1980
mixed media
h. 320cm x b. 411cm x d. 268cm
1980 aankoop
NL – ‘Wirtschaftswerte’ (of ‘economische waarden’) is een ‘sociale sculptuur’ die Beuys maakte voor Jan Hoets tentoonstelling ‘Kunst in Europa na ‘68’ in 1980. Het werk bestaat uit metalen rekken waarop voedingswaren uit voormalig Oost-Duitsland staan uitgestald, 19de-eeuwse schilderijen en een blok gips. De opstelling confronteert ons met de toenmalige scheiding tussen communistisch Oost- en kapitalistisch West-Duitsland. De van kleur verschoten pakjes staan in contrast met de felgekleurde verpakkingen die we in het Westen kennen. De 19de-eeuwse bourgeoisschilderijen die de rekken flankeren, versterken het contrast tussen het ‘rijke’ Westen en het ‘arme’ Oosten. Voor de rekken staat een massieve blok gips (in Beuys’ oeuvre symbool voor ‘het rationele denken’). De hoeken ervan raakten beschadigd en werden door de kunstenaar met zachte boter (of in de symboliek van het oeuvre: ‘intuïtie’) ‘gerestaureerd’.
ENG – 'Wirtschaftswerte' (or 'economic values') is a 'social sculpture' that Beuys made for Jan Hoet's 1980 exhibition 'Art in Europe after '68'. The work consists of metal racks on which food from former East Germany is displayed, 19th-century paintings and a block of plaster. The arrangement confronts us with the partition between communist East and capitalist West Germany of the time. The faded packages stand in stark contrast to the brightly coloured packages we know in the West. The 19th-century bourgeois paintings that line the shelves reinforce the contrast between the 'rich' West and the 'poor' East. There is a massive block of plaster in front of the racks (in Beuys' oeuvre this symbolizes 'rational thought '). The corners of it became damaged and were 'restored' by the artist with soft butter (or in the symbolism of the oeuvre 'intuitively' so).
FR - ‘Wirtschaftswerte’ (ou ‘valeurs économiques’) est une ‘sculpture sociale’, réalisée par Beuys pour l’exposition de Jan Hoet ‘L’art en Europe après ‘68’ en 1980. L’oeuvre se compose d’étagères métalliques sur lesquelles sont exposés des aliments de l’ancienne Allemagne de l’Est, des peintures du 19ème siècle et un bloc de plâtre. La disposition nous confronte à la séparation entre le communisme de l’Allemagne de l’Est et le capitalisme de l’Allemagne de l’Ouest à l’époque. Les paquets aux couleurs délavées contrastent avec les emballages très colorés que nous connaissons à l’Ouest. Les peintures bourgeoises du 19ème siècle qui flanquent les étagères renforcent le contraste entre l’Ouest ‘riche’ et l’Est ‘pauvre’. Un bloc massif en plâtre (qui symbolise la ‘pensée rationnelle’ dans l’oeuvre de Beuys) est disposé devant les étagères. Ses coins ont été endommagés et l’artiste les a ‘restaurés’ avec du beurre mou (ou selon la symbolique de son oeuvre: ‘intuition’).