en liefhebbers.

Hou rekening met volgende voorwaarden:

  • De tekeningen bij voorkeur in zwart/wit
  • Maximaal op A4-formaat en verticaal
  • Vermeld zeker jouw persoonlijke gegevens op de achterzijde van je tekening: naam, leeftijd, postadres en e-mailadres. Op die manier kunnen we contact met je opnemen.

Je kunt je tekening met de post sturen naar:

S.M.A.K.
t.a.v. TEKENEN IN LOCKDOWN
Jan Hoetplein 1
9000 Gent

Tekenen in Lockdown: publicatie en tentoonstelling achter gesloten deuren

We stelden een intieme presentatie met alle tekeningen op in het museum en werd er een boek gepubliceerd met de tekeningen die opgestuurd werden tijdens de eerste lockdown. Meer informatie vind je hier

Sinds 2014 heeft S.M.A.K. de traditie om tekenprojecten op touw te zetten. Zo deed het museum projecten met vluchtelingen in kampen in Irak en opvangcentra in België, met gevangenen en met nieuwkomers. De tekeningen werden telkens gebundeld in boeken zoals ‘Traces Of Survival’, ‘Van Hier Tot Daar’, ‘Prison Drawings’ en ‘Gentle Figures/ Beautiful Friends’. In deze projecten stond tekenen centraal als een bijzondere en unieke menselijke eigenschap.

in categorie: In de kijkerJongeren

Referentie: Hands Against The Wall 2016 - 2019 Immateriële werk #1
i
Referentie: Hands Against The Wall 2016 - 2019 Immateriële werk #1

‘Hands Against The Wall’ van de Belgische kunstenaar Ben Benaouisse is het eerste performancewerk dat het S.M.A.K. aankoopt voor zijn collectie. 

Ben Benaouisse (°1971, Familleureux, BE, woont en werkt in Gent) heeft als kunstenaar reeds een heel parcours doorlopen dat zijn oorsprong vond in de theater- en danswereld en dat zich geleidelijk aan richting meer beeldende vormen van kunst ontwikkelde. Als autodidact is Ben Benaouisse een kunstenaar die zich voornamelijk via het ‘hier en nu’ van het directe maakproces zélf afvraagt wat hij aan zijn eigen kunstenaarschap, maar ook aan deze maatschappij en kunstwereld, ‘waar alles al gedaan is’, nog kan toevoegen. Doorheen het gebruik van diverse media - gaande van schilderkunst, tekenkunst over installaties en performances – ontwikkelt hij een voortdurend evoluerend artistiek oeuvre via de tactiek van de toe-eigening, waarbij hij bestaande artistieke, religieuze, politieke of sociaal-maatschappelijke codes gebruikt, deze hervormt en tot een nieuwe betekenis of context omsmeedt. Zowel qua conceptuele interesse als qua materiaalgebruik vertoont het werk van Ben Benaouisse sterke linken met kunstenaars als Joseph Beuys, Marcel Broodthaers en Robert Rauschenberg, van wie hij zelf ook groot bewonderaar is.

De performance ‘Hands Against The Wall’ bestaat uit een actie waarbij de kunstenaar, gedurende een tijd die hij zelf naar eigen aanvoelen bepaalt, met gespreide handen en benen, tegen een (museum)muur plaatsneemt. Vele van de performances van Ben Benaouisse vinden hun oorsprong op het democratische podium van de openbare ruimte, niet zelden in een vitrine, of zelfs gewoon op straat, en zijn daardoor, hoewel eenvoudig en zelfs verstild in vorm, dikwijls direct en zelfs confronterend voor de toeschouwer. Door de toe-eigening van een simpele, maar universeel herkenbaar lichaamshouding, en deze te voorzien van een al even eenvoudige, maar veelzeggende titel, roept Ben Benaouisse met de performance ‘Hands Against The Wall’ onmiddellijk een aantal connotaties als agressie, beklemming en onderdrukking op. Connotaties die vandaag de dag, in een maatschappij die dag na dag steeds meer lijkt te verharden en te polariseren, helaas brandend actueel en relevant blijken… Anderzijds kan deze performance door zijn verstilling op een esthetisch niveau ook gelezen worden als een levende sculptuur, met een kleine kunsthistorische knipoog naar de befaamde ‘Singing Sculpture’ uit 1970 van het Britse kunstenaarsduo Gilbert&George.

in categorie: Collectie

Foto: Eva Vlonk
i
Foto: Eva Vlonk
Foto: Eva Vlonk
i
Foto: Eva Vlonk
Foto: Eva Vlonk
i
Foto: Eva Vlonk

Tijdens de lockdown riepen wij op om een tekening te maken en naar ons toe te sturen. We bundelden een selectie van de ingezonden tekeningen in een boek en hingen de tekeningen in een intieme presentatie in S.M.A.K.

Een museum leeft door zijn publiek. Tijdens de recente lockdown was het ook in S.M.A.K. heel erg stil. We werden gedwongen ons te isoleren en afstand te nemen van elkaar. Tekenen is een activiteit die vaak ook in afzondering wordt beoefend. Om deze reden nodigde S.M.A.K. onder de noemer ‘Tekenen in lockdown’ eind maart zoveel mogelijk mensen uit om tekeningen in te sturen. Iedereen kon deelnemen: jong en oud, van kunstliefhebber tot kunstenaar. Zo hielden we tijdens de sluiting van het museum actief contact met ons publiek.

Publicatie

Er werd massaal gehoor aan gegeven aan onze oproep: meer dan 450 tekeningen werden opgestuurd. We bundelen een selectie van 120 tekeningen in een boek. Omwille van het bijzonder grote aantal inzendingen en andere praktische redenen, werd in dit boek een selectie opgenomen. Daarbij hadden we voornamelijk oog voor welke tekeningen fijn of verrassend combineerden met andere om tot boeiende dubbelpagina’s te komen.

Met dit boek wil S.M.A.K. alle deelnemers aan ‘Tekenen in lockdown’ oprecht bedanken.

Het is mogelijk om dit boek te kopen aan 5 euro. Een mail sturen kan naar info@smak.be. Na betaling wordt het boek opgestuurd met de post. 

Presentatie in S.M.A.K.
We tonen ook een tekening per tekenaar in een intieme presentatie in het paviljoen van S.M.A.K. Beweegt. De tekeningen geven een interessante en verscheiden inkijk in hoe hun makers deze opmerkelijke periode hebben beleefd.

Traditie van tekenprojecten

Sinds 2014 heeft S.M.A.K. de traditie om tekenprojecten op touw te zetten. Zo deed het museum projecten met vluchtelingen in kampen in Irak en opvangcentra in België, met gevangenen en met nieuwkomers. De tekeningen werden telkens gebundeld in boeken zoals ‘Traces Of Survival’, ‘Van Hier Tot Daar’, ‘Prison Drawings’ en ‘Gentle Figures/ Beautiful Friends’. In deze projecten stond tekenen centraal als een bijzondere en unieke menselijke eigenschap.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

Meer informatie:

Schrijf in …

{news_images_desc}
S.M.A.K. Beweegt | Tekenen in Lockdown

Meer dan 400 tekeningen werden ingestuurd tijdens de lockdown. S.M.A.K. toont deze in een intieme presentatie.

Foto: Leen Goossens
i
Foto: Leen Goossens
Greece_c Enri CANAJ_Magnum
i
Greece_c Enri CANAJ_Magnum

S.M.A.K. wil graag zijn steentje bijdragen in de vluchtelingencrisis en zamelt daarom geld in via de verkoop van postkaarten en vlaggen. De opbrengst gaat naar Artsen Zonder Grenzen.

Begin september zijn er verschillende branden uitgebroken in het vluchtelingenkamp van Moria, op het Griekse eiland Lesbos, bijna het volledige kamp ging in vlammen op. Ongeveer 12 000 vrouwen, kinderen en mannen belandden op de straten van Lesbos, zonder onderdak, voedsel, water of een idee waarheen. Als onderdeel van het noodplan voor de opvang van deze mensen op Lesbos, hebben de Griekse autoriteiten een nieuw kamp opgezet op het eiland. 

Artsen Zonder Grenzen biedt al jarenlang medische en psychologische zorg aan deze mensen via haar ziekenhuizen en mobiele klinieken en klaagt tegelijk de onmenselijke omstandigheden aan waarin de vluchtelingen leven.

S.M.A.K. voelt zich betrokken bij deze problematiek en zamelt daarom geld in om de acties van AZG in deze regio te steunen. Met de aankoop van de vlaggen en postkaarten van het project I Wish I Was My Own Country I Could Be Home Anywhere steun je de hulp van AZG aan deze mensen in nood. De vlaggen en postkaarten zijn te koop via bookshop@smak.be.

  • Postkaart: 1,50 euro/stuk. 
  • Set 10 postkaarten: 12 euro 
  • Vlaggen – per stuk: 25 euro

Topo Copy met Liesbeth De Stercke.
i
Topo Copy met Liesbeth De Stercke.

Kunstenaars en gedetineerden creëren samen een fanzine. 

Dit najaar start er een nieuw project op in de gevangenis Gent, dat vervolg is van het project ‘The Borderline Books’, waarbij studenten van het SKI in Gent en gedetineerden al tekenend met elkaar communiceerden.

Tijdens een serie workshops zullen de gedetineerden van de gevangenis in Gent en de grafische kunstenaars van Topo Copy samen een reeks fanzines creëren voor en door de bewoners van de gevangenis.

Topo Copy deelde alvast enkele resultaten via Facebook, klik hier.
Dit is een samenwerking tussen S.M.A.K., Topo Copy en De Rode Antraciet. 

Gids Katrien De Tremerie
i
Gids Katrien De Tremerie
Giovanni Anselmo, Il panorama con mano che lo indica, 1982-84, foto: Dirk Pauwels
i
Giovanni Anselmo, Il panorama con mano che lo indica, 1982-84, foto: Dirk Pauwels
Richard Jackson, Painting with Two Balls, 1997, foto: Dirk Pauwels
i
Richard Jackson, Painting with Two Balls, 1997, foto: Dirk Pauwels

Nu we opnieuw de deuren moeten sluiten, werden ook alle groepsbezoeken geannuleerd. Je krijgt van ons daarom een verhaal, een anekdote, een blik op een kunstwerk door een van onze gidsen. Vandaag is dat gids Katrien De Tremerie.

Alle groepsbezoeken in S.M.A.K. werden door COVID-19 geannuleerd, dus ook de gidsen vielen zonder werk. Al vergeten we hen niet: zij blijven geboren en boeiende vertellers, of dit nu in de museumzaal is of via deze weg. 

Mei 2019: feest voor 20-jarig bestaan van het S.M.A.K.

Mei 2020: ik mag 20 jaar ‘gidsen in het S.M.A.K.’ vieren. Helaas verstoort Covid-19 het feestje. In schril contrast met 20 jaar geleden dwaal ik nu alleen door de verlaten Gentse binnenstad. Toen, in 2000, was daar ‘Over the Edges’: een waar kunstfeest dat in het collectieve geheugen van menig al dan niet kunstliefhebber is blijven hangen. Een 50-tal kunstenaars plaatsten werk in de binnenstad. Wie het gezien heeft herinnert zich vast nog de hammen van Jan Fabre in de Volderstraat, de borden die Patrick Lebret na een echtelijke ruzie liet buiten gooien aan de Korenlei en de Tarzankreet van Emilio Lopez Menchero. Maar eveneens het subtielere werk als de lichtjes van Alberto Garutti die op de Vrijdagmarkt gingen branden telkens wanneer er een kindje geboren werd in één van de vier Gentse ziekenhuizen en de knikker van Honoré d’O die Gent op zijn kop liet zien vanaf de Gras- en Korenlei.

Iedereen had erover gelezen in kranten en tijdschriften, had beelden gezien op televisie en wou deze expo ook wel eens live zien. Het was een toeloop van jewelste en wij mochten ze gidsen.

Geen idee hoeveel tentoonstellingen er in die 20 jaar zijn getoond, maar er zijn er wel twee, compleet verschillende, die in mijn geheugen gegrift staan.

De eerste is ‘Ain't Painting a Pain’ van Richard Jackson uit 2014. Deze omvatte schilderijen, tekeningen en installaties van de jaren zeventig tot 2014. Op de banner aan de gevel van het S.M.A.K. en op de cover van de bezoekersgids stond een foto van een 3D installatie van 'De dood van Marat'. De man, badend in een dramatische rode gloed, met een email op een oude Mac in plaats van een brief, wekte meteen mijn nieuwsgierigheid.

Hoe graag had ik ook niet enkele kleuren willen schieten bij zijn interpretatie van ‘La grande Jatte’ naar Georges Seurat. Jackson’s pointillistisch schilderij werd gemaakt door hagelkorrels in de verf te dopen en ze met een geweer naar het doek te schieten. Na maar liefst 90 000 schoten nog voor maar 10% voltooid. Een werk dat nooit af geraakt.

Op de opening werd zijn schildersmachine in gang gezet: twee verfbollen op wielassen werden aangedreven door de motor van een Ford Pinto. Dit gaf een verfexplosie van kleur op muren, plafond en vloer. Hierna kon de bezoeker de zaal beleven als sporen van een performance.

‘Stacked Paintings', werd in het S.M.A.K. voor het eerst opgebouwd als een spiraalvormig doolhof gemaakt van 5050 opgespannen en beschilderde doeken, die met de voorkant naar beneden werden gestapeld. De buitenste rand bestond uit één doek, dan twee, dan drie en zo alsmaar hoger. Iedereen stond versteld bij het betreden van de binnenruimte, met torenhoog gestapelde doeken en op de muren nog meer kleurige doeken en muurschilderingen.

Na de tentoonstelling werden de schildersdoeken vernietigd zodat ze verder konden leven in het geheugen. Jackson zei op de modelrondleiding dat alles wat je goed vond er in de herinnering nog beter uitkomt. Je kan het niet meer opnieuw beleven, behalve dan in je eigen hoofd.

Was de tentoonstelling van Jackson een vuurwerk van kleur, dan was de collectie-uitdieping van Giovanni Anselmo (2005) één en al soberheid. Opgebouwd met enkel grijstinten, off-white en ultramarijn. Maar wat een kracht en energie. Zijn werken uit de collectie van het S.M.A.K. werden samen tentoongesteld met bruiklenen.

Bij elke rondleiding voelde ik me telkens weer aangetrokken tot ‘Il panorama con mano che lo indica’, een groot blad papier waarop enkel een aanreikende hand, bijna levensecht, in 3D was getekend met potlood. Ervoor stond een grote stenen opstap om de hand te grijpen, die je zo kon meenemen naar een andere wereld.

De wereld van Anselmo. De Italiaanse Arte Povera en conceptueel kunstenaar voor wie de beklimming van de vulkaan Stromboli het bepalend idee voor zijn kunst was. Hij bereikte de krater bij het aanbreken van de dag. De opgaande zon achter hem projecteerde zijn schaduw niet op de grond, maar in het oneindige.

Deze ervaring gebruikte hij ook in zijn werken. Zo projecteerde hij het woord ‘invisibile’ in de ruimte, wat het woord meteen onzichtbaar maakte. Hoeveel handen hebben toen niet geprobeerd om het woord tevergeefs op te vangen.

Woorden zijn een grote rol gaan spelen in zijn oeuvre. In de eenvoud van een woord schuilt een heel idee. Zoals bij ‘tutto’. Door het woord te splitsen in tut-to.

Tut-to (alles, het geheel) werd getoond in verschillende materialen, onder andere gebeiteld in steen met op de voorzijde ‘tut’, op de zijkant ‘to’. De onmogelijkheid om alles ineens te zien, de mogelijkheid om verder te kijken.

Misschien wat we ook nu moeten doen in deze bizarre tijden. Musea mogen nooit dicht, we moeten kunnen kunst kijken, verder kijken. Art is hope!

Katrien De Tremerie

Katrien De Tremerie gidst naast het S.M.A.K. ook in het MSK, mudel en het Raveelmuseum. Maakt met Tour del'Art geleide wandelingen langs de Gentse galeries en street art. Werkt deeltijds bij Cultuur Gent. 

in categorie: In de kijker

Partnerorganisaties Kunstencentrum Vooruit, NTGent, CAMPO, KOPERGIETERY, S.M.A.K. en Opera Ballet Vlaanderen lanceerden normaal gezien vorige week het festival NO(W)WORRIES. 

Dit festival kan in de huidige omstandigheden uiteraard niet plaatsvinden. Ook choreograaf Mohamed Toukabri was er normaal gezien bij met zijn nieuwe creatie ‘The Power (of) The Fragile’. Maar helaas: omdat zijn moeder - die in de voorstelling meespeelt - geen ​​visum kreeg, werd de productie noodgedwongen geannuleerd. 

Mohamed schreef daarom een krachtige brief die de realiteit beschrijft van het creëren van artistiek werk op dit moment. We delen die brief met jullie, als een openingsverklaring voor het festival. 

foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk

S.M.A.K. is dicht(bij)

Beste en dierbare bezoeker

S.M.A.K. sluit tijdelijk de deuren. Hoewel het museum een veilige plek is, toont het museum zich solidair met de meest kwetsbaren. Het is nu van het grootste belang dat we de verspreiding van het coronavirus indijken en de ziekenhuizen en hun personeel vrijwaren.

We vinden het bijzonder jammer dat we je twee bijzondere tentoonstellingen moeten onthouden, waarvan de opening morgen was voorzien. Al zal je in de komende weken zeker een glimp van die kunnen opvangen via onze verschillende digitale kanalen. In ‘A Short Long History’ verkent Anna Boghiguian de katoenindustrie van de stad Gent op een eigenzinnige, beeldende manier. Ze zet haar observaties om in tekeningen en een installatie met knipselfiguren. Daarnaast hangen 400 opmerkelijke tekeningen in het S.M.A.K. Beweegt Paviljoen, die we via de actie 'Tekenen in Lockdown' ontvingen.

NO(W)WORRIES ook niet van start

Partnerorganisaties Kunstencentrum Vooruit, NTGent, CAMPO, KOPERGIETERY, S.M.A.K. en Opera Ballet Vlaanderen lanceerden normaal gezien gisterenavond het festival NO(W)WORRIES. Dit festival kan in deze omstandigheden uiteraard niet plaatsvinden. Ook choreograaf Mohamed Toukabri was er normaal gezien bij met zijn nieuwe creatie ‘The Power (of) The Fragile’. Maar helaas: omdat zijn moeder - die in de voorstelling meespeelt - geen ​​visum kreeg, werd de productie noodgedwongen geannuleerd. 

Mohamed schreef daarom een krachtige brief die de realiteit beschrijft van het creëren van artistiek werk op dit moment. We delen die brief met jullie, als een openingsverklaring voor het festival. 

Met kinderen

Wil je toch op uitstap met je kinderen (6+) tijdens de herfstvakantie? Duik dan in ons Imaginair Museum in het Citadelpark. Je kijkt met je oren naar kunstwerken, in de frisse buitenlucht. Ook op deze pagina ontdek je heel wat fijns om thuis te doen en onze collectie te verkennen.

We wensen je het allerbeste toe en zorg voor elkaar.
Philippe Van Cauteren & S.M.A.K.-team

PS: Voor wie al een ticket kocht voor de komende dagen: wij sturen je een mail zodra het museum terug opent. Dan kan je jouw ticket inruilen voor een bezoek op een andere datum.

Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp
i
Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp
Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp
i
Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp
Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp
i
Deze foto werd genomen tijdens de opening van de expo van Kris Martin op 6 maart 2020, voor de coronamaatregelen. Foto: Jan Opdekamp

Hieronder vind je onze richtlijnen en tips voor een vlot bezoek. Het is verplicht om je ticket op voorhand te kopen en een mondmasker te dragen vanaf 12 jaar. 

VOOR JE BEZOEK 

  • Wij beperken het aantal bezoekers in het museum tot 60 per uur. 
  • Het is noodzakelijk om je ticket op voorhand te kopen:
    • OnlineBij de aankoop selecteer je een gewenste datum en tijdstip. Gelieve je binnen dit tijdsblok aan te melden aan de balie van het museum.
    • Of reserveer telefonisch je ticket via +32 (0)9 210 10 75, alle weekdagen tussen 9:00 tot 12:30 en 13:30 tot 16:00. 

TIJDENS JE BEZOEK

  • Een mondmasker dragen is verplicht. 
  • Hou 1.5 m afstand van iedere bezoeker en het museumpersoneel. We stippelden een vast parcours uit om het kruisen met andere bezoekers te vermijden. 
  • Per tentoonstelling kan je een bezoekersgids thuis lezen of afdrukken. Je kan ze hier downloaden. In de zalen hangen QR-codes die naar onze expogidsen of meer informatie leiden. Laad dus zeker je smartphone op.
  • In het geval van een telefonische reservatie vragen wij om maximaal contactloos af te rekenen aan de museumbalie op het moment van het bezoek.
  • Hou je kinderen dicht bij jou en raak zo weinig mogelijk aan. 
  • Wil je gebruik maken van een rolstoel of de lift begruiken omdat je een rolstoelgebruiker slecht te been bent of met een buggy komt? Stuur dan een mail naar info@smak.be

ALLE RICHTLIJNEN IN DETAIL

Je kan via deze link de specifieke richtlijnen in detail nalezen. Belangrijk is dat je thuis blijft als je je ziek voelt. Heb je nog meer vragen, stuur dan een mail naar info@smak.be. Het tijdelijke bezoekersreglement vind je hier

Het is niet mogelijk om na de reservatie of online aankoop van de tickets, tickets te wijzigen, om te ruilen of te annuleren. Voor vragen over de online aankoop kan je terecht op het nummer +32 (0)9 210 10 75.

Tot slot: af en toe zal jouw geduld wat op de proef worden gesteld omdat een bezoeker wat meer tijd nodig heeft bij een kunstwerk, maar opnieuw: geniet van wat je al kan zien en sta dan even (letterlijk) stil.

in categorie: In de kijker

Ons S.M.A.K.-café is momenteel gesloten door de verstrengde coronamaatregelen. 

Een Rinus Van de Velde aan de wand en de nabijheid van het Citadelpark maken van ons S.M.A.K.-café een unieke plek. Na je bezoek aan onze tentoonstellingen, kan je genieten van een koel drankje, lekkere broodjes, taart of tapas in ons café of op het terras. Alles wordt er in alle veiligheid opgesteld, met voldoende afstand tussen de tafels. 

in categorie: In de kijker

S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
i
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
i
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
i
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
i
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk
i
S.M.A.K. in de klas, Wispelberg 2020, foto: Eva Vlonk

Nieuw coronaproof-aanbod in S.M.A.K. voor secundair onderwijs

Door ‘code geel’ in het secundair onderwijs worden veel activiteiten opgeschort, waaronder een bezoek aan een museum. Ook zijn leerlingen op dit moment erg beperkt in hun doen en laten, maar blijft er nood aan inspirerende momenten. S.M.A.K. besloot in dat gat te duiken en gaat vanaf nu naar scholen toe in het Gentse: een gids werkt tijdens een lesuur samen met de leerlingen rond kunst en beeldgeletterdheid.

Imaginair museum en werken rond de tentoonstellingen in S.M.A.K.

Leerlingen worden 50 minuten ondergedompeld in een bad van actuele kunst. Zo krijgen ze eerst een fragment te horen uit het Imaginair Museum: ze krijgen een blinddoek aan, ‘kijken’ met hun oren en laten hun fantasie werken. In totaal werden een twaalftal werken uit de collectie van S.M.A.K. uitgediept. Acteurs Joris Hessels, Leen Roels en Sara Vertongen spraken de verhalen in. Je kan deze verhalen ook online beluisteren via deze link

De bronzen confetti en de tijdsbelevenis die centraal staan in het werk van Belgisch kunstenaar Kris Martin, dienen ook als inspiratiebron. De gids laat de leerlingen ‘tijd’ visueel zichtbaar maken via een app op de smartphone of met potlood en papier.  

BESTAAND AANBOD: werken vanuit de klas
Lager en secundair onderwijs

S.M.A.K. heeft verschillende inspiratiemappen die bij de tentoonstellingen horen. Met deze bundel kan makkelijk de vertaalslag gemaakt worden naar leerlingen/studenten. Wil je de expo bezoeken, dan kan je ook gebruik maken van de ontdekkingstocht.

  • De tentoonstelling Kris Martin | EXIT - lesmap
  • De tentoonstelling Anna Boghiguian (vanaf eind oktober 2020)
  • Broodthaerskabinet - lesmap. Ook digitaal uitgewerkt
  • Boek ‘Van Hier tot Daar’, tekeningen door vluchtelingen

Lager en eerste graad secundair onderwijs

De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K. – dit kunstboek is ook een leesboek ter taalverkenning (onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen) en bevat naast 150 kunstwerken ook een katern ‘Vragen aan S.M.A.K.’: kinderen stelden tien vragen aan S.M.A.K., bvb. ‘Hoe weet je wat de kunstwerken willen zeggen?’

Het Imaginair Museum, te beluisteren in de klas én ook te ontdekken vlakbij het museum. In het Citadelpark kan je een tiental QR-code-paaltjes vinden en luisteren naar onze collectie. Je hebt nodig: een smartphone, eventueel een extra bluetoothbox en veel zin in avontuur.

Lager onderwijs

Ontdekkingstocht voor kinderen en gezinnen, op maat voor het gezin, maar ook zeer dankbaar om te gebruiken met je klas. Nadien neem je het DOE-BOEK mee om verder te werken in de klas. 

Een bezoek aan S.M.A.K. met of zonder gids

S.M.A.K. verwelkomt deze klassen hartelijk met of zonder S.M.A.K.-gids. Afhankelijk van de richting is een les op verplaatsing wel mogelijk, bijvoorbeeld voor een observatieles in een kunstrichting. Ook het lager onderwijs blijft van harte welkom voor een interactieve rondleiding met gids of een vrij groepsbezoek.

TIP: doe een cultuurproject in de school en vraag via Cultuurkuur Dynamo-subsidie aan (indienen kan nog tot 15 november)

Praktische informatie

  • Alle formules voor S.M.A.K. in de klas of een bezoek aan S.M.A.K. Boeken doe je via BoekjeBezoek: + 32 (0)9 210 10 75 of mail: boekjebezoek@stad.gent.
  • Algemene informatie over S.M.A.K. + onderwijs en het Cultuurkuur Dynamo-subsidiedossier : filip.vandevelde@smak.be
  • Pers en communicatie: Eline Verbauwhede, pers en communicatie S.M.A.K., +32 479 270 604, eline@smak.be.

in categorie: Met kinderen

Meer informatie:
foto: Titus Simoens
i
foto: Titus Simoens

De presentatie van het boek EXIT in S.M.A.K. is volzet. Het gesprek tussen Kris Martin en Luc Derycke kan je via deze online link op zaterdag 3 oktober 2020 om 15:00 volgen.  

Borgerhoff & Lamberigts bracht in het voorjaar het boek 'Exit' uit, over het oeuvre van Kris Martin. Tijdens het festival 9000 Boeken gaan Kris Martin en Luc Derycke van de uitgeverij in gesprek met elkaar. 

Deze rijkelijk geïllustreerde catalogus geeft een overzicht van alle kunstwerken uit deze retrospectieve tentoonstelling aangevuld met een interview met de kunstenaar en een duidende tekst van S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren.

‘Mijn brein is mijn studio. Ik ben een conceptueel kunstenaar pur sang en ik heb dus niet echt een studio nodig.’

De voorbije twintig jaar toonde Kris Martin zijn werk vooral in het buitenland. In het S.M.A.K. in Gent kan je voor het eerst in eigen land kennismaken met zijn sprekende oeuvre. De tentoonstelling EXIT is er tot 3 januari 2021 te bezoeken. De kunstenaar creëert aan de hand van objecten beelden die vragen oproepen over dood, vergankelijkheid en identiteit. Literatuur en mythes zijn de belangrijkste inspiratiebronnen. 

Technische kenmerken:

  • Auteurs: Kris Martin, Philippe Van Cauteren, Jens Hoffmann, Tim Vanheers
  • Prijs: 39,50 euro
  • MER is de Art Imprint van Borgerhoff & Lamberigts.
  • Bookshop S.M.A.K. 

Kris Martin (1972, Kortrijk, België) is een Belgische conceptueel beeldend kunstenaar die woont en werkt in Gent. Zijn kunstwerken worden internationaal tentoongesteld in instituten als het Kunstmuseum Bonn (Duitsland), Tate Modern londen (Engeland), Centre Pompidou Parijs (Frankrijk), Moma P.S.1 New York (Verenigde Staten) en vele anderen. Hij werkt samen met König Galerie in Berlijn (Duitsland) en Sean Kelly Gallery in New York (Verenigde Staten).

in categorie: In de kijker

in categorie: In de kijker

in categorie:

Gids Juanan Soria
i
Gids Juanan Soria
Foto: Olivier Donnet
i
Foto: Olivier Donnet
i
Installatie Artur Barrio in 'De Collectie (1) Highlights for a Future', 2019, foto: Dirk Pauwels

Ondertussen werden de groepsbezoeken hervat, maar je krijgt van ons nog een verhaal, een anekdote, een blik op een kunstwerk door een van onze gidsen. Vandaag is dat gids Juanan Soria.

Alle groepsbezoeken in S.M.A.K. werden door COVID-19 geannuleerd tot eind juni 2020, dus ook de gidsen vielen een tijdlang zonder werk. Al die tijd vergaten we hen niet: zij blijven geboren en boeiende vertellers, of dit nu in de museumzaal is of via deze weg. 

Het is raak

"Niet aanraken aub! Het zijn woorden die de museumbewakers dagelijks in de zalen van het S.M.A.K. gebruiken om de bezoekers erop te wijzen dat ze de kunstwerken niet fysiek mogen aanraken. Het is een routine situatie als gevolg van een onvervangbare relatie tussen de bezoeker en de getoonde kunstwerken. Het lijkt niet te geloven dat ik deze momenten van spanning, die ik als gids moet trachten te vermijden, gemist heb in deze voorbije drie stille maanden van lockdown.

Een museum is een ontmoetingsplek tussen de toeschouwer en de opstelling van de tentoonstelling. Een plek waar de bezoeker kan dromen, nadenken, genieten, boos worden,… maar vooral een plek waar hij een fysieke en zintuigelijke ervaring kan hebben.  Een museum is zinloos als het geen mensen mag ontvangen.

De Coronatijd heeft een nieuwe realiteit tot bij ons gebracht zoals verschillende nieuwe afspraken of een aantal beperkingen van vrijheid. Onder deze beperkingen valt ook het bezoeken van een museum. Men zocht vervanging en maakte gebruik van een grote waaier aan digitale oplossingen bvb: een rondleiding van een tentoonstelling volgen ‘uit jouw kot’ of een geselecteerd kunstwerk leren kennen door middel van een korte beschrijving van een curator via social media,… De digitale ervaring lijkt mee zeer beperkt en het mist sommige aspecten van een kunstwerk die essentieel zijn voor een bezoek, want een bezoek is meer dan alleen het visuele. De opstelling van de kunstwerken in een ruimte, het gekozen licht, de intensiteit van de kleur bepaald door deze keuze, de geur en de textuur van de materialen, de werken die doen denken aan een of smaak of herinnering,…

Ik denk dat een gids meer dan een verteller of toner moet zijn. Woorden en beelden worden constant gebruikt bij de digitale oplossingen maar dit alleen is niet genoeg. Een kunstwerk is veel meer. Volgens mij is een gids een zintuigelijke bemiddelaar die de bezoeker helpt om verder te raken. Een gids is als een sleutel om de juiste deuren van de zintuigen te openen naar een bepaald kunstwerk.

‘Interminável’ van Artur Barrio was een efemere ruimtelijke installatie tijdens de onvergetelijke tentoonstelling ‘Highlights for a future. De collectie (1)’. De installatie bestond uit gebruikelijke en dagelijkse elementen zoals koffie, wijn, brood,… verspreid in de ruimte opgesteld. Koffie op de grond, bergen oud brood in de hoeken en flessen wijn gestapeld tegen de muur. Één van mijn gegidste rondleidingen tijdens deze tentoonstelling was samen met een OKAN groep die het NED aan het leren was. Met die doelgroep moet je een ‘internationale taal’ gebruiken en de zintuigen prikkelen leek mij het beste. Om het kunstwerk te activeren koos ik voor een ongewone manier als eerste benadering: de installatie bezoeken met bedekte ogen en op blote voeten.  Op die manier voelden ze intenser de eigenschappen van de gebruikte materialen van Barrio dan via een normale (visuele) wijze. Niet kijken maar wel ruiken, voelen, doet denken en ervaren. Ik herinner mij nog de angstige gezichten van de bewakers toen ze een onrustige groep geblinddoekte tieners op blote voeten de zaal zagen binnenkomen. Na deze eerste ervaring verlieten we de zaal en bespraken we samen onze gevoelens en verwachtingen. Er waren meerdere interpretaties en gevoelens. Van angst tot plezier, van linken met hun landen tot een totale ontsteltenis. Na deze spontane conversatie gingen we opnieuw naar de installatie, maar nu op een traditionele wijze om de bewakers te kalmeren. De leerlingen en de lesgevers straalden enthousiasme uit en ze waren enorm verrast door de originele manier waarop ze het werk van Barrio hadden benaderd en ontdekt. Het was raak!

Voor een hedendaags museum zoals S.M.A.K. is de fysieke ervaring van de bezoekers belangrijker dan ooit. Kom opnieuw naar de musea en laat je (aan)raken door een kunstwerk, aub!"

Juanan Soria

Juanan Soria is beeldend kunstenaar. Sinds de lente van 2018 werkt hij als gids in het S.M.A.K..

GROEPSBEZOEK 

Sinds 1 juli 2020 kunnen we opnieuw groepsbezoeken toelaten, rekening houdend met jullie en onze veiligheid. 
Via deze link vind je alle informatie. 

in categorie: In de kijker

Gids An Koninckx
i
Gids An Koninckx
Ann Veronica Janssens, Untitled (blue glitter), 2015, Photo: Dirk Pauwels
i
Ann Veronica Janssens, Untitled (blue glitter), 2015, Photo: Dirk Pauwels

Ondertussen werden de groepsbezoeken hervat, maar je krijgt van ons nog een verhaal, een anekdote, een blik op een kunstwerk door een van onze gidsen. Vandaag is dat gids An Koninckx.

Alle groepsbezoeken in S.M.A.K. werden door COVID-19 geannuleerd tot eind juni 2020, dus ook de gidsen vielen een tijdlang zonder werk. Al die tijd vergaten we hen niet: zij blijven geboren en boeiende vertellers, of dit nu in de museumzaal is of via deze weg.

Blue glitter 

"Eén van mijn favoriete werken binnen de collectie van het S.M.A.K. is het werk van Ann Veronica Janssens, Untitled (blue glitter). Een zee van blauwe glitters dat elegant en poëtisch over de vloer ligt uitgestrooid.

Telkens dit werk ‘opduikt’ in een tentoonstelling, ben ik verrast door de indruk die het op me maakt wanneer ik de ruimte, die de tentoonstellingsmakers gekozen hebben, binnentreed. Het werk maakt me ook steeds weer nieuwsgierig naar de impressies van de bezoekers en meestal peil ik naar hun ‘eerste gedachte’ bij het zien van dit werk. Zo verzamelde ik al ontelbare associaties waaronder  frequent “zee, water, oceaan of lagune” maar ook “pauwveren, (zand-)storm, noorderlicht, spook, magie” enzovoort… 
Niet iedereen kan/durft zomaar een woord toe te schrijven.
In die zin zaait het werk soms wat vertwijfeling en dat is niet onlogisch want ‘Blue glitter’ is een beeld dat contrasten oproept; het vibreert tussen energie en rust, concentratie en verstrooiing, licht en schaduw, densiteit en transparantie.
In deze verwarrende Corona-tijden vormt dit kunstwerk voor mij een metafoor voor het Covid 19-virus.
Zoals Ann Veronica Janssens met een hoeveelheid ’grond-stof’ (zijnde superfijn gemalen PVC) zo’n verrassend beeld heeft gecreëerd, zo heeft het Covid 19-virus nogal onheilspellend ons leven vertekend.
Aanvankelijk (voor België begin maart) niet echt tastbaar/voelbaar, maar naarmate de tijd verstreek wèl steeds meer zichtbaar door de besmettings- en betreurenswaardige sterftecijfers die gestaag uitbreidden. Corona riep ook contrasten op; voor een groot deel van de bevolking werd het sociale leven even lam gelegd, maar voor andere - vnl. de zorgsector en de beleidsmakers - werd het een ongewoon drukke en slopende periode.
Corona gaf aan velen de mogelijkheid tot rust te komen, te vertragen en (weer) te genieten van de nabije omgeving. Voor anderen, in de eerste plaats de zieken en hun naasten, werd het een hele heftige periode met moeizame revalidatie.
De coronacrisis zaaide ook vertwijfeling, onzekerheden en zorgen, maar gaf anderzijds ook aanleiding tot nieuwe uitdagingen en opportuniteiten.
Een bezoeker associeerde het werk van Ann Veronica Janssens met “Joie de vivre”.
Welnu, ik hoop dat voor iedereen heden ten dage de geleidelijke overgang naar het “nieuwe normaal” gepaard gaat met veel “Joie de vivre”.
Die “joie” zal het gidsenteam alleszins aan den lijve ondervinden op de dag dat we in het S.M.A.K. terug onze bezoekersgroepen mogen gidsen!"

An Koninckx

An Koninckx is als juriste steeds geïnteresseerd geweest in kunst en maakt sedert de retrospectieve van Michaël Buthe in 2016 deel uit van het gidsenteam. Tevens begeleidt An de DEMO-MEMO-wandelingen met kunstenaar Bie Hinnekint voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. 

GROEPSBEZOEK 

Sinds 1 juli 2020 kunnen we opnieuw groepsbezoeken toelaten, rekening houdend met jullie en onze veiligheid. 
Via deze link vind je alle informatie. 

in categorie: In de kijker

beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk
beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk
beeld; Eva Vlonk
i
beeld; Eva Vlonk

De ‘Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ is te koop in onze bookshop en via de online shop van Borgerhoff & Lamberigts. 

In de 'Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ zijn kunstwerken verzameld die onder meer door jonge S.M.A.K.-bezoekers tussen 4 en 14 jaar (leerlingen van methodeschool De Buurt in Gent) geselecteerd werden. Zij kozen de kunstwerken die volgens hen het meest bijzonder, interessant, gevoelig, verwarrend, mooi, inspirerend en zoveel méér zijn. Uit de collectie met meer dan 3000 werken krijgen 150 wondere kunstwerken een plaats in de Kleine Catalogus. In dit boek met de mooiste afbeeldingen blader je van A(bramovic) naar Z(orio). Kijk en lees! Lees en kijk! Doe dit ook samen met papa, mama, broer, zus, oma en opa – en word samen Ware Kunstkenners... 

De ‘Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ is een eerste cultuurproduct in de samenwerking ‘Ampersand, spreek jij beeld?’ | Kunstkuur-project, school De Buurt, DKO en S.M.A.K.

Dit boek past dit jaar helemaal binnen het thema ‘Wat doet kunst?' van de Jeugboekenmaand, een initiatief van Iedereen Leest. 

Met dank aan Wilgelover en Belfius Wealth

in categorie: Met kinderenJongerenKinderen

Meer informatie:
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in Imaginair Museum | foto: Eva Vlonk

Doe je ogen dicht (6+) en luister hoe de kunstwerken tot leven komen... 

Ken jij de man die de wolken meet op het dak van S.M.A.K.? Heb je altijd al willen vliegen met de Aeromodeller van Panamarenko?

Ga in het Citadelpark in Gent op zoek naar de paaltjes met de vliegen erop. Je scant de QR-code in met je smartphone en samen beluister je een of meerdere verhalen over kunstwerken die je alleen in je verbeelding ziet. En maak je ondertussen een selfie of een gekke foto? Deel die dan via TikTok, Instagram of Facebook: #schattenvanvlieg #smakgent

Wil je na de zoektocht de kunstwerken ook eens met je ogen zien? Klik dan op deze link

Praktisch

Veel plezier!

in categorie: Met kinderen

Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
foto: Jan Opdekamp
i
foto: Jan Opdekamp
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk
i
Ontdekkingstocht in expo van Kris Martin | foto: Eva Vlonk

Je duikt samen met kinderen in de wondere wereld van Kris Martin. Je loopt door een zaal vol confetti uit brons, een half opgeblazen luchtballon of een groot zwaard van wel 7 meter lang... 

Tijdens de ontdekkingstocht in de tentoonstelling EXIT van Kris Martin bekijk je zijn kunstwerken van piepklein tot enorm groot. Je verzint zelf nieuwe verhalen en je danst in het museum. Op het einde is er een verrassing: je neemt een heus DOE-boek mee naar huis met veel inspiratie om zelf te experimenteren rond kunst.

Praktisch

  • De ontdekkingstocht kan je voor je bezoek aan S.M.A.K. afhalen aan de balie of hier downloaden. Ook die van Broodthaerskabinet is beschikbaar aan de balie of via deze link
  • Boek je ticket online. Zo ben je zeker van je bezoek, want we beperken het aantal mensen in de zalen. 
  • Het is verplicht een mondmasker te dragen vanaf 12 jaar. 
  • Ga ook naar buiten en volg ons Imaginair Museum in het Citadelpark. Kijk naar kunstwerken met je oren! Je kan deze ook afhalen aan de balie van S.M.A.K. 

 

Veel plezier!

in categorie: Met kinderen

foto: Stella
i
foto: Stella

In samenwerking met mentormentor organiseerden we in de zomer een workshop fotografie voor jongeren tussen 12 en 14 jaar. Bekijk hier de resultaten. 

S.M.A.K. organiseerde deze zomer twee fotografieworkshops voor jongeren tussen de 12 en 14 jaar. Onder begeleiding van Anja Hellebaut van mentormentor gingen de jongeren in en rond het S.M.A.K. het experiment aan met fotografie en schoten ver Beyond The Selfie.

Zie hier de resultaten van Anna, Anna-Maria, Castor, Cécile, Dauw, Elliot, Elly, Febe, Fleur, Jarne, Jonas, Josephine, Linnea, Nina, Otto, Ramona, Stella en Stella.

Mede mogelijk gemaakt door Fujifilm

#smakisdichtbij

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

S.M.A.K. organiseerde samen met het Dr. Guislain Ziekenhuis en mentormentor een fotografieworkshop voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Bekijk hier de resultaten! 

Vanwege de COVID-19 maatregelen was het tijdens de lockdown van maart 2020 en de maanden mei en juni 2020 niet mogelijk om een nieuw project op te starten. Toen de bewoners begin juli nog altijd niet op uitstap konden gaan, namen we de beslissing om het traject in het ziekenhuis te laten plaatsvinden.

Na een introductie op het werk van Kris Martin en de thema’s gingen de deelnemers zelf vier weken lang geïnspireerd aan de slag. Tijdens een wekelijkse workshop reflecteerden de deelnemers samen met Lisa van Damme en Anja Hellebaut over hun eigen werk en kwamen zo tot eigen reeks foto’s. Hieronder kan je een selectie van de resultaten bekijken.

In september 2020 start een nieuwe aflevering van de serie fotografieworkshops met de bewoners van het Dr. Guislain Ziekenhuis. De deelnemers laten zich inspireren door de tentoonstellingen en gaan vier weken lang zelf aan de slag met fotografie. Elke week komen ze samen met de fotografen van mentormentor om over hun werk te spreken. Na vier weken hebben alle deelnemers een eigen foto-reeks gerealiseerd. In samenwerking met Dr. Guislain en mentormentor. 

Mede mogelijk gemaakt door Fujifilm

in categorie:

S.M.A.K. maakte samen met Topo Copy een bijzondere ontdekkingstocht voor het hele gezin rond de permanente opstelling van het Broodthaerskabinet. 

Alle kunstwerken liegen. Of tenminste, dat is wat Marcel Broodthaers zegt. Met onze museumspeurtocht in het Broodthaerskabinet ontdek je de poëtische en tegendraadse humor in de kunst van Marcel Broodthaers. Via verschillende opdrachten rond zijn werk, leer je op een andere manier praten en kijken naar (zijn) kunst.  

Praktisch

  • Ontdek het Broodthaerskabinet op de benedenverdieping van S.M.A.K.
  • Van dinsdag tot vrijdag telkens van 9:30 tot 17:30. In het weekend, tijdens vakantie en op feestdagen van 10:00 tot 18:00.
  • Voor het hele gezin, met kinderen tussen 6 en 12 jaar.
  • Waar afhalen? Vraag het gratis boekje aan de balie of hier kan je de ontdekkingstocht downloaden

in categorie: Met kinderenKinderen

De Gentse Musea (AGB Erfgoed en AGB Kunsten en Design) zijn op zoek naar een coördinator marketing en communicatie (m/v/x).

De Gentse stedelijke musea zijn sinds 2014 georganiseerd als autonoom gemeentebedrijf (AGB). Het autonoom gemeentebedrijf Erfgoed verenigt het Huis van Alijn, het STAM en het MIAT. Het autonoom gemeentebedrijf Kunsten en Design verenigt het Design museum Gent, het MSK en het S.M.A.K.

Elk museum heeft een eigen identiteit en beschikt over een eigen promotie en communicatiewerking. Aanvullend zijn we een programma gestart om gezamenlijke marketing en communicatie uit te bouwen. Dit uit zich in bepaalde initiatieven die we gezamenlijk opnemen vanuit de Gentse musea. Een voorbeeld van een gezamenlijk doel is het actief aantrekken van bezoekers vanuit dichtbij-regio’s (Brussel, Wallonië, Nederland, Frankrijk, Duitsland).

Momenteel zijn we in functie van een zwangerschapsverlof op zoek naar een tijdelijke versterking. Er zijn momenteel verschillende projecten die lopen. Enerzijds hebben we opvolging nodig van de bestaande communicatiewerking en anderzijds hebben we coördinatie nodig voor tal van nieuwe projecten (zoals CRM op maat van de musea, gezamenlijke verkoop en B2B verkoop).

PLAATS IN DE ORGANISATIE

  • Je maakt deel uit van het zakelijk team en rapporteert aan de algemeen zakelijk directeur. Het zakelijk team is een compact team: er is een coördinator HR en een financieel coördinator. Het biedt ondersteuning aan de 6 musea op vlak van zakelijke werking.
  • Je coördineert de gezamenlijke communicatiewerking van de Gentse musea en onderhoudt het structureel overleg met de verschillende partners hiervoor (bv. Overleg communicatie van de Gentse musea, Dienst Toerisme, Toerisme Vlaanderen). De coördinator gezamenlijke marketing en communicatie werkt nauw samen met Boekjebezoek.
  • Je coördineert gezamenlijke projecten en rapporteert binnen de projectorganisatie. Momenteel zijn de volgende projecten in opstart:
    • CRM op maat van de musea
    • Gezamenlijke verkoop en B2B verkoop
    • Business change traject Boekjebezoek
    • Ontwikkelen van doelgroepgerichte campagnes
  • Je bent betrokken bij interne en externe overlegstructuren, zoals staf, teamoverleg, personeelsvergaderingen, projectmatige meetings, onderhouden van contacten met partners.

RESULTAATGEBIEDEN

  • 1. Gezamenlijke promotie en communicatiestrategie
    • Je draait mee in het programma. Zowel als projectleider als vanuit een inhoudelijke rol. Binnen de projecten van het programma zoek je hoe we de (voornamelijk digitale) communicatiewerking kunnen uitbouwen in functie van de doelstellingen. Je definieert de nodige data die verzameld dienen te worden om de doelstellingen te verfijnen en de uitvoering van de doelstellingen op te volgen.
    • Je hebt hierbij bijzondere aandacht voor het samenspel tussen het gezamenlijke actieterrein en het actieterrein per museum;
    • Je past lopende initiatieven in dit geheel in zoals de museumnacht, de museumpas, ...
    • Je rapporteert rechtstreeks aan de zakelijk directeur en de directiecomités van beide AGB’s.
  • 2. Gezamenlijke communicatie
    • Je onderhoudt de huidige communicatiekanalen van de Gentse musea (website, community management sociale media, nieuwsbrief)
    • Je coördineert gezamenlijke initiatieven zoals de Gentse museumnacht, deelname aan de Cultuurmarkt, ...
    • Je vormt de link tussen de musea en de communicatiekanalen en -fora van de stad Gent;
    • Je werkt hiervoor nauw samen met de musea, je voorziet hiervoor de nodige overlegmomenten;
  • 3. Zakelijk team
    • Je werkt nauw samen met de collega’s van het zakelijk team, voornamelijk op vlak van prijszetting
    • Je verzorgt hierbij de nodige rapportering aan directiecomité, commissies van advies en raden van bestuur;
    • Je neemt deel aan de overlegmomenten binnen het team.

Wat krijg je van ons?

  • Een voltijds contract van 1/11/2020 tot 15/06/2021.
  • Een aantrekkelijk salaris: bruto maandelijks loon vanaf € 3.170 waarbij relevante anciënniteit kan worden meegenomen.
  • Een afwisselende job, met veel menselijk contact en heel wat eigen verantwoordelijkheden;
  • Maaltijdcheques;
  • Volledige terugbetaling van het openbaar vervoer of een ferme fietsvergoeding of een (elektrische) pendelfiets;
  • Een gratis hospitalisatieverzekering;
  • Eindejaarspremie;
  • Een aantrekkelijke verlofregeling;
  • De mogelijkheid tot telewerk en glijdende werkuren;
  • De plaats van tewerkstelling is Veldstraat 82, 9000 Gent.

Wat zijn de voorwaarden?

  • 1. Je hebt een masterdiploma of gelijkwaardig.
  • 2. Je hebt minstens 1 jaar professionele ervaring in de coördinatie van projecten (digitale) marketing en communicatie.
  • 3. Ervaring in de cultuursector of met de implementatie van CRM is een meerwaarde, maar geen vereiste.

Ben jij onze nieuwe coördinator gezamenlijke marketing en communicatie?
Schrijf je uiterlijk in op 14/09/2020 door te mailen naar tom.houbrix@stad.gent en voeg hierin je diploma en een recent cv toe.

Heb je nog vragen over deze vacature?

  • Over de functie-inhoud Neem contact op met: Sarah Bastien, algemeen zakelijk directeur, op het nummer 0499/59 36 20.
  • Over de procedure en arbeidsvoorwaarden Bel naar Tom Houbrix (0499/32 74 89), coördinator HR.

in categorie: Werken in S.M.A.K.

Op vrijdag 21 augustus 2020 verscheen onze advertentie in het kader van De Solidariteitsprijs XL 2020 in De Standaard. Kunstenaar Haider Jabbar ging aan de slag als tekenend journalist. 

Haider Jabbar, een Iraakse kunstenaar, greep een artikel uit de krant De Standaard aan om zijn scherpe blijk om te zetten in een tekening. Jabbar koos voor het item rond de mogelijke vergiftiging van oppositieleider Nalvani in Rusland via een kopje thee. Hij hoorde het verhaal, reflecteerde en ging meteen aan de slag. Dit resulteerde in een persoonlijke interpretatie van deze gebeurtenis, met in het Arabisch de quote "It's not my cup of tea" erboven. 

S.M.A.K. probeert via kunst en tekenen mensen met diverse achtergronden in beweging te zetten. Want tekenen kunnen we allemaal, het is een universele taal die ons verbindt. En dat is wat S.M.A.K. probeert te doen: ons verbinden. Door kunst. Met kunst.

PUBLIEKSPRIJS DE STANDAARD SOLIDARITEITSPRIJS XL – HOE KAN JE STEMMEN?

Tot zondag 6 september 2020 kan je voor onze advertentie stemmen in de categorie cultuur. De winnaars worden bekendgemaakt in de krant van 12 september 2020.

(lees verder onder de tekst)

De publieksstemming voor De Standaard Solidariteitsprijs XL start op dinsdag 25/8 en eindigt zondag 6/9 om 23.56 u.

Iedereen kan stemmen in de app DS Nieuws, de nieuwsapp van De Standaard. U kunt 2 stemmen uitbrengen, één voor de advertentie die u het sterkste vindt van de ‘non-profitsector’ en één die u het sterkste vindt van de selectie uit de ‘cultuursector’.

HOE GAAT U TE WERK?

Hebt u onze nieuwsapp DS Nieuws op uw smartphone? Open de app en klik op de banner van publieksprijs De Standaard Solidariteitsprijs XL.

Hebt u de app nog niet op uw smartphone? Surf dan naar deze link

Foto Kurt Stockman
i
Foto Kurt Stockman
Foto Kurt Stockman
i
Foto Kurt Stockman

In het voorjaar van 2019 vond in het S.M.A.K Beweegt Paviljoen de tentoonstelling van 'The Borderline Books' plaats. De tentoonstelling gaf een inkijk in de belevingswereld van de bewoners van de gevangenis in Gent en van de jonge aanstormende kunstenaars van het Secundair Kunstinstituut (SKI).

Het uitgangspunt van het project was om gedetineerden van de gevangenis Gent en leerlingen van SKI al tekenend met elkaar in contact te brengen. De drager voor deze dialoog waren 25 lege schetsboeken. Kleine groepjes leerlingen bezochten samen met een aantal van hun docenten, om de vier weken de gevangenis en nodigden de gedetineerden uit om samen met hen, in de boeken te tekenen.

Per workshop konden ongeveer zestien mensen deelnemen. Een helft van de boeken bleef tussen de workshops door in de bibliotheek van de gevangenis zodat mensen die in interesse hadden ook op cel konden verder tekenen. De andere helft van de boeken ging terug naar de school. De vraag aan de tekenaars was om op elkaars tekeningen te reageren. Op deze manier ontstond er in de boeken een visuele uitwisseling tussen de deelnemers; een kleurrijke  dialoog in tekeningen. 

De tentoonstelling liep van 18 mei tot 14 juli 2019. Deze tentoonstelling is na Light Sensitivity de tweede S.M.A.K.-beweegt tentoonstelling in het S.M.A.K. beweegt paviljoen dat werd ontworpen door Olivier Goethals.

BOEK PRISON DRAWINGS 

In samenwerking met uitgeverij Hannibal werd een selectie van de tekeningen gebundeld in in het boek 'Prison Drawings'. Dit boek is te koop in de bookshop. 

Het boek toont een enorme diversiteit aan indrukken, impulsen, stijlen en thema’s. Het is ook het indrukwekkende resultaat van  de tweeendertig workshops die zijn georganiseerd en waar in totaal bijna vijfhonderd mensen aan hebben meegetekend.

'The Borderline Books' is een samenwerking tussen S.M.A.K., het Secundair Kunstinstituut, De Rode Antraciet en de gevangenis Gent. Winnie Bauwens legde deze bijzondere samenwerking vast en maakte een korte documentaire die ook tijdens de tentoonstelling te zien zal zijn.  

Te koop in de bookshop in S.M.A.K..

Mondneusmasker: ik bescherm jou - jij beschermt mij.

Het dragen van een mondneusmasker beschermt jou en anderen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het is een van de gezonde gewoonten die ons samen beschermt tegen het virus.

Met een mondneusmasker bedek je je neus en mond. Als je niest, hoest of praat vliegen er druppels rond. Het mondneusmasker houdt de druppels tegen. Zo is er minder risico dat je iemand ziek maakt. Het dragen van een mondneusmasker doe je dus vooral om anderen te beschermen.


Onze maskers zijn te koop in de bookshop van S.M.A.K., aan 7 euro.
Tijdens ledenactiviteiten in September/Oktober zullen de deelnemers een mondneusmasker cadeau krijgen.

Het goed ademende 205 gr/m² polyester kan gewassen worden op 90°C. 
Het polyester heeft een OEKO-TEX® Standard 100 (productklasse 2) certificering. De luchtdoorlaatbaarheid is volgens DIN EN ISO 9237 gemeten met 100 Pa op 20 cm2: +/- 166 l/m2s.
De maskers werden geconfectioneerd met twee elastieken voor achter het hoofd. Dat geeft meer comfort. Deze elastieken kunnen doorgeknipt worden om achter de oren te plaatsen indien gewenst.


Voor meer info over de reglementering betreffende het dragen van het masker verwijzen we graag naar de infopagina Coronavirus.