Ana Teixeira Pinto over het werk van Kader Attia

14.Apr.19
Kader Attia RC3 A9parer l Invis

Het werk ‘Scarification, Self Skin’s Architecture’ van Kader Attia is een artistiek onderzoek naar culturele gebruiken in het Westen, Afrika en Azië en werd opgesteld in De Collectie (1), Highlights for a Future. Schrijver en cultuurtheoreticus Ana Teixeira Pinto* wijdt een lezing aan het werk van Kader Attia.

Tijdens de solotentoonstelling ‘Repairing the Invisible’ in 2017 toonde Kader Attia (°1970, Dugny) voor het eerst een deel van zijn persoonlijke verzameling stoffen die hij tijdens zijn vele reizen naar Afrika vergaarde. Allen vertonen ze handmatige herstellingen die duidelijk zichtbaar zijn gelaten. Waar Westerse culturen bij een herstelling steeds teruggrijpen naar het origineel, hechten niet Westerse culturen evenveel belang aan de herstelling als aan de wonde zelf. Het beschadigde wordt getoond, toegeëigend en ten slotte onderdeel van de nieuwe identiteit. Deze bevindingen liggen aan de basis van Kader Attia’s concept ‘Repair’ dat zich verdiept in de verwerking van individuele en collectieve ervaringen van trauma en herstel in onze geglobaliseerde samenleving.

Schrijver en cultuurtheoreticus Ana Teixeira Pinto* wijdt een lezing aan het werk van Kader Attia, zijn persoonlijke verzameling en de wijze waarop deze tevens uitdagingen stelt aan een museumpraktijk gericht op het beheer en de conservatie van culturele vormen.

Praktisch:

  • Zondag 14 april 2019 om 16:00.
  • Toegang: museumticket.
  • In Engels

*Ana Teixeira Pinto is docent aan Universität der Künste Berlin, Berlijn, en onderzoeker aan de Leuphana Universität, Lüneburg. Haar werk is recentelijk gepubliceerd in ‘Alleys of Your Mind: Augmented Intelligence and Its Traumas’ (2015) en ‘Neröse Systeme ‘(2016). Ze schrijft op regelmatige basis voor e-flux journal, art-agenda, Mousse, Frieze/de, Domus en Texte zur Kunst.

Alle activiteiten
Word Vriend van S.M.A.K.
made by