Brussel, 1ste beweging

Christoph Fink


1994
mixed media
variabele afmetingen
2000 bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap
NL – Voor dit werk doorkruiste Fink enkele maanden lang de stad Brussel. Hij maakte aantekeningen over de weersomstandigheden, namen van straten en pleinen, geografische coördinaten en zelfs over de tijdstippen waarop hij iets noteerde, tot hij naar zijn idee de fysieke verkenning van de stad had voltooid. Zijn verkenningen bundelde hij in zestien tekeningen: een tekening van Brussel op basis van zijn geheugen en vijftien kleinere tekeningen in blauwe inkt, met notities in potlood over elk van de wandelingen. Omdat de blauwe inkt niet bestand is tegen licht, presenteert hij de tekeningen achter lichtwerende rolgordijntjes. In principe – en daarin zit de conceptuele dimensie – kunnen we door de precisie van de tekeningen de bewegingen van de kunstenaar herhalen.
ENG – For this work Fink traversed the city of Brussels for several months. He made notes about the weather conditions, street names and squares, geographical coordinates and even the times when he made the notes, until he had, in his opinion, completed the physical exploration of the city. He compiled these explorations into sixteen drawings: a drawing of Brussels based on his memory and then fifteen smaller drawings in blue ink, with notes in pencil about each of the walks. Since the blue ink is not light-resistant, he presents the drawings behind light-protective roller blinds. In principle – and therein lies the conceptual dimension – we can track the artist’s movements through the precision of his drawings.
FR - Pour réaliser cette oeuvre, Fink a parcouru la ville de Bruxelles durant quelques mois. Il prit des notes sur les conditions atmosphériques, les noms des rues et des places, les coordonnées géographiques et même sur les moments où il prenait des notes, jusqu’à ce qu’il ait, de son propre avis, accompli l’exploration physique de la ville. Il regroupa ses explorations en seize dessins: un dessin de Bruxelles basé sur sa mémoire et quinze dessins plus petits à l’encre bleue, complétés de notes au crayon pour chacune de ses promenades. L’encre bleue ne résistant pas à la lumière, il présente les dessins derrière de petits stores occultants. En principe, la précision des dessins nous permet de répéter les mouvements de l’artiste – et c’est ce qui leur donne cette dimension conceptuelle.
Collectionnumber : 3148

Works Christoph Fink


Become a Friend of S.M.A.K.
made by