This is how people sculpted when I was born

Mirosław Bałka


2000–2001
messing
variabele afmetingen
2003 aankoop
NL – De titel van dit werk maakt duidelijk dat het deels autobiografisch is. Mirosław Bałka groeide op in Otwock, een stadje bij Warschau dat tijdens WOII hard werd getroffen door de Holocaust. Begin jaren ‘90 begon hij te werken met achtergebleven materiaal in de woning en tuin van zijn ouderlijk huis en werd het huis zijn kunstenaarsatelier. Voor zijn solotentoonstelling in 2001 in S.M.A.K. draaide Bałka deze meterslange kabel rond een trapleuning in het museum. Als was het een buitenmaats 'koppelteken' tussen zijn werk beneden en dat in de bovenzaal, waar zijn ouderlijk huis/atelier op ware grootte was gereconstrueerd in de vorm van een hermetisch gesloten constructie bestreken met as. Wanneer we de trapleuning gebruiken, hindert dit kunstwerk. Het doet denken aan gekrulde prikkeldraad. Maar we kunnen de zwierige lijn ook zien als een tekening in de ruimte, een losse krabbel die ons iets toefluistert over de geboorte van de beeldhouwkunst. En die is onlosmakelijk verbonden met het gewone leven, met de trapleuning.
ENG – The title of this work makes it crystal clear that it contains an autobiographical element. Mirosław Bałka grew up in Otwock, a small town near Warsaw that was profoundly affected by the Holocaust during the Second World War. In the early 1990s, he started working with material left in the house and garden of his parental home, which became his artist’s studio. For his 2001 solo exhibition at S.M.A.K., Bałka twisted this long cable around the handrail of one of the museum’s staircases. It acted as a kind of outsized ‘hyphen’ between his work downstairs and the pieces displayed in the upper room, which included a life-sized reconstruction of his parental home/studio in the form of a hermetically sealed structure coated with ash. When we use the handrail, the artwork hinders our progress. It is reminiscent of rolls of barbed wire. But we can also see the sweeping line as a drawing in the space, a random scribble that whispers something to us about the birth of sculpture. And this is inextricably linked to everyday life, to the handrail.
FR - Le titre de cette oeuvre est très explicite sur sa connotation autobiographique. Mirosław Bałka a grandi à Otwock, une bourgade près de Varsovie, touchée par l’Holocause pendant la deuxième guerre mondiale. Au début des années ’90, il commença à utiliser du matériel abandonné dans l’habitation et le jardin de sa maison natale et la maison fut transformée en atelier d’artiste. Pour son exposition solo organisée au S.M.A.K. en 2001, Bałka enroula ce câble long de plusieurs mètres autour d’une rampe du musée. Comme un ‘trait d’union’ hors normes entre son oeuvre située en bas et celle de la salle à l’étage supérieur, où sa maison natale/atelier avait été reconstitué en grandeur nature sous la forme d’une construction hermétiquement fermée et recouverte de cendres. Lorsque nous nous servons de la rampe, cette oeuvre d’art nous gêne. Elle évoque du fil barbelé ‘bouclé’. Mais nous pouvons aussi percevoir la ligne élégante comme un dessin dans l’espace, un gribouillis isolé qui nous murmure quelque chose sur la naissance de la sculpture. Et qui est indissociablement lié à la vie ordinaire, à la rampe.
Collectionnumber : 3307

Oeuvres Mirosław Bałka


Devenez un Ami du S.M.A.K.
made by