1977
drijfhout
h. 10 cm x b. 1265 cm x d. 114 cm
1977 aankoop
NL - Rond 1970 begint Long zijn dagboeknotities en foto’s aan te vullen met materiële souvenirs. Vanaf dan verschijnen zijn geometrische figuren van zorgvuldig gerangschikte natuurmaterialen ook in ‘neutrale’ ruimtes van musea en galeries. Door hun oorspronkelijke plaats te hercontextualiseren, ontmoeten twee extremen – smetteloze witte kunstruimtes en de natuur – elkaar. In ‘Driftwood Line’ (1977) zijn binnen een strak uitgelijnde rechthoek op een willekeurige manier 171 stukken drijfhout verspreid die Long heeft gevonden op het strand dicht bij zijn woonplaats. Hij componeerde er een totaalbeeld mee op de grond. De stukken hout raken elkaar niet of nauwelijks. De vlottende beweging van het hout op een wateroppervlak is voelbaar.
ENG - In around 1970, Long began to supplement his diary notes and photographs with material souvenirs. From then on, his geometric figures made of carefully arranged natural materials also appeared in the ‘neutral’ spaces of museums and galleries. By recontextualising their original site, two extremes – pristine white art spaces and nature – meet. In ‘Driftwood Line’ (1977), 171 pieces of driftwood that Long found on the beach close to his hometown were randomly distributed within a tightly defined rectangle. He used them to compose a complete image on the ground. The pieces of wood do not, or only barely, touch each other. The motion of wood floating on the surface of water is palpable.
FR - Vers 1970, Long commence à compléter les notes de son journal et ses photos avec des souvenirs matériels. C’est à ce moment qu’apparaissent ses figures géométriques de matériaux naturels soigneusement rangés, également dans des espaces ‘neutres’ comme des musées et des galeries. En recontextualisant leur place originale, deux extrêmes se rencontrent – des espaces culturels d’un blanc immaculé et la nature. Dans ‘Drifwood Line’ (1977), 171 morceaux de bois flottant, que Long a trouvés sur la plage près de sa maison, sont répartis arbitrairement dans un rectangle strictement délimité. Il s’en servait pour composer une image totale sur le sol. Les morceaux de bois ne se touchent pas ou à peine. Le mouvement flottant du bois sur une surface d’eau est perceptible.