1990
textiel
h. 6 cm x b. 218 cm x d. 183 cm
1999 schenking
NL – In de catalogus van Mike Kelleys postume retrospectieve tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 2013 situeert John C. Welchman ‘Innards’ (‘Ingewanden’ of ‘Organen’) in een subgroep van Kelleys in 1987 aangevatte project ‘Half a Man’ (1987-‘93). ‘Innards’ heeft met andere subgroepen, zoals de iets oudere ‘Arenas’ of de iets latere ‘Dialogues’ en ‘Afghan Works’, gemeen dat ze bestaan uit knuffeldieren en andere gevonden voorwerpen die zijn geschikt op een wit laken dat op de grond ligt. De titel van het werk en de schikking van stukken knuffelgoed suggereren verstrooide ingewanden, geweld en trauma. Voor de kunstenaar komen alle werken uit de ‘Half a Man’-serie, ongeacht hun onderlinge verschillen, samen rond kwesties zoals genderspecifieke beeldtaal, familie en verloren onschuld. Het witte laken kan worden gelezen als een symbool van onschuld. Lakens en handgebreide dekens (‘afghans’) komen geregeld terug in Kelleys oeuvre. In de serie ‘Dialogues’ (1990-‘91) voegt Kelley aan het witte laken en de daarop uitgespreide knuffels een derde element toe: door een stereo-installatie versterkte geluiden.
ENG – In the catalogue for Mike Kelley’s posthumous retrospective exhibition at the Stedelijk Museum Amsterdam in 2013, John C. Welchman placed ‘Innards’ in a sub-group entitled ‘Half a Man’ (1987-‘93), which Kelley had commenced in 1987. What ‘Innards’ has in common with other subgroups, such as the slightly older ‘Arenas’ or the slightly later ‘Dialogues’ and ‘Afghan Works’, is that they are comprised of soft toys and other found objects arranged on a white sheet on the floor. The title of the work and the arrangement of toys suggest scattered innards, violence and trauma. For the artist, all the works from the ‘Half a Man’ series, despite their differences, coalesce around questions such as gender-specific visual language, family and lost innocence. The white sheet can be read as a symbol of innocence. Sheets and hand-knitted blankets (‘afghans’) regularly recur in Kelley’s oeuvre. In the series ‘Dialogues’ (1990-‘91), Kelley adds a third element to the white sheet and soft toys scattered on top: sounds amplified by a stereo installation.
FR – Dans le catalogue de l'exposition rétrospective posthume de Mike Kelley au Stedelijk Museum Amsterdam en 2013, John C. Welchman situe ‘Innards’ (‘Intestins’ ou ‘Organes’) dans un sous-groupe d’un projet, entamé en 1987, ‘Half a Man’ (1987-'93). ‘Innards’ a en commun avec d'autres sous-groupes, tels que le quelque peu plus ancien ‘Arenas’, ou les quelques peu plus tardifs ‘Dialogues’ et ‘Afghan Works’, de se composer d'animaux en peluche et d'autres objets trouvés disposés sur un drap blanc à même le sol. Le titre de l'œuvre et la disposition des bouts de peluches suggèrent des organes éparpillés, de la violence et des traumatismes. Pour l'artiste, toutes les œuvres de la série ‘Half a Man’, quelles que soient leurs différences, convergent autour de sujets tels que le langage visuel sexospécifique, la famille et l'innocence perdue. Le drap blanc peut être perçu comme un symbole d'innocence. Les draps et les couvertures tricotées à la main (‘afghans’) reviennent régulièrement dans l'œuvre de Kelley. Dans la série ‘Dialogues’ (1990-‘91), Kelley ajoute un troisième élément au drap blanc et aux peluches étalées par-dessus: des sons amplifiés par une chaîne stéréo.