NL - Anna Boghiguian realiseerde ‘The Salt Traders’ voor de Biënnale van Istanbul in 2015. Het oude Byzantium, nu Istanbul, was een handelskruispunt tussen Europa en Azië en in het bijzonder een knooppunt in de wereldwijde trafiek van slaven en zout. Het werk neemt deze grondstof als uitgangspunt voor een aanklacht tegen wantoestanden die vandaag onze planeet beheersen, zoals de uitputting van natuurlijke bronnen, klimaatverandering, de gevolgen van kolonisatie en slavernij en de migratiebewegingen die ermee gepaard gingen, schendingen van de mensenrechten en financiële crisissen.
‘The Salt Traders’ vertrekt van een verhaal dat zich in 2300 afspeelt en waarbij uit het smeltende poolijs een schip loskomt waarmee Romeinse zouthandelaren ooit de zeeën bevoeren. Een toekomstige beschaving gebruikt het schip om haar geschiedenis te bestuderen.
De installatie bevat een zeil waarop een wereldkaart met de handelsroutes van zout werd gecombineerd met een patroon van zeshoeken, symbool voor de chemische structuur van zout. De vorm is verwant aan de cellen van de honingraten die Boghiguian naast het zeil in grote kaders aanbracht. Verder komen ook de reis van Alexander de Grote naar de zoutmeren in Egypte aan bod; de ‘Zoutmars’, een tocht van 390 km die Mahatma Gandhi en zijn volgelingen in 1930 aflegden als protest tegen het Britse zoutmonopolie in Indië; en de recente economische crisis in Griekenland, die Boghiguian omschrijft als ‘een ineenstorting van brood en zout’. Glazen raampjes laten ons dan weer verschillende soorten zout zien en een tekening van een foetus in het zoute vruchtwater van de baarmoeder geeft aan dat zout voor de mens van vitaal belang is.
ENG - installation with salt, sand, tarpaulin, fragments of a boat, drawings on paper and wooden structures
Anna Boghiguian realised ‘The Salt Traders’ for the Istanbul Biennale in 2015. The ancient city of Byzantium, now Istanbul, was at the crossroads of trade between Europe and Asia and, more specifically, a hub in the global trafficking of slaves and salt. The work takes this raw material as a starting point for an indictment of the abuses that now dominate our planet, such as the depletion of natural resources, climate change, the consequences of colonisation and slavery and the migratory movements that accompany them, human rights violations and financial crises.
‘The Salt Traders’ is based on a story, set in 2300, about a Roman salt-trading ship that is suddenly released from the melting polar ice. A future civilisation uses the vessel to study its history.
The installation contains a sail on which a map of the world indicating salt-trading routes is combined with hexagonal patterns, the latter of which symbolise the chemical structure of salt. The shape is also related to the cells of the honeycombs that Boghiguian has placed next to the sail in large frames. Other themes also come to the fore, such as Alexander the Great’s journey to the salt lakes in Egypt; the ‘Salt March’, a 390 km journey that Mahatma Gandhi and his followers made in 1930 in protest against the British salt monopoly in India; and the recent economic crisis in Greece, which Boghiguian describes as ‘a collapse of bread and salt’. Glass windows, on the other hand, show us different kinds of salt, and a drawing of a foetus in the salty amniotic fluid of the uterus indicates that it is also vital for humans.
FR - installation avec du sel, du sable, une voile, des fragments de bateau, des dessins sur papier et des structures en bois
Anna Boghiguian réalisa ‘The Salt Traders’ pour la Biennale d'Istanbul en 2015. L'ancienne Byzance, aujourd'hui Istanbul, fut un carrefour commercial entre l'Europe et l'Asie et, en particulier, une plaque tournante du trafic mondial d'esclaves et de sel. L'œuvre prend cette matière première comme point de départ afin de dénoncer les abus qui, aujourd’hui, dominent notre planète, tels que l'épuisement des ressources naturelles, le changement climatique, les conséquences de la colonisation et de l'esclavage, ainsi que les mouvements migratoires les accompagnants, les violations des droits de l'homme et les crises financières.
‘The Salt Traders’ se base sur une histoire qui se déroule en 2300, lorsqu'un navire, navigué autrefois par les marchands de sel romains, se détache de la glace polaire en fonte. Une civilisation future utilise ainsi le navire pour explorer son histoire.
L'installation contient une voile sur laquelle une carte du monde comprenant les routes commerciales du sel fut combinée avec un motif d'hexagones, symbolisant la structure chimique du sel. La forme est liée aux cellules des alvéoles que Boghiguian plaça à côté de la voile dans de grands cadres. L’installation couvre également le voyage d'Alexandre le Grand vers les lacs salés d'Égypte; la ‘Marche du sel’, qui est un voyage de 390 km que Mahatma Gandhi et ses disciples effectuèrent en 1930 pour protester contre le monopole britannique du sel en Inde; et la récente crise économique en Grèce, que Boghiguian décrit comme ‘un effondrement du pain et du sel’. Des petites fenêtres en verre nous montrent également différentes sortes de sel, et le dessin d'un fœtus dans le liquide amniotique salé de l'utérus nous révèle à quel point le sel est vital pour l'homme.