Particle Boredom II

Sofia Hultén


2017
hout, epoxyhars
h. 185 cm x b. 95 cm x d. 4.5 cm
2019 aankoop
NL – Dit werk maakt deel uit van de reeks ‘Particle Boredom’, die Hultén ontwikkelde uit planken van houtvezels die onder druk met elkaar werden verlijmd. Nauwgezet maakte de kunstenaar latex mallen van de spaanplaten die ze op de kop tikte. Daarna vermaalde ze deze terug tot losse houtvezels, hun oorspronkelijk basismateriaal, met de bedoeling om de vezels vervolgens met behulp van de mallen opnieuw samen te persen en te verlijmen tot hun oorspronkelijke vorm. Met dit absurde vernietigings- en reconstructieproces duidt Hultén op speelse wijze op de onmogelijkheid om de tijd terug te draaien. Ze toont aan dat zelfs een reconstructie die met de grootste precisie wordt uitgevoerd oncontroleerbaar is. Het resultaat van haar handelingen kan immers nooit meer gelijk zijn aan het origineel: hoewel de verandering zo goed als onzichtbaar is, zitten de vezels in de nieuwe plaat onvermijdelijk anders geordend dan in de oorspronkelijke plaat. Bovendien doet Hulténs sculptuur denken aan exemplaren met een vergelijkbare vormentaal uit de minimal art. Met een relativerende knipoog weliswaar, want om te komen tot de titel van haar werk, ‘Particle Boredom II’, verving ze in ‘particle board’ (Engels voor ‘spaanplaat’) ‘board’ door ‘boredom’ (Engels voor ‘verveling’).
ENG – This work belongs to the ‘Particle Boredom’ series, which Hultén developed from laminated wood fibre planks. The artist meticulously made latex moulds from these recuperated boards. She then ground them back into loose wood fibres, their original base material, with the intention of subsequently using the moulds to compress and laminate the fibres back into their original form. With this absurd process of destruction and reconstruction, Hultén playfully refers to the impossibility of turning back time. She shows that even the most precise reconstruction is beyond anyone’s control. After all, the result of her actions can never replicate the original: although the change is virtually invisible, the fibres in the new plate are inevitably arranged differently from those in the source plate. Moreover, Hultén’s sculpture is reminiscent of the formal language that is found in minimal art. With a wink, of course, because to arrive at the title of her work, ‘Particle Boredom II’, she replaced ‘board’ in ‘particle board’ with ‘boredom’.
FR – Cette œuvre fait partie de la série ‘Particle Boredom’, que Hultén a développée à partir de planches de fibres de bois collées les unes aux autres sous pression. L’artiste a minutieusement fabriqué des moules en latex des panneaux de particules qu’elle a ainsi dénichés. Elle a ensuite broyé ceux-ci de manière à obtenir à nouveau des fibres de bois, le matériau de base original, avec l’intention de recompresser et réencoller ensuite les fibres à l’aide des moules pour leur redonner leur forme originale. À travers ce processus absurde de destruction et reconstitution, Hultén souligne de manière ludique l’impossibilité de remonter en arrière. Elle montre que même une reconstitution exécutée avec la plus grande précision est incontrôlable. Le résultat de ses actions ne peut en effet jamais plus être identique à l’original: même si le changement est pour ainsi dire invisible, les fibres sont inévitablement disposées autrement dans le nouveau panneau que dans le panneau original. La sculpture de Hultén fait par ailleurs penser à des œuvres du minimal art utilisant un langage formel analogue. Avec un clin d’œil qui relativise son propos, il est vrai, car pour arriver au titre de son œuvre, ‘Particle Boredom II’, elle a modifié le terme ‘particle board’ (panneau de particules) en remplaçant ‘board’ (panneau) par ‘boredom’ (ennui).
Collectionnumber : 6841

Works Sofia Hultén


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