TRIP naar Mechelen

i
'Blow up', 2008, collection S.M.A.K.
Hadassah Emmerich
i
Hadassah Emmerich
i
zaalzicht 'It almost seemed a lily', Berlinde de Bruyckere

In het kader van het 20-jarig bestaan van S.M.A.K. en de tentoonstelling ‘De Collectie (1) | Highlights for a Future’ organiseren de Vrienden v/h S.M.A.K. tal van activiteiten.

13:00
Vertrek aan S.M.A.K. (parking dagticket aan €3.00)
 
14:00 – 15:30
Bezoek aan Museum Hof van Busleyden  | Berlinde de Bruyckere, ‘It almost seemed a lily’
Hedendaags kunstenaar Berlinde De Bruyckere (°1964, Gent) maakt in 2016 voor het eerst kennis met de wonderlijke Besloten Hofjes. De fragiliteit en schoonheid van deze zestiende-eeuwse retabelkastjes grepen haar onmiddellijk aan. De honderden fijn uitgewerkte zijden bloemen in alle fases van groei en verval deden haar denken aan de uitgebloeide lelies die ze thuis in deze verschillende stadia nauwkeurig gefotografeerd had. De gevallen bloemblaadjes vertonen voor De Bruyckere gelijkenissen met de tere menselijke huid, een thema dat vaak terug komt in haar  oeuvre. De bloem kreeg een centrale rol in de reeks It Almost Seemed a Lily waaraan de kunstenares in 2017 begon te werken. De lelie kent veel religieuze interpretaties, maar wordt ook vaak als metafoor in de mythologie van de oudheid gebruikt. De titel van de reeks leende De Bruyckere van de mythe van Apollo en Hyacinthus uit de Metamorfosen van Ovidius.
Met deze tentoonstelling in Museum Hof van Busleyden confronteert De Bruyckere de serie met de 16de-eeuwse Besloten Hofjes, die als topstukken een vaste plek in dit museum hebben gekregen. Deze gesloten tuintjes verbeelden een toevluchtsoord, een miniatuurparadijs dat afgeschermd is van de invloeden van de buitenwereld. De lelies uit de reeks van De Bruyckere stralen door hun textuur zowel tederheid als ruwheid uit.  De serie sculpturen in textiel, ijzer en was zijn omkaderd door 18de-eeuwse eiken vloerplanken uit de woning van de kunstenares, getekend door de voetstappen van de voorbije eeuwen. Alle elementen in de kabinetten van De Bruyckere dragen een speciale betekenis in zich en samen maken ze een nieuw verhaal, over het verleden en de toekomst, over schoonheid en verval.
 
16:00 – 16:40
Rondleiding in De Garage | Hadassah Emmerich, ‘The Great Ephemeral Skin’, in aanwezigheid van de kunstenaar en directeur Koen Leemans
In haar schilderijen, werken op papier en schilderkundige installaties verweeft Hadassah Emmerich (°1974, Heerlen, NL) diverse thema’s zoals identiteit en het lichaam, representaties van ‘het exotische’ en de dialoog tussen abstractie en figuratie. Emmerich selecteert materiaal uit onder andere vintage fotografie boeken, teksten, advertenties en kunsthistorische referentie boeken, dat vervolgens samengesmeed wordt tot een nieuwe compositie via een proces van fotomontage. Deze compositie wordt op het doek overgebracht door een combinatie van schilderen en printen.
In haar werk creëert Emmerich een eigen universum waarbinnen tropische kleuren en koele grijstinten samenvloeien, waar grafische silhouetten zich tegen efemere achtergronden ophouden en waar referenties naar modernistische schilderijen binnen een stedelijke context geïntegreerd worden. Via deze ‘fusion painting’ tracht Emmerich op een schilderkundige manier het begrip multiculturalisme te ontrafelen. Hadassah Emmerich studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht, het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (BE) en behaalde een Master in Fine Art aan het Goldsmiths College, Londen.
 
17:00 – 18:00
Atelier | Herman van Ingelgem
Herman Van Ingelgem (°1968 Blankenberge) maakt installaties, video's, objecten en tekeningen. Zelf spreekt hij over 'protheses': verlengstukken van zijn denken, uitbreidingen van zijn geest.
Met deze artefacten tast hij het thema van de architectuur af en onderzoekt hij hoe specifieke plaatsen onze condities beïnvloeden. Hij evoceert onze private leefomgeving met half opgebouwde huiselijke kamers, replica's van meubels en gebruiksvoorwerpen. Daarnaast bespeelt hij de openbare ruimte met zelfgemaakte gebouwen: een voetbalstadium, prefabwoonblok, hotel, zwembad, een stand op een autosalon...
De ons vertrouwde structuren worden niet identiek nagebouwd maar opzettelijk uitgevoerd in afwijkende proporties of in andere materialen. Hierdoor fungeren ze als stoorzender of obstakel en markeren ze de talrijke spanningen tussen concept, verwachting en realiteit. (tekst: Sam Steverlynck)
 
19:00
Terug aan S.M.A.K.
 
Prijs (bus + toegang museum): €25.00 | €10.00 (tot 31 jaar)
Inschrijven tot 28.03.2019: info@vriendensmak.be, 09 2407625