ed. 43/100
1969
lithografie op papier
(7x) h. 58,5 cm x b. 83,4 cm
2020 bruikleen Collectie Matthys-Colle
NL - In 1891 schilderde Claude Monet een reeks impressionistische hooibergen in verschillende seizoenen en weersomstandigheden. Licht en kleur speelden daarbij een essentiële rol. In zijn prentenreeks ‘Haystacks’ ging Lichtenstein aan de slag met dezelfde ingrediënten, maar dan op een mechanische manier. Zijn hooibergen gaan van lichtgeel (ochtend) tot zwart (nacht). Monets impressionistische penseelstreken werden vervangen door stippen in rasters. Door iconische kunstwerken zoals Monets hooibergen te citeren, wou Lichtenstein de grens vervagen tussen ‘hoge’ en ‘lage’ kunst, en tussen origineel en reproductie.
ENG - In 1891, Claude Monet painted a series of impressionistic haystacks in different seasons and weather conditions. Light and colour played an essential role in these works. In 'Haystacks', a series of prints, Lichtenstein used the same ingredients, but approached them in a mechanical manner. His haystacks range from light yellow (morning) to black (night). Monet's impressionistic brushstrokes were replaced by dots in grids. By referencing iconic works of art such as Monet's haystacks, Lichtenstein sought to blur the line between 'high' and 'low' art, and the notion of original and reproduction.
FR - En 1891, Claude Monet a peint une série de meules de foin impressionnistes à différentes saisons et sous des conditions météorologiques diverses. La lumière et la couleur ont joué un rôle essentiel dans cet exercice. Dans sa série de gravures Haystacks, Lichtenstein a travaillé avec les mêmes ingrédients, mais de manière mécanique. Ses meules de foin vont du jaune pâle (le matin) au noir (la nuit). Il remplace les touches impressionnistes de Monet par des points dans des trames. En faisant référence à des œuvres d’art emblématiques comme les meules de foin de Monet, Lichtenstein a voulu estomper la frontière entre l’art majeur et mineur, et entre l’original et la reproduction.