De collectieve kunstenaar gerlach en koop maakte in 2016 de tentoonstelling : met de collectie van het Bonnefantenmuseum in Maastricht op uitnodiging van conservator Paula van den Bosch.
Voor hun tentoonstelling : in het Bonnefantenmuseum verdiepte gerlach en koop zich in het fenomeen van een collectietentoonstelling. Ze stellen de bijhorende publicatie voor met een presentatie over 'Space Fragment' van stanley brouwn uit de S.M.A.K.-collectie waarna conservator Paula Van den Bosch en kunstcriticus Koen Brams een bijdrage leveren.
In de tentoonstelling en de publicatie stellen gerlach en koop het idee voor van een museumcollectie die zichzelf samenstelt, ondanks toegewijde inspanningen van opeenvolgende curatoren (inclusief de uitgenodigde kunstenaars zelf) om de collectie te cureren, en opeenvolgende directeuren om de collectie richting te geven. De excentrieke indruk—excentriek in de werkelijke zin van het woord als ‘buiten het midden’—die de tentoonstelling achterliet kan worden verklaard uit het eenvoudige feit dat de verzameling niet eerder op deze manier, bijna ongemaskerd, was getoond.
Als voorbeeld voor de publicatie diende cubics, de oeuvrecatalogus van architecten en vormgevers Jan Slothouber en William Graatsma uit 1970, waardoor de kunstwerken in gedrukte vorm worden ondersteund zoals hun blokkensysteem de werken in de tentoonstelling ondersteunde. De publicatie bevat een lang interview met de kunstenaars door een gespookte spookschrijver, in het Nederlands en het Engels. Ontwerp door Charles Mazé en Coline Sunier in nauwe samenwerking met gerlach en koop. Alle tentoongestelde kunstwerken zijn opgenomen in de publicatie, werken van Francis Alÿs, Dan Asher, Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Pieter Brueghel, Ben d’Armagnac, Bethan Huws, Oscar Jespers, Richard Serra, Marijn van Kreij, Agnes Martin, Willem de Rooij, Lily van der Stokker, Joëlle Tuerlinckx, Franz West en vele anderen, alsook verschillende anonieme objecten uit verschillende tijdperken en van verschillende herkomst.
Praktisch
gerlach en koop wonen en werken in Brussel en Den Haag. De collectieve kunstenaar had solotentoonstellingen in onder andere Bonnefantenmuseum, Maastricht (2016); Temporary Gallery, Keulen (2016); de Appel, Amsterdam (2015); Kröller-Müller Museum, Otterlo (2008); en Van Abbemuseum, Eindhoven (2004). Het collectief werd geselecteerd voor de 12e Baltic Triennial, Vilnius, Litouwen and Kraków, Polen (2015), alsook voor andere groepstentoonstellingen waaronder Zerynthia, Sassari, Italië (2018); de Appel, Amsterdam (2014, 2010); Mu.ZEE, Oostende (2013); Stroom Den Haag (2013); Vleeshal, Middelburg (2012); Hammer Museum, Los Angeles (2018); Kunstverein, Amsterdam (2016); La Criée, Rennes, Frankrijk (2017/2018); S.M.A.K., Gent (2009) and GAK Bremen (2019)