1960
olieverf op doek
h. 160 cm x b. 122 cm
1975 overdracht
NL – ‘Le Grand Noir’ dateert uit het laatste levensjaar van de kunstenaar. Ondoorzichtige zwarte tonen en flitsen van wit en grijs doorkruisen het doek. Opvallend zijn de wilde bewegingen waarmee verf en kleur werden aangebracht. Van Anderlecht gaf zich ongeremd over aan de intuïtieve schildergeste. De kracht van het gevoel dat aan de basis lag van zijn schilderbewegingen lijkt een duistere emotionaliteit te suggereren. De titel van het werk versterkt dit. ‘Le Grand Noir’ kan worden beschouwd als de verbeelding van Van Anderlechts strijd tegen twijfels en angsten. Ook het drama van zijn fatale ziekte, het naderende einde, versterkt de donkere teneur.
ENG – ‘Le Grand Noir’ (or: ‘The Great Black’) dates from the last year of the artist’s life. Opaque black tones and flashes of white and grey crisscross the canvas. The wild movements with which paint and colour were applied are striking. Van Anderlecht surrendered uninhibitedly to the intuitive spirit of painting. The power of the feeling that underlies his painterly gestures seems to suggest a dark emotionality. This is reinforced by the title of the work. ‘Le Grand Noir’ can be viewed as the depiction of Van Anderlecht’s struggle against doubts and fears. The dark mood is augmented by the drama of his fatal illness and the approaching end.
FR - ‘Le Grand Noir’ date de la dernière année de la vie de l’artiste. Des tons noirs opaques et des flashs blancs et gris se croisent sur la toile. On est frappé par les mouvements sauvages avec lesquels la peinture et la couleur sont appliquées. Van Anderlecht s’adonne de manière excessive au geste intuitif du peintre. La force du sentiment à l’origine de ses mouvements de peintre semble suggérer une sombre émotionalité, encore renforcée par le titre de l’oeuvre. ‘Le Grand Noir’ peut être considéré comme l’imagination de la lutte de Van Anderlecht contre les doutes et les angoisses. De même, le drame de sa maladie fatale, la fin proche, renforce cette teneur sombre.