.Club Solo in Breda

10.09 tot 25.10.2020

S.M.A.K. is, samen met Muhka (Antwerpen), Van Abbemuseum (Eindhoven) en GEM (Den Haag), partnermuseum van het kunstenaarsinitiatief ‘Club Solo’ in Breda. Vier keer per jaar organiseert ‘Club Solo’ een solotentoonstelling van een Belgische of Nederlandse kunstenaar. Daarbij vraagt het initiatief telkens een van de partnermusea om met een (of meerdere) werken uit hun collectie een ‘artistiek antwoord’ te bieden op het werk van de kunstenaar rond wie de solo draait. Tijdens deze editie staat de Nederlandse kunstenares Marjolijn Dijkman (°1978, Groningen, Nederland) centraal. De kunstenaar maakt video-installaties, foto’s en site-specifieke objecten. Ze richt zich in haar werk op de vraag hoe wij ons als menselijke soort verhouden tot de wereld en het universum. Binnen haar praktijk verkent Dijkman wetenschappelijke onderzoeken en analyseert ze culturele normen, de mainstreamverspreiding van beelden en de exploitatie van natuurlijke levensbronnen.

Als ‘antwoord’ selecteerde S.M.A.K. twee werken uit zijn collectie. In het eerste werk, de almaar uitdijende reeks ‘Pi’ (2007-…), tekent Johan De Wilde (°1964, Zele, België) sinds 2007 het getal ‘pi’ in zijn oneindigheid meticuleus in verschillende vormen op papier. In relatie tot het ‘wetenschappelijke’ aspect in het oeuvre van Dijkman werkt het getal ‘pi’ als een metafoor voor de bijna magische, wiskundige en onontbeerlijke schakel ter beschrijving van het universum. Het tweede werk, de sculptuur ‘Perpetuum Mobile (25 kg)‘ van Nina Canell (°1979, Växjö, Zweden), verhoudt zich tot het energetische en het immateriële in Dijkmans werk. Canell wendt het natuurlijke, ongrijpbare fenomeen van condensatie aan om een zak cementpoeder tot een abstracte sculptuur te laten verharden. Deze werken uit de S.M.A.K.-collectie leggen elk op hun manier verbanden met twee belangrijke pijlers uit het oeuvre van Marjolijn Dijkman.
Meer info via www.clubsolo.nl