1967
zeefdruk op doek
h. 137 cm x b. 188 cm
2020 bruikleen Collectie Matthys-Colle
NL - Deze zeefdruk maakt deel uit van de omvangrijke ‘Death and Disaster’-reeks die Warhol in 1962 startte. De kunstenaars verdieping in tragische thema’s, waarbij de vergankelijkheid van het leven centraal stond, toont inhoudelijk een compleet ander spectrum dan zijn reproducties van commerciële producten en showbizzsterren. In de reeks experimenteerde Warhol volop met compositie en kleur. Hier benadrukt het monochrome roze de gruwelijke elektrische stoel en de van de buitenwereld geïsoleerde sfeer in de verlaten executiekamer. Met dergelijke reproducties wou Warhol niet alleen de vinger leggen op de afvlakking van onze empathie onder invloed van de massamedia, maar ons ook sterken door ons minder gevoelig te maken voor dood, rampen en tragedies en ze te laten aanvaarden als onderdeel van het leven.
ENG - This silkscreen is part of the extensive ‘Death and Disaster’ series that Warhol began in 1962. The artist’s immersion in tragic themes, in which the transience of life plays a central role, reveals a completely different spectrum in terms of content to that seen in his reproductions of commercial products and showbiz stars. In the series, Warhol experimented enthusiastically with composition and colour. Here, the monochrome pink emphasises the gruesome electric chair and the sense of being sealed off from the world in the desolate execution chamber. With reproductions such as these, Warhol has his finger on the pulse of mass media: he wanted to show that it erodes our empathy but also makes us stronger. As we become less sensitive to death, disasters and tragedies, we tend to accept them as an inevitable part of life.
FR - Cette sérigraphie fait partie de l’importante série ‘Death and Disaster’ lancée par Warhol en 1962. L’intérêt croissant de l’artiste pour les thèmes tragiques, où la précarité de la vie occupe une position centrale, montre un spectre complètement différent sur le plan du contenu que ses reproductions de produits commerciaux et de vedettes du show-business. Dans cette série, Warhol fit l’expérience totale de la composition et de la couleur. La couleur rose monochrome accentue l’horreur de la chaise électrique et l’ambiance d’isolement du monde extérieur dans la chambre d’exécution solitaire. Par de telles reproductions, Warhol n’entendait pas seulement dénoncer le nivellement de notre empathie sous l’influence des médias, il voulait aussi nous réconforter en réduisant notre sensibilité face à la mort, aux catastrophes et aux tragédies et en les faisant accepter comme des éléments de notre vie.