Tiananmen Square: Break-In Transmission

Dara Birnbaum


ed. 1/2
1990
video-installatie: u-matic overgezet naar dvd (kleur & geluid)
variabele afmetingen
1992 aankoop
NL – Dit is een typisch voorbeeld van de grootschalige video-installaties die Birnbaum creëerde vanaf eind jaren ’80. Het werk focust op de studentenprotesten op het Tiananmenplein in Peking in de zomer van 1989, die gewelddadig werden neergeslagen door de Chinese overheid. Daarbij werd de buitenlandse pers geweerd en de mediaverslaggeving streng gecontroleerd. Op vier kleine LCD-monitoren zijn beelden van cruciale momenten uit de protesten te zien, zoals het afblokken van de satelliettransmissie van CNN en de pogingen van de studenten om via alternatieve kanalen, bv. fax, toch informatie de wereld te blijven insturen. De vijfde, grotere monitor in het midden speelt een selectie beelden van de vier kleinere monitoren af, willekeurig en in een hels tempo. Zo confronteert Birnbaum de hysterische pogingen van grote tv-zenders om een constante nieuwsstroom te genereren met de meer efficiënte communicatiepogingen van de studenten, die er wel in slagen om nieuws te blijven verspreiden. In deze chaotische beeldentoevloed biedt Birnbaum ons geen enkel houvast, waardoor de boodschap krachtiger wordt.
ENG – This is a typical example of the large-scale video installations Birnbaum created as of the late Eighties. The piece focuses on the student protests on Tiananmen Square in Peking (Beijing) in the summer of 1989, which were violently crushed by the Chinese authorities. Foreign press was banned and media reporting was strictly controlled. Four small LCD monitors show images of crucial moments during the protests, such as the cutting off of CNN's satellite transmissions and the students’ attempts to continue to send information out into the world using alternative channels such as by fax. The fifth, larger monitor in the middle shows a selection of images from the four smaller monitors, in a random manner and at a hellish pace. Thus Birnbaum confronts the hysterical attempts by major TV channels to constantly generate a news flow with the more efficient communication attempts by the students, who do still succeed in disseminating news. Birnbaum offers us no footing whatsoever in this chaotic stream of images, which makes the message even more powerful.
FR - C’est un exemple typique des grandes installations vidéo créées par Birnbaum à partir de la fin des années ’80. L’oeuvre se concentre sur les protestations estudiantines de la place Tiananmen à Pékin en été 1989, violemment réprimées par les autorités chinoises. La presse étrangère fut écartée et les compte-rendus dans les médias firent l’objet de contrôles stricts. On peut voir des images des moments cruciaux des protestations sur quatre petits moniteurs LCD, comme le blocage de la transmission par satellite de CNN et les tentatives des étudiants pour continuer malgré tout à envoyer des informations dans le monde par des canaux alternatifs, tels que le télécopieur. Le cinquième grand moniteur disposé au centre déroule une sélection d’images provenant des quatre petits moniteurs, de manière arbitraire et à un rythme d’enfer. Birnbaum confronte ainsi les tentatives hystériques de grandes chaînes de télévision pour générer un flux constant d’informations avec les tentatives de communication plus efficaces des étudiants, qui eux parviennent à poursuivre la diffusion d’informations. Face à ce flux chaotique d’images, Birnbaum ne nous propose aucun point de référence, renforçant encore davantage le message.
Collectionnumber : 102

Oeuvres Dara Birnbaum


Devenez un Ami du S.M.A.K.
made by