In 2017 organiseerde Wiels, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel, de tentoonstelling ‘Het afwezige museum, een blauwdruk voor een mogelijk museum voor hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad’. Directeur Dirk Snauwaert verdiept zich in deze lezing in enkele aspecten van de tentoonstelling.
De tentoonstelling belichtte onder meer de uiteenlopende maatschappelijke engagementen van de getoonde kunstwerken met aandacht voor actuele en historische emancipatiebewegingen, processen van identiteitsvorming, kolonialisme en onverwerkte ervaringen uit onze geschiedenis. Door te zinspelen op de lacune van een Museum voor Hedendaagse Kunst in Brussel initieerde ‘Het afwezige museum’ ook een beschouwing over wat de rol van dit museum in deze debatten kan zijn. Dirk Snauwaert* gaat dieper in op de tentoonstelling.
Praktisch:
* Dirk Snauwaert (°1964, Tielt) is sinds 2004 directeur van WIELS, het Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel. Daarvoor was hij co-directeur van het IAC (Institut d’Art Contemporain) te Villeurbanne-Lyon, directeur van het Kunstverein München en verantwoordelijke voor de programmatie hedendaagse kunst bij de Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. Voor het Belgisch Paviljoen op de 53ste Biënnale van Venetië werkte hij samen met kunstenaar Jef Geys en in het kader van Mons Culturele Hoofdstad van Europa 2015 stelde hij “Atopolis” samen. Tot zijn recente projecten behoren “Het Afwezige Museum” (2017), een blauwdruk voor een mogelijk museum voor hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad’ en ‘Unexchangeable’ (2018).