Call (Hoarfrost)



1974
collage, textiel
h. 192 cm x b. 117 cm
2009 bruikleen privé-collectie, België
NL - Voor zijn werken uit de reeks ‘Hoarfrosts’ gebruikte Rauschenberg oplosmiddelen om afbeeldingen uit kranten en tijdschriften over te brengen op niet opgespannen stof. De ‘Hoarfrosts’ ontstonden toen Rauschenberg merkte dat het kaasdoek, dat in drukkerijen wordt gebruikt om lithostenen schoon te maken, sporen van inkt vasthoudt wanneer het te drogen wordt gehangen. De serie zou ook geïnspireerd zijn op een verjaardagscadeau dat Rauschenberg van James Rosenquist kreeg, een stuk transparante zijde dat Rauschenberg deed denken aan een "hoarfrost" - bevroren waterdamp - een woord dat wordt gebruikt in Dante's ‘Inferno’. De kunstenaar beschreef de werken uit deze reeks als "glinsterende informatie".
ENG - In his works from the Hoarfrosts series, Rauschenberg used solvents to transfer images from newspapers and magazines onto unstretched fabric. The Hoarfrosts came about when Rauschenberg noticed that the cheesecloth used in printing shops to clean lithographic stones retained traces of ink when it was hung to dry. The series is also said to be inspired by a birthday present Rauschenberg received from James Rosenquist, a strip of transparent silk that reminded Rauschenberg of "hoarfrost" - frozen water vapour - a word used in Dante's Inferno. The artist described the works in this series as "glittering information".
FR - Pour ses œuvres de la série Hoarfrosts (givres), Rauschenberg a utilisé des solvants pour transposer des images de journaux et de magazines sur des tissus non tendus. Les Hoarfrosts ont vu le jour dès lors que Rauschenberg s’est aperçu que les étamines utilisées dans les imprimeries pour nettoyer les pierres lithographiques gardent des traces d’encre lorsqu’on les accroche à sécher. La série serait aussi inspirée d’un cadeau d’anniversaire que l’artiste a reçu de James Rosenquist : un morceau de soie translucide qui lui rappelait le givre – la cristallisation de vapeur d’eau – dont il est question dans l’Enfer de Dante. Rauschenberg a décrit les œuvres de cette série comme de « l’information scintillante ».
Collectionnumber : 3778
Become a Friend of S.M.A.K.
made by