hamady

Foto: Olivier Donnet
i
Foto: Olivier Donnet
Foto: Olivier Donnet
i
Foto: Olivier Donnet

S.M.A.K. wil mensen in beweging zetten en actief bij actuele kunst betrekken. Met verschillende partners ontwikkelt het museum hiervoor inspirerende projecten. 

In het S.M.A.K. Beweegt Paviljoen loopt van 8 februari 2020 tot 3 mei 2020 het project Gentle Figures | Beautiful Friends. Dit is een initiatief van tekenaar en LUCA-docent Goele Dewanckel. Een groep studenten Illustratie van LUCA School of Arts Campus Gent werkt twee jaar aan een project rond ‘het portret’. Dit samen met kunstenaars van Globe Aroma, een open kunstenhuis in Brussel dat nieuwkomers verwelkomt voor artistieke en culturele uitwisseling en een laagdrempelige artistieke vrijplaats biedt waar dialoog, samenwerking, netwerkvorming, creatie en beleving centraal staan.

De studenten en de kunstenaars bezoeken samen verschillende tentoonstellingen in S.M.A.K. en zoeken elkaar op in de ateliers van de school en Globe Aroma. Tijdens deze bijeenkomsten leren de deelnemers elkaar al tekenend beter kennen. Tientallen verrassende portretten zijn het resultaat van deze ontmoetingen. Onder de titel Gentle Figures | Beautiful Friends verschijnt er in maart een publicatie met de tekeningen.

Kris Martin Altar, 2014 Photo: Benny Proot
i
Kris Martin Altar, 2014 Photo: Benny Proot
Kris Martin Mandi XV, 2007 Courtesy Kris Martin. Installation view MOMA PS1. Photo Matthew Septimus.
i
Kris Martin Mandi XV, 2007 Courtesy Kris Martin. Installation view MOMA PS1. Photo Matthew Septimus.
Kris Martin T.Y.F.F.S.H., 2009 Courtesy Kris Martin. Installation view MCA Chicago. Photo MCA Chicago
i
Kris Martin T.Y.F.F.S.H., 2009 Courtesy Kris Martin. Installation view MCA Chicago. Photo MCA Chicago

Kom vanaf 7 maart 2020 naar de expo van Kris Martin en ontdek hoe de kunstenaar op een speelse manier vragen oproept rond vergankelijkheid, identiteit en het leven.

Beste leerkracht

In februari 2020 start in het MSK de grote tentoonstelling rond Jan Van Eyck. Dit moment grijpen wij aan om het werk van hedendaags kunstenaar Kris Martin in dialoog te brengen met dat van Van Eyck. Ontdek met je klas welke boeiende beelden, contrasten en overeenkomsten een hedendaags kunstenaar met de 600 jaar oude meester vertoont. 

Kris Martin is in ons land vooral bekend voor zijn sculptuur ‘Altar’ in Oostende, dat vanaf eind januari 2020 ook aan de Sint-Baafskathedraal zal staan. In S.M.A.K. krijg je 34 werken van Martin te zien. Je loopt door een zaal vol confetti uit brons, een half opgeblazen luchtballon of een groot zwaard van wel 7 meter lang. Kortom: de werken prikkelen de kinderen hun fantasie en jij kan hen begeleiden in de zalen of via onze lesmap.

Verschillende formules

Je kan de tentoonstelling bezoeken met een gids, die jou en je leerlingen mee op sleeptouw neemt door de museumzalen. Alle formules vind je hier.

Lesmap online

Vanaf 7 maart 2020 kan je de lesmap rond deze tentoonstelling gratis downloaden. 

Onze lesmappen zijn geschikt voor LO, SO en bijzonder onderwijs. We willen ons aanbod zo toegankelijk en uitdagend mogelijk maken. En jou voldoende ondersteuning geven om zelfstandig met je klas rond een tentoonstelling te werken. 

Praktisch

  • 10 euro op vertoon van je lerarenkaart.
  • Kinderen tot 18 jaar krijgen gratis toegang.

in categorie: Met kinderen

Wens je deel te nemen aan de tweejaarlijkse wedstrijd 'Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K.' en ben je afgestudeerd in het schooljaar 2017-2018 of 2018-2019? Stuur dan snel je portfolio door. 

De Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K., een samenwerking tussen S.M.A.K. en de Vrienden v/h S.M.A.K., is een tweejaarlijkse wedstrijd voor jonge kunstenaars die net afstudeerden aan een Belgische hogeschool voor beeldende kunsten. Met dit initiatief willen beide partners kansen bieden aan opkomend talent dat niet altijd even vlot de weg vindt naar de professionele kunstwereld.

De wedstrijd kent een lange traditie. Tussen 2001 en 2011 presenteerden S.M.A.K. en de Vrienden v/h S.M.A.K. een jaarlijkse selectie uit alle eindejaarpresentaties van de Gentse kunsthogescholen onder de titel ‘Coming People’. Sinds 2014 vindt de wedstrijd slechts om de twee jaar plaats, maar richt zij zich tot alle kunstenaars die afstudeerden in België.

Ben je afgestudeerd in de vrije kunsten aan een Belgische kunsthogeschool in het schooljaar 2017-2018 of 2018-2019? Dan nodigt S.M.A.K. je uit om deel te nemen aan de ‘Prijs van de Vrienden v/h S.M.A.K. | Coming People 2020’. De 5 laureaten van de wedstrijd stellen deze zomer samen tentoon in het museum. De  winnaar ontvangt een prijs van € 5.000. Deelnemen kan tot en met 8 maart 2020.

Voor alle informatie en voorwaarden: klik hier 
 

in categorie: In de kijker

foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet

S.M.A.K. organiseerde samen met het onderwijscentrum Gent en LUCA School Of Arts Campus Gent een serie workshops met Gentse OKAN-leerlingen.

OKAN staat voor onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen tussen de 12 en 18 jaar oud. Via het onthaalonderwijs kunnen de kinderen zo snel mogelijk Nederlands leren.

De studenten van LUCA worden aangemoedigd om ook aan projecten buiten hun eigen kunstpraktijk deel te nemen. Na een kennismakingworkshop op school bezochten de leerlingen en studenten samen met gids Juanan Soria de tentoonstelling 'Highlights For A Future, De Collectie (1)'. De week erna organiseerden de LUCA studenten een afsluitende workshop op school.

Uiteindelijk werkten zes scholen deel aan het project. Dit voorjaar zullen er opnieuw trajecten plaatsvinden.

Deelnemende scholen: Emmaüs Aalter – secundaire school OP WEG, Hoger Technisch Instituut Sint-Antonius Gent, KTA GITO Groenkouter Gent, OKAN Toren van Babel Gent, Provinciale Middenschool Gent.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.
foto: Filip Erkens.
i
foto: Filip Erkens.

Tijdens de DEMO-MEMO happening kwamen mensen bij elkaar voor een namiddag vol poëzie en muziek.

S.M.A.K. organiseert samen met 'The Courage To Grow Old' regelmatig workshops voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Koppels bekijken enkele kunstwerken en reageren op het getoonde werk. Een bijzondere ontmoeting tussen de kunstwerken, het museum en elkaar.

Kunstenaar Bie Hinnekint verwerkt de uitspraken van de deelnemers tot een beeldgedicht. Deze momenten worden opgeluisterd met geïmproviseerde muziek van Johan Derycke.

Om de twee jaar vindt een DEMO-MEMO Happening plaats samen met onze deelnemers. Op zaterdag 30 november 2019 kwamen ongeveer 50 mensen bij elkaar voor een namiddag vol poëzie en muziek. t Ventiel en de Kopergieterij waren te gast en een kleine publicatie met daarin de meest recente gedichten werd gepresenteerd.

Met dank aan PI life sciences.

We laten onze stem horen voor een warme, rechtvaardige en solidaire samenleving.

Op de dag dat het Vlaams Parlement stemt over funeste besparingen, laten wij onze stem horen voor een warme, rechtvaardige en solidaire samenleving, en we nodigen iedereen uit om te tonen dat een ander beleid nodig én mogelijk is. Wij vragen dat een overheid publieke middelen prioritair inzet voor projecten met maatschappelijke meerwaarde voor iedereen.

Deze Vlaamse regering bespaart in de zorg, armoedebestrijding, openbare diensten, cultuur en kunsten, onafhankelijke pers, etnisch-culturele minderheden, en andere sectoren en organisaties die menselijk welzijn belangrijker vinden dan winst maken. Andere grote maatschappelijke uitdagingen zoals het klimaat en onderwijs krijgen niet de broodnodige stimulans.

Het Vlaamse Parlement stemt de volledige begroting van 2020-25. De regering luisterde niet naar het massale protest van de afgelopen weken en zet door met zijn besparingsbeleid. Wij overstemmen deze stemming met een collectieve mars van verschillende sectoren en zingen voor het alternatief. We tonen onze gebundelde krachten en zullen dit blijven doen.

Breng je boodschap, je stem of iets anders dat lawaai maakt mee!

  • 16:30 Verzamelen aan Brussel- Centraal
  • 17:00 Mars naar het Vlaams Parlement
  • 17:15 We laten luid van ons horen, tot in het parlement.
  • 19:00 Hear my voice — megakoor aan het Vlaams parlement


De zitting in het parlement start al om 9:00. Wij gaan net als tijdens vorige acties met een delegatie op de publiekstribune zitten. Vanuit het bezoekerscentrum van het Vlaams parlement (Ijzerenkruisstraat 99) kan iedereen de discussies op de voet volgen. Wie meer wil weten of mensen uit andere sectoren wil leren kennen, is de hele dag welkom in het Hear our voice - burgerparlement.

#stateofthearts #vuurwerk  #stateofsolidarity #sos

in categorie: In de kijker

photo: Win Van Eesbeek
i
photo: Win Van Eesbeek

Op 14 december 2019 is Panamarenko gestorven. Hij bracht poëzie dichtbij en liet ons dromen over werelden veraf. 

Henri Van Herwegen liet midden jaren ‘60 voor het eerst van zich horen. Hij bedacht het pseudoniem Panamarenko – een verwijzing naar Pan American Airlines, met een Russisch aandoend achtervoegsel – en kreeg in 1966 in de Antwerpse Wide White Space Gallery een eerste solotentoonstelling, met actions, happenings en een aantal poëtische objecten. Via de galerie kwam hij in contact met buitenlandse kunstenaars, zoals Joseph Beuys die Panamarenko ervan overtuigde dat wat hij maakte kunst was. De daaropvolgende decennia verwierf Panamarenko bekendheid met aan zijn fantasie ontsproten vliegtuigen, auto’s, duikboten en fragiele mechanische schepsels, tot hij zijn artistieke activiteiten in 2005 stopzette en met pensioen ging.

S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens
i
S.M.A.K. bookshop, foto: Leen Goossens

Wij pakken dit jaar terug uit met tal van leuke ideeën om cadeaus in te slaan voor je familie, vrienden of jezelf! 

  • De catalogus Highlights for a Future geeft een representatieve doorsnede uit onze collectie die meer dan tweeduizend werken bevat. Een must have als je houdt van actuele kunst én S.M.A.K.
  • Gloednieuwe posters op kwaliteitspapier (60 x 90 cm) van o.a. Berlinde De Bruyckere, Marlène Dumas, Luc Tuymans, Michaël Borremans, Salam Atta Sabri... 
  • Kunstboeken over de S.M.A.K.-collectie en verschillende kunstenaars. 
  • Vlaggen door Vluchtelingen | I wish I was my own country so I could be home anywhere. De opbrengst van de verkoop van deze vlaggen gaat naar Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
  • 1 jaar lidmaatschap van Vrienden v/h S.M.A.K.
  • Een editie van een kunstenaar. 
  • Verschillende gadgets, zoals onze S.M.A.K.-kop, usb-sticks, postkaarten, schriftjes... 

Volg nu onze BOOKSHOP
Facebook bookshop - Instagram Bookshop

in categorie: In de kijker

Met S.M.A.K. Highlights for a Future verschijnt de eerste collectiecatalogus van het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) sinds de oprichting in 1999. 

De genereuze selectie in dit boek vormt een representatieve doorsnede uit een verzameling van meer dan tweeduizend werken, van bekende klassiekers over nieuwe topstukken tot recente aanwinsten. Op deze manier wil het S.M.A.K. niet enkel naar het verleden, maar vooral naar het heden en de toekomst kijken.

Met werk van onder andere Francis Alÿs, Kader Attia, Francis Bacon, Nairy Baghramian, Artur Barrio, Joseph Beuys, Dara Birnbaum, Michaël Borremans, Marcel Broodthaers, Nina Canell, N. Dash, Berlinde De Bruyckere, Marlene Dumas, Mekhitar Garabedian, Zvi Goldstein, David Hammons, Georg Herold, Ann Veronica Janssens, Jac Leirner, Mark Manders, Mario Merz, Bruce Nauman, Panamarenko, Gerhard Richter, Wilhelm Sasnal, Nedko Solakov, Pascale Marthine Tayou, Luc Tuymans, Lois Weinberger, James Welling, Zhang Peili,…

  • S.M.A.K. Highlights for a Future bevat verhelderende en duidende essays van Iris Paschalidis, Philippe Van Cauteren en Thibaut Verhoeven, en een statement van Richard Armstrong.
  • Te koop in onze bookshop
foto: Kurt Stockman
i
foto: Kurt Stockman

In 2020 veranderen de tarieven in de Gentse Musea, in S.M.A.K. zijn de nieuwe tarieven van kracht vanaf 3 januari 2020. 

Een standaardticket kost dan 12 euro. Kom je in groep of heb je een lerarenkaart? Dan betaal je 10 euro. Voor de inwoners van Gent, lager en secundair onderwijs, studenten en voor houders van de UiTpas met een verhoogde tegemoetkoming verandert er niets. 

Koop nu je tickets online, dan geniet je nog van het huidige tarief of word lid van de Vrienden v/h S.M.A.K. en kom het hele jaar door gratis naar het museum.

Overzicht:

  • 12 euro - standaardtarief
  • 10 euro - groepen (min 15 pers), houders van een lerarenkaart
  • 6 euro - inwoners van Gent, UiTpas.
  • 2 euro - jongeren tussen 18 -25 jaar, groepsbezoeken in schoolverband (>18 jaar)
  • 1.6 euro - UiTpas met een verhoogde tegemoetkoming, vakantieparticipatie

Het Imaginair Museum is een hoorspel voor jong en oud rond kunstwerken uit de collectie van S.M.A.K. 

Het Imaginair Museum is een fantasievol luisterspel waarin drie werken uit de vaste collectie van S.M.A.K. worden voorgesteld. Kan je kunst alleen maar met je ogen zien? Moet je er altijd voor naar een museum? Vind jij actuele kunst ook klinken alsof het een vies beest is? Is een museum plezanter dan slenteren langs stoffige schilderijen? 

Luister mee en ontmoet De man die de wolken meet van Jan Fabre, speel met De Vogel van Thierry de Cordier en ga op reis met de Aeromodeller van Panamarenko. 

Het thema van de Schatten van Vlieg in zomer 2016 was 'Zie jij wat ik zie?'. Daarom ontwikkelde S.M.A.K. een ontdekkingstocht voor kinderen met en zonder een visuele beperking. Het bijhorend boekje had een braillecover en bevatte doe-opdrachten waarbij je werken kon aanraken. Iedereen die de tocht volbracht, won een ticket voor het Imaginair Museum. 

In samenwerking met Licht en Liefde. Audioproductie door Ruben Nachtergaele, met de stem van actrice Sara Vertongen. 

in categorie: CollectieMet kinderen

foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet
foto: Olivier Donnet
i
foto: Olivier Donnet

Momenteel kan je in de tentoonstelling 'There is no Planet B' enkele maquettes, kostuums en rekwisieten uit de gelijknamige sciencefictionfilm bekijken. 

S.M.A.K. wil mensen in beweging zetten en actief betrekken bij actuele kunst en het museum. Met verschillende groepen realiseren we inspirerende projecten. Binnen het kader van de tentoonstelling ‘Highlights for a Future’ werkten veertig leerlingen van het ‘Centrum Leren en Werken Gent’ rond hun visie op de toekomst. En welk medium is hiervoor meer geschikt dan film?

Geïnspireerd op het kunstwerk ‘Gelaagde Stad’ (1995) van Urs Pfannenmüller, te zien in ‘Highlights for a Future’, namen de jongeren in vier dagen samen met een aantal kunstenaars een low budget sciencefictionfilm op in ‘t Kuipke. De leerlingen bouwden een miniatuurversie van de stad van de toekomst, die in de film als decor opduikt. Samen met kunstenaars Kobe Wens, Louis van der Waal en Charlien Adriaenssens maakten ze ook kostuums en speelden ze zelfbedachte scènes. Daarnaast interviewden we de jongeren over hun toekomstverwachtingen rond klimaat, onderwijs, seksualiteit, gezin, muziek en media.

Deze tentoonstelling toont enkele maquettes, kostuums, rekwisieten en een sneakpreview van de film ‘There is No Planet B’. Het architectuurontwerp van de tentoonstelling werd gerealiseerd door Olivier Goethals.

Met de steun van ENGIE.

Praktische informatie:

  • De tentoonstelling is te bezoeken in het S.M.A.K. Beweegt-Paviljoen. 

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

Foto: Eva Vlonk
i
Foto: Eva Vlonk

Via onze routes kan je samen met je kinderen onze tentoonstelling van de Roemeense kunstenaar Ciprian Muresan of het Broodthaerskabinet ontdekken. Vraag ernaar aan onze balie! 

"Alle kunstwerken liegen". Of tenminste, dat is wat Marcel Broodthaers zegt. Met onze museumspeurtocht in het Broodthaerskabinet ontdek je de poëtische en tegendraadse humor in de kunst van Marcel Broodthaers.

Ook kan je Mureşans veelzijdige beeldtaal bekijken in S.M.A.K. Voor deze tentoonstelling maakte de kunstenaar een schaalmodel van S.M.A.K. voor de presentatie van een reeks zogenaamde ‘palimpsesttekeningen’ die hij baseerde op de afbeeldingen uit de nieuwe collectiecatalogus van het museum.

Verdwaal tussen de kunstwerken, zoek jouw eigen weg en laat je verrassen. Via verschillende opdrachten en vragen kijk je op een andere manier naar de verschillende kunstwerken. 

Praktisch

  • Als je in het museum aankomt, vraag je de route of ontdekkingstocht aan de balie.  
  • Voor het hele gezin, voor kinderen vanaf 6 jaar.
  • Je kan beide ook hier downloaden:

in categorie: Met kinderenKinderen

photo Aline Winters
i
photo Aline Winters
photo Aline Winters
i
photo Aline Winters
Vlag van Alfadel
i
Vlag van Alfadel
vlag van Alqahl
i
vlag van Alqahl
Vlag Amar
i
Vlag Amar
Vlag van Hasan
i
Vlag van Hasan

Ook dit najaar kan je 86 vlaggen van vluchtingen op tal van locaties ontdekken. Die werden gecreëerd in het bijzijn van 15 Belgische jongeren toen ze elkaar ontmoetten langs de grenzen van Europa. 

Tijdens het project Road Of Change trokken 15 jongeren op uitnodiging van Vluchtelingenwerk Vlaanderen tijdens de krokusvakantie langs de grenzen van Europa om vluchtelingen te ontmoeten. Tijdens een mini-workshop maakten zij samen een persoonlijke vlag. Er werd aan de vluchtelingen gevraagd om drie kernwaarden te noemen die zij belangrijk vinden in het leven en daarbij een kleur en een vorm te associëren. Nadien maakten ze op basis van deze kleuren een compositie voor een persoonlijke vlag. Op basis van deze schetsen maakte grafisch kunstenaar Edouard Schneider het uiteindelijke ontwerp voor de vlaggen die universele thema’s als liefde, vrede, mededogen, familie, onderwijs en thuis vertegenwoordigen. Wil je zelf je eigen vlag ontwerpen, dan kan dat via deze website.

De opbrengst van de verkoop van deze vlaggen gaat naar Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

De vlaggen werden en worden getoond op deze plekken:

 

S.M.A.K. maakte samen met Topo Copy een bijzondere ontdekkingstocht voor het hele gezin rond de permanente opstelling van het Broodthaerskabinet. 

Alle kunstwerken liegen. Of tenminste, dat is wat Marcel Broodthaers zegt. Met onze museumspeurtocht in het Broodthaerskabinet ontdek je de poëtische en tegendraadse humor in de kunst van Marcel Broodthaers. Via verschillende opdrachten rond zijn werk, leer je op een andere manier praten en kijken naar (zijn) kunst.  

Praktisch

  • Ontdek het Broodthaerskabinet op de benedenverdieping van S.M.A.K.
  • Van dinsdag tot vrijdag telkens van 9:30 tot 17:30 en in het weekend en op feestdagen van 10:00 tot 18:00.
  • Voor het hele gezin, met kinderen tussen 6 en 12 jaar.
  • Waar afhalen? Vraag het gratis boekje aan de balie of hier kan je de ontdekkingstocht downloaden

in categorie: Met kinderenKinderen

"Maar tegelijk dacht ik, mocht er evenveel schoonheid zijn in de politiek als er vandaag in de kunst is, dan zouden we goed bezig zijn"

"We hadden vroeger kunstenaars die een beter oog voor schoonheid hadden," dat zei Peter De Roover afgelopen vrijdag in 'De Afspraak'. En dat wekt wel wat vragen op. Klopt die uitspraak? Moet schoonheid een doel zijn voor kunstenaars? En is de kunstenaar tegenwoordig te veel met zichzelf bezig? 'De Wereld van Sofie' legde deze vragen voor aan Philippe Van Cauteren, directeur van het SMAK in Gent.

“Verbaasd, maar niet verontwaardigd.” Zo reageert Van Cauteren op de uitspraak, want volgens hem vertolkt De Roover hoe heel wat mensen vandaag over kunst denken. Men verlangt naar een herkenbaar, goed geschilderd beeld dat voldoet aan alle technische verwachtingen. “Maar tegelijk dacht ik, mocht er evenveel schoonheid zijn in de politiek als er vandaag in de kunst is, dan zouden we goed bezig zijn.”

Schoonheid als doel van kunst

“Schoonheid is een doel dat altijd in kunst aanwezig is geweest," zegt Van Cauteren. Hij stelt dat de kunst die De Roover vandaag prachtig vindt, vroeger misschien als dissidentenkunst werd gezien. "Wat we als schoon ervaren uit andere tijdperken, werd toen misschien helemaal niet zo ervaren. ”

Van Cauteren vindt dat we bewondering moeten hebben voor kunstenaars die de moed hebben om zich kwetsbaar op te stellen en ons zo op een vrijere manier naar de wereld willen laten kijken. "De tolerantie die we hebben ten aanzien van kunst is eigenlijk een heel goede graadmeter voor de tolerantie die we hebben ten aanzien van onze samenleving."

Lelijke kunst 

Toch vindt Van Cauteren dat we een kunstwerk ook lelijk mogen vinden. Een negatieve reactie is volgens hem evenveel waard als een positieve. "Een kunstwerk hoeft geen mooie en prettige achtergrond te zijn. Een kunstenaar is er om ons uit te nodigen om na te denken over vormen van schoonheid, maar ook over wat er om ons heen gebeurt. De schoonheid zit niet in wat er gemaakt wordt, maar in het engagement en de noodzaak waarmee kunstenaars hun werken realiseren."

Volgens Van Cauteren houden kunstenaars de wereld voortdurend een spiegel voor. Ze leggen de vinger op de wonde en die wonde is vandaag zeer groot. "Ik ben nog altijd meer gechoqueerd door de daklozen die ik in de straten van Brussel zie liggen dan door een of ander provocatief werk dat ik in een museum of op een theaterpodium zie.”

in categorie: In de kijker

photo credits The Word Magazine
i
photo credits The Word Magazine

Iris Paschalidis, hoofd collectie van S.M.A.K., schreef een brief aan de minister.

Beste minister van cultuur,

Als hoofd collectie (zelf koesterde ik ooit de ambitie om kunstenaar te worden, maar ik heb er de moed niet voor gehad) werk ik elke dag samen met mijn collega’s aan het vormen, bewaren, onderzoeken, ontsluiten en presenteren van een van de belangrijkste collecties aan hedendaagse kunst die na de tweede wereldoorlog in België werd aangelegd.

In mijn job gaan de woorden erfgoed en hedendaagse kunst elke dag opnieuw hand in hand. In een museum als S.M.A.K. zijn deze twee begrippen onontwarbaar met elkaar vervlochten, het ene heeft geen bestaansrecht zonder het andere. Zonder de kunst van vandaag, hebben wij morgen geen erfgoed. In het museum werken we elke dag met nog levende kunstenaars uit alle disciplines, die vanuit hun passie en gedrevenheid voor de kunst van vandaag zorgen. Zonder die kunstenaars, die met veel inventiviteit, geduld, ernst en humor, onophoudelijk onze steeds complexer wordende maatschappij bevragen en interpreteren, bestaat er überhaupt geen relevante kunst. Dankzij hen is onze kunstenscene vandaag zo breed, ondernemend, dynamisch en vermaard over de hele wereld en als museum maken wij slechts deel uit van dit grote radarwerk. Zonder ruimte voor experiment geen tentoonstelling, zonder tentoonstellingen geen aangroei van onze collectie, zonder aangroei van onze collectie geen aangroei van ons erfgoed. Zonder erfgoed, geen relevante culturele bijdrage en reflectie.

Mijn oren spitsten zich vrijdag tijdens De afspraak op vrijdag dan ook in de hoogst mogelijke positie toen uw partijgenoot Peter De Roover ons uitnodigde om met hem mee te reflecteren over wat kunst volgens hem is of moet zijn. Onder gewichtig handengevouw volgde een anachronistisch betoog, waarin sofistisch geredeneerd werd dat het een lieve lust was. Hedendaagse kunstenaars werden weggezet als junks die gemakzuchtig aan een subsidieslurf hangen, als kunstenaars die zouden zijn “vergeten wat schoonheid is” en die alleen maar uit zijn op choqueren. Zoveel onwetendheid en vijandigheid tegenover de hedendaagse kunstenaar, die misschien ook maar gewoon een hardwerkende Vlaming is – waar komt dat toch vandaan? Anno 2019 zien de kunsten er toch helemaal anders uit dan pakweg in de 19e eeuw, niet?  Al hebben we nu, dankzij uw partijgenoot, al een iets scherper beeld van uw visie op kunst en cultuur, zodat we met z’n allen beter kunnen begrijpen waar het in deze besparingsmaatregelen om draait.

Tot slot, mocht u tijd hebben, dan nodig ik u graag uit in ons museum, zodat ik u onze veelzijdige collectie (die elke dag groeit met gesubsidieerde en niet gesubsidieerde, vandaag en morgen en over de hele wereld geproduceerde kunst) kan laten zien. Ik toon u graag hoeveel schitterende schoonheid maar ook schitterende lelijkheid die collectie bevat. Want zonder lelijkheid zou schoonheid niet kunnen bestaan, toch?

Iris Paschalidis

hoofd collectie S.M.A.K.

Gent, 17 november 2019

in categorie: In de kijker

foto: Dominique
i
foto: Dominique

S.M.A.K. organiseert samen met het Dr. Guislain Ziekenhuis en mentormentor fotografie workshops voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. 

Al voor de vijfde keer op rij komt het Dr. Guislain Ziekenhuis naar het S.M.A.K. Samen met de fotografen van mentormentor organiseren we regelmatig fotografieworkshops voor mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Na een bezoek aan de tentoonstellingen Correspondences van Ronny Delrue en Europalia Romania van Ciprian Muresan gingen de deelnemers zelf vier weken lang aan de slag. De tentoonstellingen boden een aanleiding om te werken rond compositie, gelaagdheid en textuur. Tijdens een wekelijkse workshop reflecteerden de deelnemers samen met Lisa van Damme en Anja Hellebaut over hun eigen werk. 

De workshops leveren telkens spannende resultaten op - bekijk ze hieronder. Een selectie van eerdere workshops werd getoond in S.M.A.K., als onderdeel van de collectietentoonstelling ‘De Collectie (1) | Highlights For A Future.‘

Dit project wordt ondersteund door Fujifilm. 

Verwacht je kind een litho vanuit Nieuw-Zeeland? Dan zal die nog even geduld moeten hebben: door het grote succes liep de productie vertraging op. Een ideaal Sinterklaascadeau! 

In augustus en september 2019 konden kinderen tot 18 jaar een litho kopen in de tentoonstelling 'Verboden boven de 18'. Jullie hebben massaal kunstwerken aangekocht: er werden maar liefst 2 645 litho's verkocht. Daarom heeft de productie vertraging opgelopen waardoor je de litho pas eind november 2019 in de postbus mag verwachten.

Bekende actuele kunstenaars uit alle hoeken van de wereld hadden speciaal voor deze 'Verboden boven de 18*' steendrukken (litho’s) gemaakt. Ook 16 Belgische kunstenaars – waaronder Guillaume Bijl, Chantal Chapelle, Jacques Charlier, Leo Copers, Luc Deleu, Michel François, Ann-Veronica Janssens, Sven ’t Jolle, Johan Tahon, Luc Tuymans, Koen Van den Broek, Anne-Mie Van Kerckhove - hebben in de loop van de jaren meegewerkt aan dit project. Van elk van deze kunstenaars van eigen bodem stelden we 3 kunstwerken tentoon.

Kinderen kochten zelf een kunstwerk

De bezoekers vonden ook informatie over hoe steendruk in zijn werk gaat. Bij het kunstwerk dat hen het meest prikkelt, vroegen we hen om te verwoorden waarom dat zo is en welke titel ze zich erbij verbeeldden. Bovendien konden de jonge kijkers aan een budgetvriendelijke prijs (45 euro) een of meerdere kunstwerken kopen. 

*‘Verboden boven de 18’ is een initiatief van de Nieuw-Zeelandse Muka Studio & Gallery, een atelier en tentoonstellingsruimte in Auckland gespecialiseerd in steendruk, dat werd opgericht door het Vlaamse echtpaar Magda Van Gils en Frans Baetens. '

in categorie: Met kinderen

foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk
i
foto: Eva Vlonk

Ontdek onze lesmap rond de tentoonstelling van de Roemeense Ciprian Mureşan en de Gentse Ronny Delrue.  

Lesmappen online

Op dit moment kan je de lesmap rond het werk van Cipiran Mureşan en Correspondances | Ronny Delrue in dialoog. Onze lesmappen zijn geschikt voor LO, SO en bijzonder onderwijs. We willen ons aanbod zo toegankelijk en uitdagend mogelijk maken. En jou voldoende ondersteuning geven om zelfstandig met je klas rond een tentoonstelling te werken. 

Praktisch

  • Download onze lesmap hier
  • Gratis bezoek op vertoon van je lerarenkaart
  • Kom je met de klas, dan is het musuem gratis toegankelijk voor kinderen tot 18 jaar.

Wat is een lesmap?

In de lesmap staat een korte introductie over S.M.A.K., aangevuld met uitgebreide informatie over de tentoonstelling in kwestie. Samen met jouw expertise zorgt deze lesmap ervoor dat de tentoonstelling makkelijker in een context te plaatsen is. Er staan verschillende verwerkingsopdrachten in om te doen voor,
tijdens en/of na jullie bezoek. De opdrachten zijn speels opgezet en kant-en-klaar om in de lessen te worden geïntegreerd. Je kunt alle opdrachten gebruiken of er enkele uitkiezen die jij voor jouw klas geschikt vindt.

Hoe S.M.A.K. bezoeken met je klas?

Het bezoek aan S.M.A.K. is gratis voor jou en je leerlingen. Laat ons best wel even weten dat je
komt via deze link of 09 210 10 75. Het is ook mogelijk om de tentoonstelling met een gids te bezoeken of een brugrondleiding te boeken. Tijdens een brugrondleiding ga je ook langs bij onze buren, het MSK Gent. Ons
volledige aanbod is geschikt voor het bijzonder onderwijs, maar we vernemen graag vooraf welke
specifieke noden jullie hebben. Alle formules vind je hier

Nog vragen? 

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op:
Filip Van de Velde | filip@smak.be | +32 (0)9 323 60 56
Hidde van Schie | hidde.vanschie@smak.be | +32 (0)9 323 60 46

Wij wensen jou en je leerlingen alvast een fijn museumbezoek toe!
Met vriendelijke groet, S.M.A.K. Publiekswerking

in categorie: Met kinderen

Schrijf in …

{news_images_desc}
Kris Martin | EXIT

Met ‘EXIT’ vindt de eerste overzichtstentoonstelling in België plaats van het werk van Kris Martin.

In mei 2018 verbleef dichter Inge Braeckman een week als vrijwilliger in verschillende Griekse opvangkampen voor asielzoekers. 

Haar verblijf in een aantal beruchte vluchtelingenkampen op Lesbos mondde uit in een nieuwe serie gedichten. Deze gedichten werden gebundeld in het boek 'Onder de olijfbomen van Lesbos', in samenwerking met S.M.A.K.

Het boek werd in het museum voorgesteld op Wereldvluchtelingendag op 20 juni 2019 waarbij Braeckman haar ervaringen deelde over de reis. Ze las ook enkele van gedichten voor. Dit bijzondere boek is te koop via de bookshop.

12 mei 2018

Je weet nog wel waar je gevlucht van bent,

Je kent nog wel de weelde van de aarde,
de geur van kaneel, kruidnagel en komijn,

het wegstervende gekeuvel in de straten dat je
streelde door de open ramen. Het gesternte van

je geboorteplek, in de schriftuur van de wind.

Je weet nog wel, het bloed op kiezelstenen, op
het tapijt, de gebarsten ruiten op de vlucht.

De kreten en vermoeide voeten, de tocht door stof
en over zee. En hoe weinig ben je gestorven

vandaag toen je met een vislijn groter dan je
hoop naar de oneindigheid van dat water trok. 


Inge Braeckman

Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet
Foto: Oliver Donnet
i
Foto: Oliver Donnet

Kunstenaar Andrej Babenko gaf een serie workshops aan jongeren, de werken van Raoul De Keyser dienden als inspiratie. 

In 2018 volgden 200 leerlingen van het Centrum Leren en Werken Gent en de Spectrumschool Gent een serie workshops rond het werk van de schilder Raoul De Keyser. Na een bezoek aan de tentoonstelling gingen de leerlingen aan de slag rond schilderkunstige thema’s als compositie, uitsnede en persoonlijke iconografie. Uiteindelijk werkten zij hun ideeën uit op een canvas.

Begin 2019 gaf de kunstenaar Andrej Babenko een serie schilderworkshops met spuitbus in de Floraliënhal achter het museum. In deze workshops verwerkten de jongeren hun ideeën over hedendaagse kunst. De resultaten hiervan werden getoond op het reizend festival Ghost in het Citadelpark.

in categorie: S.M.A.K. BeweegtJongeren

Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet
i
Expo Tastlijnen, foto: Oliver Donnet

In juni 2019 kon je de interpretaties van blinden en slechtzienden rond het oeuvre van Raoul De Keyser in de tentoonstelling TASTLIJNEN bekijken. 

In 2018 werkten leerlingen van het BuSo Sint-Rafaël voor blinden en slechtzienden rondom het werk van Raoul De Keyser tijdens het project ZOOM. Onder de titel TASTLIJNEN toont Platvvorm, een kunstenaarsinitiatief in Deinze, de kunstwerken.

Startpunt voor het project was de tentoonstelling ‘oeuvre’ van Raoul De Keyser. Waar de schilder Raoul De Keyser via isolatie en het inzoomen van figuratie naar abstractie gaat, moeten kunstenaars van het BuSo Sint-Rafaël, vanwege hun specifieke beperking, vaak eerder vanuit de details zich een beeld van het grote geheel moeten vormen. Dit spanningsveld vormde de inhoudelijke basis van het project ZOOM, waarin thema’s als figuratie, abstractie en compositie werden onderzocht. Waar de schilder De Keyser kleur kon inzetten om zijn composities te versterken, gingen de kunstenaars van de BuSo Sint-Rafaël op zoek naar alternatieven.

In samenwerking met Aifoon en S.M.A.K. gingen de leerlingen wekelijks in verschillende groepen aan de slag. Ze werkten samen in het atelier, in de godsdienstles en tijdens de les echolocatie. 
De tentoonstelling ging door in juni 2019 in locatie Platvvorm, Kalkhofstraat 26B in Deinze.

Meer info: www.aifoon.org | www.platvvorm.org | www.smak.be | www.sintrafael.be

Felix Kindermann
i
Felix Kindermann

Tijdens de avondopening op donderdag 3 oktober 2019 toonde S.M.A.K. 'Choir Piece' van Felix Kindermann, waarbij zestien operazangers van het Ghent Singers-koor het volledige museumgebouw innamen als een bewegende sculptuur. 

Vanuit zijn sculpturale praktijk onderzoekt Felix Kindermann* de ruimtelijke dimensie van tijd, beweging en geluid. Zijn meest recente werk ‘Choir Piece’ presenteerde zich op 3 oktober 2019 als een performance dat werd uitgevoerd door zestien zangers van het Ghent Singers-koor en zette een immateriële score onder de tentoonstelling ‘Highlights for a Future, De Collectie (1)’ die reeds deels in afbouw was. Deze overgangsfase initieerde een afweging tussen de accumulatieve processen die een museumverzameling onderbouwen en een performance als tijdgebonden kunstvorm die als “soziales Ding im Raum” bestaat.

De door de Amerikaanse componiste Natalie Dietterich in opdracht geschreven ‘Composition for Separated Musicians’ voorziet elke performer van een partituur met minimale notatie, vrije syntaxis en een aantal uitvoeringsaanwijzingen. De finale vorm van de compositie ligt besloten in de improvisaties van de zangers die met hun stem de ander kunnen bevestigen, negeren of overtreffen. Diverse interventies, zoals fragmentering en akoestische vervorming, ontregelen verder de collectiviteit van het koor en essentialiseren Kindermanns onderzoek naar de impact van een verregaande deconstructie op de inherente harmonie van een klassieke compositie.

De vocale lijnen worden naar de museumarchitectuur vertaald in een choreografie die de thematiek van scheiding en verbinding ruimtelijk bespeelt. Ze vraagt een voortdurende herpositionering van zowel performers als toeschouwers en betrekt hen in een individuele ervaring. Tegen de achtergrond van hun onderlinge interacties tekent zich een sociaal organisme af waarbinnen momenten van vervreemding, conditionering en dominantie als manifestaties van een maatschappelijke conditie kunnen worden gelezen.

Met vriendelijke steun van Tony & Sissi Moens.

  • Bassen: Mark Trigg, Wouter Vandenginste, Andres Soler, Pieter CoeneTenoren: Ivan Goossens, Henk Pringels, Ivan Yohan, Guillaume Huybrechts
  • Alten: Sonia Sheridan Jacquelin, Boris Kondov, Paúl Sojo, Dida Gonzales
  • Sopranen: Marion Bauwens, Jolien de Gendt, Blandine Coulon, Alice Wielant
  • Ghent Singers:
  • Choreografische uitwerking: Felix Kindermann, Jochem van Laarhoven & Ivan Cheng
  • Compositie: Natalie Dietterich
  • Concept en tekst: Felix Kindermann

Felix Kindermann (° 1978, Keulen) leeft en werkt in Brussels. Toekomstige tentoonstellingen en performances zijn gepland in Lewis Center for the Arts, Princeton, US; KIT, Duesseldorf, DE; Lesage, Brussel, BE; en Art Verona, IT. Tot zijn recente tentoonstellingen en performances  behoren Fondation CAB, Brussel, BE; Museum Dhondt-Dhaenens, Gent, BE; 76,4, Brussels, BE; Deborah Bowmann, Brussel, BE; These Things Take Time, Gent, BE; Galerie Nadine Feront (2014, 2015, and 2016). and Kunsthalle Baden-Baden (45cbm), DE. Kindermann, who earned an MFA in Industrial Design from Hochschule für bildende Künste Hamburg and an MFA from Sint-Lukas Brussels in 2010. He is currently Visiting Professor of Mixed Media at Sint-Lucas Ghent.

in categorie: In de kijker

Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
Carstel Höller Schwarzer Elefant 1999 polyurethaan
i
Carstel Höller Schwarzer Elefant 1999 polyurethaan
i
Bruce Nauman, 'Untitled (Four Small Animals)', 1989, mixed media, h. 43 cm x b. 244 cm x d. 269 cm
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Katharina Heinrich, 'Ohne Titel', 1997, polyethyleen, nylondraad, h. 226 cm x b. 197 cm, bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
Workshop september 2019, image: Titus Simoens
i
Workshop september 2019, image: Titus Simoens

S.M.A.K. en Design Museum Gent brengen de kunststoffen in hun collecties in kaart.

In het klimaatdebat worden kunststoffen terecht met de vinger gewezen. Iedereen weet intussen dat ze moeilijk afbreekbaar en te recycleren zijn en een plasticsoep veroorzaken in de oceanen. Maar in musea maken restauratoren zich zorgen over hun collectiestukken in kunststof. Want sommige plastics mogen dan nooit vergaan, de meeste takelen wel degelijk af. En soms zelfs op korte tijd.

Kunststof is een relatief nieuw materiaal in museumcollecties. De vele soorten vragen om zorg op maat. Om die te kunnen bieden, startten S.M.A.K. en Design Museum Gent, die samen zo’n 4000 stukken in kunststof bewaren, in 2018 een project. Een eerste stap is het opstellen van een standaardterminologie waarin materialen, technieken en schadefenomenen worden benoemd en gedefinieerd. In een tweede fase wordt van elk collectiestuk de kunststofsoort geïdentificeerd en een conditierapport opgesteld. Dat gebeurt aan de hand van bronnenonderzoek, de in Nederland recent ontwikkelde ‘plastic identificatie tool’ of chemische analyse.

Tijdens de week van 16 september 2019 wisselden de betrokken museummedewerkers en onderzoekers hun expertise uit. In een besloten workshop wordt de ‘plastic identificatie tool’ aangeleerd, waarbij kunststofsoorten worden geïdentificeerd met behulp van een online vragenlijst, materiaalstalen en door goed te kijken, ruiken, voelen en luisteren. Zowel de collecties van S.M.A.K., Design Museum Gent, ADAM-Brussels Design Museum, MoMu als FOMU komen aan bod. Dit project is een samenwerking tussen de Nederlandse Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium en het Cologne Institute of Conservation Sciences van de TH Köln.

Meer informatie kan je ook bij Design Museum Gent vinden.

in categorie: Collectie

Goed nieuws voor studenten aan KASK, het Conservatorium, Luca School of Arts en Universiteit - kunstwetenschappen!

De Vrienden v/h S.M.A.K. bieden je een gratis Young -lidmaatschap aan. Daarmee krijg je gratis toegang tot het S.M.A.K., 10% reductie in de S.M.A.K. -bookshop en in boekhandel Copyright én belangrijke reducties op exclusieve activiteiten, reizen, uitstappen of edities.

Op vertoon van je studentenkaart kan je jouw persoonlijke lidkaart ophalen aan de balie van het museum.
 

in categorie:

Oscar Murillo,Triennale Kathmandu 2017, photo: Dirk Pauwels
i
Oscar Murillo,Triennale Kathmandu 2017, photo: Dirk Pauwels
Bjarne Melgarad Moon over Islam, 1999 mixed media variabele afmetingen 1999 aankoop
i
Bjarne Melgarad Moon over Islam, 1999 mixed media variabele afmetingen 1999 aankoop
Oscar Murillo, Untitled, 2013 mixed media op doek h. 225cm x b. 178cm 2013 privé-collectie, België
i
Oscar Murillo, Untitled, 2013 mixed media op doek h. 225cm x b. 178cm 2013 privé-collectie, België
Nina Canell Perpetuum Mobile (25 kg) 2009–2014 mixed media variabele afmetingen 2017 aankoop
i
Nina Canell Perpetuum Mobile (25 kg) 2009–2014 mixed media variabele afmetingen 2017 aankoop

In het kader van ‘Highlights for a Future: De Collectie (I)’ vinden in september 2019 ook nog tal van artist talks plaats met onder meer Nina Canell, Bjarne Melgaard, Oscar Murillo en Richard Venlet. Volg onze website voor up-to-date informatie. 

Nina Canell - 22 September 2019 - TBC

Bjarne Melgaard - 26 September 2019 - 19:30

Bjarne Melgaard ’s beginjaren als kunstenaar zijn sterk verbonden met de geschiedenis van S.M.A.K. Melgaard toonde werk in twee belangrijke tentoonstellingen, namelijk ‘De Rode Poort’ (1996) en ‘De Opening’ (1999). In de hoogdagen van het neo-conceptualisme uit het midden van de jaren 1990 brak Melgaard door met van begeerte en seksualiteit doordrongen schilderijen, sculpturen en installaties die de grenzen van het toelaatbare en de heersende moraal onderzoeken. Zijn intense manier van schilderen, met een grove, gedreven penseelvoering sluit aan bij een lange traditie van expressionisme, die teruggevoerd kan worden tot de figuur van Edward Munch, naar eigen zeggen Melgaards spirituele en stilistische mentor. In een picturale wereld van sadomasochisme, drugs, homoseksualiteit en pervers geweld ensceneert hij een autobiografische fictie maar daagt ook repressieve sociale conventies, religieuze richtlijnen, ideeën van normaliteit en vooroordelen uit. In zijn recente werk gaat de kunstenaar vaak samenwerkingen aan, bijvoorbeeld binnen de wereld van de mode en sociale media, waarin zijn herkenbare esthetiek en maatschappijkritische ondertoon behouden blijft.

Ulrike Lindmayr* gaat met Bjarne Melgaard in gesprek nu zijn werk ‘Moon over Islam’ (1999) 20 jaar na de openingstentoonstelling van S.M.A.K. opnieuw getoond wordt in de tentoonstelling ‘Highlights for a Future: De Collectie (I)’.

* Ulrike Lindmayr (°1962) werkte in Wenen als redacteur voor internationale kunsttijdschriften en dagbladen. Daarnaast was ze ook tentoonstellingsmaker en coördinator voor verschillende instellingen in binnen- en buitenland, en was enkele jaren adviseur van de Vlaamse overheid voor kunst in de publieke ruimte. Ze is mede-oprichtster van het non-profit centrum 'LLS 387. Ruimte voor actuele Kunst' te Antwerpen en nam van 2007 tot 2017 de artistieke leiding waar. Ze organiseerde in 2010 een gesprek en performance met Bjarne Melgaard naar aanleiding van de publicatie van zijn novel ‘Untitled Novel’  (2010).


Oscar Murillo - 29 September 2019
Gemeenschappelijkheid, identiteit, taal en culturele en sociale inclusie zijn centrale thema’s in de praktijk van Oscar Murillo. Hij verwerkt daarbij vaak aspecten uit zijn persoonlijke geschiedenis en zijn crossculturele banden met thuisland Colombië. Door leden van zijn familie, lokale fabrieksarbeiders en schoolkinderen in het creatieproces te betrekken maakt hij sociale statements die uiteenlopende werelden met mekaar verbinden. Daarbij is het aansturen op gemeenschapsvorming even belangrijk als het blootleggen van fenomenen en gevoelens van ontheemding of displacement (verplaatsing). Ook aan zijn schilderijen ligt een procesmatige werkwijze ten gronde waarbij verknipte stoffen met olieverf bewerkt worden en vervolgens gedurende een bepaalde periode in het atelier blijven liggen waar ze verder stof, vuil en andere omgevingselementen opnemen. Deze materialen, die overal ter wereld gelijk zijn ongeacht de sociale of culturele context, sluiten aan bij de egalitaire en inclusieve benadering in zijn werk. Eén van Murillo’s schilderijen is momenteel te zien in de tentoonstelling ‘Highlights for a Future: De Collectie (I). In 2017 nam de kunstenaar deel aan de eerste Kathmandu Triënnale, georganiseerd door S.M.A.K. in samenwerking met de Siddhartha Arts Foundation. In samenwerking met een lokaal zeefdrukatelier maakte hij het werk ‘The Coming of the Europeans’ dat de nagelaten erfenissen van het kolonialisme aan de orde stelt.

in categorie: Artist Talk

Foto: Titus Simoens
i
Foto: Titus Simoens
#smakisteklein
i
#smakisteklein

S.M.A.K. wil samen met alle wielrenners, ondernemers en inwoners van Gent haar 20-jarig bestaan vieren. Daarom wordt een deel van de collectie in de etalage gezet. Letterlijk én figuurlijk. 

Daarnaast wil S.M.A.K. ook onderstrepen dat het huidige museum te klein is, waardoor veel werken in het depot blijven staan en topwerken van onder meer Michaël Borremans, Berlinde De Bruyckere, David Hammons en Francis Bacon niet te zien zijn op permanente basis.

Voor wielerclubs of wielerliefhebber

Op dinsdag 4 juni 2019 reed de wielerploeg van het Gentse café De Roos, Vitesse 9000, onze nieuwe wielertruitjes in. Deze zomer fietsen ze voor S.M.A.K. en brengen ze kunst in het wielerpeloton en op de openbare weg, geflankeerd door de boodschap #smakisteklein.

We tonen dus terug zestien werken uit onze collectie die momenteel niet te zien zijn in de tentoonstelling De Collectie (1) rond 20 jaar S.M.A.K. aan de Gentenaar want: #smakisteklein. Wil je als wielerploeg ook truitjes aanschaffen, klik dan op deze link om je aanvraag te doen. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Omdat de actie zo een groot succes is, vragen we 20 euro per truitje (winkelwaarde is 50 euro).

Voor handelaars 

Wat zijn de voordelen voor jou?

  • Jij toont 1 affiche met een kunstwerk. De lay-out en het printwerk worden door S.M.A.K. bezorgd.
  • Cargo Vélo brengt de op-maat-gemaakte affiche vanaf mei 2019.
  • Je krijgt 10 gratis tickets (twv € 200) voor de tentoonstelling in het S.M.A.K. en MSK, om uit te delen aan je trouwste klanten.
  • Je wordt zelf één van de unieke locaties die een werk mag huizen tijdens dit groot verjaardagsfeest en wordt deel van de Gentse kunststad.
  • Als er een kunstroute gemaakt wordt doorheen de stad, zal je er deel van uitmaken.

Praktisch:

  • Schrijf je in via volgend online formulier.
    • Je wordt op de hoogte gebracht om je affiche en tickets af te halen in S.M.A.K.
    • Het kunstwerk kan tot eind september 2019 blijven hangen.

Een groots stads-event, geïnitieerd door het S.M.A.K., verwezenlijkt ism PUUR Gent, de Gentse sfeergebieden en Marchitect.

Voor inwoners van Gent

Je kan zonder inschrijven langskomen en je exemplaar afhalen aan de balie. 

  • Jij toont 1 affiche met een kunstwerk.
  • De lay-out en het printwerk worden door S.M.A.K. verzorgd.
  • Je komt je persoonlijke affiche afhalen aan de balie.
  • Je doet mee aan de grote mediacampagne #smakisteklein
  • Je wordt zelf één van de unieke locaties die een werk mag huizen tijdens dit groot verjaardagsfeest en wordt deel van de Gentse kunststad.

Kunstwerken staan in het depot

Op dit moment toont S.M.A.K. ongeveer 200 werken uit de collectie in de tentoonstelling ‘De Collectie (I): Highlights for a Future’, zowel in S.M.A.K. als MSK. Van iconische werken van onder meer Panamarenko, Francis Alÿs, Marcel Broodthaers, Mark Manders tot minder bekende parels van bijvoorbeeld Sophy Nys, Charbel-joseph H. Boutros, Nina Canell en Pascale Marthine Tayou.

De achterliggende dimensie van deze actie en de tentoonstelling is de nood om in Gent een volwaardig gebouw voor hedendaagse kunst te creëren, zodat de collectie zowel in het depot als in het museum in de beste omstandigheden kan worden bewaard als gepresenteerd.

Vragen? Mail naar eline@smak.be. 

in categorie: In de kijker

Deze zomer voegden we twee routes toe om in de expo 'Highlights for a Future, De Collectie (1) te bezoeken: de S.M.{a.}A.K. route en de 'Spelen met Kunst'-route i.s.m. Bazart

Je speelgoed beu tijdens de vakantie? Alles al gedaan? Kom dan spelen met kunst in het S.M.A.K. Samen met Topo Copy maakten we vijf bijzondere routes voor het hele gezin rond de tentoonstelling 'De Collectie (1), Highlights for a Future'. Deze zomer voegden we nog twee routes toe: de S.M.{a.}A.K. route en de 'Spelen met Kunst'-route i.s.m. Bazart. De kinderen van deze kunstjeugdbeweging kozen vier kunstwerken uit die je volgens hen zeker moet gezien hebben. Speciaal voor iedereen verzonnen ze bij hun favoriete kunstwerken gekke doe- en of denkopdrachten. Je kan ook je eigen route maken via onze website of via de QR-codes die je naast de kunstwerken vindt! 

Verdwaal tussen de kunstwerken, zoek je eigen weg en laat je verrassen! 

in categorie: Met kinderenKinderen