Studies for Holograms (A-E)

Bruce Nauman


ed. 115/150
1970
zeefdruk op papier
(5x) h. 65.5cm x b. 65.5cm
1999 schenking
NL - Van midden jaren ’60 tot begin jaren ’70 creëerde Bruce Nauman verschillende performances waarbij hij zijn lichaam als theatraal, sculpturaal materiaal gebruikte, vaak suggestief of humoristisch getint. De editie ‘Studies for Holograms (A-E)’ dateert uit deze periode en maakt deel uit van een portfolio met screenprints van video-opnames van enkele performances. Het werk is gebaseerd op Naumans ‘First Hologram Series: Making Faces (A-K)’ (1968) waarin de kunstenaar gebruik maakte van de in die tijd nieuwe techniek van het hologram, die het mogelijk maakte om een beeld op een tweedimensionale drager driedimensionaal af te beelden. Deze reeks van elf hologrammen toont close-ups van Naumans in verschillende grimassen getrokken gezicht. ‘Studies for Holograms (A-E)’ is een vereenvoudigde variatie van bovenvermelde hologrammenreeks en bestaat uit vijf beeldvullende foto’s van de kunstenaars gelaat in vergelijkbare absurd-expressieve poses. De keuze voor zwart-groengele tweekleurendruk is cruciaal. Ze verwijst expliciet naar de techniek van het hologram. Op deze manier creëert Nauman afstand tussen het fysieke karakter van de lichaamsperformance die in de reeks wordt afgebeeld en onze kijkervaring die niet fysiek is maar enkel op emotie kan terugvallen. Dit inzicht brengt een kernaspect van Naumans werk aan de oppervlakte: de illusie van het verband tussen beeld, interpretatie en ervaring en de misleiding van de waarneming daarbij.
ENG - From the mid-1960s to the early 1970s Bruce Nauman created several performances in which he used his body as theatrical, sculptural material, often evocative or with a touch of humour. His ‘Studies for Holograms (A-E)’ edition dates from this period and is part of a portfolio of screen prints made from video recordings of several performances. This work is based on Nauman’s ‘First Hologram Series: Making Faces (A-K)’ (1968) in which he used holograms, a technique that was new at that time and which made it possible to depict images three-dimensionally on a two-dimensional support. This series of eleven holograms shows close-ups of Nauman’s face pulling various grimaces. ‘Studies for Holograms (A-E)’ is a simplified variation of this earlier hologram series and consists of five close-up photos of the artist’s face in comparable absurd and expressive poses. The decision to print in two colours – black and yellowish-green – was crucial. It is an explicit reference to the hologram technique. In this way, Nauman created a distance between the physical nature of the bodily performance pictured in the series and our viewing experience, which is not physical but can only rely on emotion. This insight brings a core element of Nauman’s work to the surface: the illusion of the links between image, interpretation and experience, and the deception of the perception that goes with it.
FR - Depuis le milieu des années ’60 jusqu’au début des années ’70, Bruce Nauman a créé différentes performances où il se servait de son corps comme matériel théâtral, sculptural, souvent suggestive ou teintée d’humour. L’édition ‘Studies for Holograms (A-E)’ date de cette période et fait partie d’un portfolio avec des screenprints d’enregistrements vidéo de quelques performances. L’œuvre est basée sur le ‘First Hologram Series: Making Faces (A-K)’ (1968) de Nauman où l’artiste utilisait la technique de l’hologramme, nouvelle à l’époque, qui permettait de reproduire une image en trois dimensions sur un support bidimensionnel. La série de onze hologrammes montre des close-ups du visage de Nauman qui tire différentes grimaces. ‘Studies for Holograms (A-E)’ est une variation simplifiée de la série d’hologrammes et se compose de cinq photos en close-up du visage de l’artiste dans des poses absurdes-expressives comparables. Le choix de l’impression en deux couleurs noir-jaune vert est crucial. Elle renvoie explicitement à la technique de l’hologramme. De cette manière, Nauman crée une distance entre le caractère physique de la performance corporelle reproduite dans la série et notre expérience du regard qui n’est pas physique, mais peut uniquement s’appuyer sur l’émotion. Cette conception révèle un aspect-clé de l’œuvre de Nauman: l’illusion du lien entre l’image, l’interprétation et l’expérience et la tromperie de son observation.
Collectionnumber : 988

Works Bruce Nauman


Become a Friend of S.M.A.K.
made by