1987
mixed media
h. 8 cm x ø 15 cm
s.d.
NL - Bijl onderzoekt de grens tussen illusie en realiteit. Hij verzamelt allerlei alledaagse voorwerpen, maakt er combinaties mee en presenteert ze vervolgens als kunstwerken. Dit ‘nestje met eitjes’ is een driedimensionaal stilleven. Door een dergelijke ‘kopie’ – de eitjes zijn biljartballen – van de realiteit te plaatsen in een van de realiteit losgekoppelde tentoonstellingsruimte, ontstaat er een afstand die ons op een andere manier naar de voor ons bekende werkelijkheid doet kijken. De ‘Sorry’-installatie is een van de vijf categorieën waarmee Bijl zijn oeuvre indeelt. Elk ‘Sorry’-werk is een licht-surrealistische, humoristische assemblage van gevonden voorwerpen. Met de titel van de reeks verontschuldigt Bijl zich ervoor dat het niet om ‘serieuze’ kunstwerken gaat omdat ze afwijken van de realistische vormentaal die hij doorgaans hanteert.
ENG - Bijl explores the boundary between illusion and reality. He collects all kinds of everyday objects, puts them together in new combinations, and then presents them as artworks. This ‘nestje met eitjes’ (‘nest with eggs’) is a three-dimensional still life. The act of placing a ‘copy’ of this type of reality – the eggs are pool balls – in an exhibition space that is divorced from it, creates a distance that makes us look differently at our familiar surroundings. The ‘Sorry’ installation belongs to one of the five categories into which Bijl arranges his oeuvre. Each ‘Sorry’ work is a mildly-surrealistic, humorous assemblage of found objects. With the title of this series, Bijl is apologising for the fact that these are not ‘serious’ artworks because they deviate from the realistic formal language that he generally employs.
FR - Bijl analyse la frontière entre l’illusion et la réalité. Il collectionne toutes sortes d’objets courants, il en fait des combinaisons et les présente ensuite comme des oeuvres d’art. Ce ‘petit nid fait de petits oeufs’ est une nature morte tridimensionnelle. En plaçant une telle ‘copie’ de la réalité – les petits oeufs sont des boules de billard – dans un espace d’exposition coupé de la réalité, une distance apparaît qui nous fait regarder de manière différente la réalité que nous connaissons. L’installation ‘Sorry’ est une des cinq catégories dans lesquelles Bijl divise son oeuvre. Chaque création ‘Sorry’ est un assemblage légèrement surréaliste et humoristique d’objets trouvés. Avec le titre de la série, Bijl s’excuse qu’il ne s’agit pas d’oeuvres ‘sérieuses’, parce qu’elles s’écartent du langage formel réaliste qu’il utilise généralement.