.Nashashibi/Skaer | Future Sun

30.11 tot 16.02.2020

Rosalind Nashashibi en Lucy Skaer brengen voor het eerst films en werk uit hun gezamenlijke en individuele praktijk samen in de tentoonstelling ‘Future Sun’. De schilderijen, sculpturen en films vullen elkaar aan en voegen nieuwe betekenissen toe aan de drie oeuvres. Sinds 2005 werken Skaer en Nashashibi samen als Nashashibi/Skaer. Hun gemeenschappelijke praktijk is een ontmoetingsplaats voor de ontwikkeling van werk dat losstaat van de ene of de andere kunstenaar en leidt een eigen leven.

Nashashibi/Skaer maken meditatieve films die over kunst, mythologie en de wereld gaan. Niet zelden nemen ze het werk van andere kunstenaars als vertrekpunt voor het verkennen van thema’s die hen persoonlijk beroeren zoals identiteit, het portretteren van vrouwen, schoonheid, haar valkuilen, kolonisatie en politieke conflicten. Hun films verwerpen de regels van het plot en volgen een associatief, soms cryptisch parcours van beelden en sequenties die thema’s en ideeën aantikken, uitsmeren en verbinden.

In de tentoonstelling verkennen Lucy Skaer en Rosalind Nashashibi de intrigerende gedachte van de niet-lineaire tijd. Ze hanteren hem als leidraad doorheen de ruimte en het getoonde werk. Inspiratie hiervoor vonden ze bij ‘The Shobies’ Story’ (1990), een novelle van Ursula Le Guin, waarin een groep testpiloten van verschillende planeten en leeftijden met hun ruimteschip de niet-lineaire tijd najagen en onderweg de mogelijkheid verliezen om met elkaar te communiceren. Rosalind Nashashibi weeft het verhaal als een gespreksonderwerp doorheen haar recente films ‘Part One. Where there is a joyous mood, there a comrade will appear to share a glass of wine’ (2018) en ‘Part Two. The moon nearly at the full. The team horse goes astray’ (2019). Lucy Skaer vertaalt de idee van het tijdreizen naar sterk materiële sculpturen die een transitieproces ondergaan.

Nashashibi/Skaer presenteren voor het eerst hun nieuwe film ‘Lamb’ (2019). Daarnaast tonen ze ‘Flash’ (2006), een op 16mm film vastgelegde nachtelijke reis langs de collectie van het Metropolitan Museum en ‘Why Are You Angry?’ (2017), een kritische interpretatie van kijken en bekeken worden, veroveren en zorgen voor, vanuit het oeuvre van Paul Gauguin.

 

Met dank aan: Van Den Weghe natuursteenbedrijf