ed. 30/250
s.d.
zeefdruk op papier
h. 90 cm x b. 58 cm
1988 bruikleen privé-collectie, België
NL - Toen Warhol zijn 32 Campbell's Soup Cans in 1962 voor het eerst tentoonstelde in de Ferus Gallery in Los Angeles, stonden afbeeldingen naast elkaar in rijen op planken. Alsof het producten waren in een supermarkt. Campbell’s verkocht in die tijd 32 soorten soep; elk van Warhols doeken kwam overeen met een andere smaak. Warhol wilde met de reeks provoceren: door iets alledaags als soepblikken tot kunst te verheffen én door de vergelijking te maken tussen kunstgalerie en supermarkt. De afbeeldingen doen met opzet denken aan de uniforme, gedrukte reclameadvertenties uit Warhols tijd. De soepblikken werden gezeefdrukt en deels door de kunstenaar met de hand beschilderd. Het fleur de lys-patroon aan de onderste rand werd erop gestempeld. Later in zijn loopbaan zou Warhol nog vaker terugkeren naar de Campbell’s Soup Cans als onderwerp.
ENG - When Warhol first exhibited his 32 Campbell's Soup Cans in 1962 at the Ferus Gallery in Los Angeles, the works were lined up side-by-side on shelves, as if they were products in a supermarket. At the time, Campbell's offered 32 different kinds of soup; each one of Warhol's canvases corresponded with a different taste. With this series, Warhol aimed to provoke by elevating objects as ordinary as soup cans to the status of art, and by creating an analogy between the art gallery and the supermarket. The images are deliberately reminiscent of the standard, printed advertisements of Warhol's time. The soup cans were screen-printed and partly hand-painted by the artist. The fleur-de-lys pattern on the bottom edge was stamped on it. Later in his career, Warhol would often revisit the Campbell's Soup Cans as a subject.
FR - Lorsque Warhol a exposé pour la première fois ses 32 boîtes de Campbell’s Soup en 1962, à la galerie Ferus de Los Angeles, les images étaient alignées côte à côte sur des étagères, comme s’il s’agissait de produits disposés dans un supermarché. À l’époque, Campbell vendait 32 types de soupe ; chacune des toiles de Warhol correspondait à un goût différent. Avec cette série, Warhol a cherché à provoquer : en élevant un objet aussi ordinaire que des boîtes de conserve de soupe au rang d’objet d’art et en établissant une comparaison entre la galerie d’art et le supermarché. Les représentations rappellent délibérément les publicités imprimées et uniformes de l’époque de Warhol. Les boîtes de soupe ont été sérigraphiées et partiellement peintes à la main par l’artiste. Le motif de la fleur de lys sur le bord inférieur a été tamponné. Plus tard dans sa carrière, Warhol reprendra à plusieurs reprises les boîtes de soupe Campbell comme thème.