Panelgesprek rond Michael Buthe en zijn oeuvre naar aanleiding van zijn retrospectieve in S.M.A.K.
De Duitse kunstenaar Michael Buthe (1944 – 1994) nam reeds vroeg in zijn carrière deel aan grensverleggende tentoonstellingen zoals 'When Attitudes become Form' (1969) en 'documenta 5' (1972). Temidden van de sociale en maatschappelijke utopieën die de atmosfeer van de jaren zestig markeerden, begon hij in zijn voortdurende metamorfoserend werk de Westerse ideeën over kunst in vraag te stellen. Reeds van in het begin van de jaren zeventig raakte hij gefascineerd door niet-Europese culturen en reisde hij regelmatig naar Noord-Afrika en het Midden Oosten. Tijdens de jaren zeventig en tachtig ontwikkelde Michael Buthe - die ook deelnam aan de drie daaropvolgende documenta’s - een unieke stijl waarin hij grote vrijheden nam maar ook uiterst precies bleef. Daarnaast was hij ook een opmerkzaam figuur in het vroege homo milieu van non-conformistisch Keulen.
In het gesprek over Michael Buthe zullen onder meer de rol van de artistieke vrijheid aan bod komen, de voortdurende zoektocht naar een ‘buiten’, het belang van de sociale rol van de kunstenaar in het verleden en heden , de problemen van de canonisatie. Ook wordt de vraag gesteld naar wat wij kunnen leren van een kunstenaar zoals Buthe, een kunstenaar wiens oeuvre vandaag evenzeer erkend wordt als het weerstand blijft oproepen.
Dominikus Müller (redacteur frieze d/e magazine) modereert. Rond de tafel zitten kunstenaar Marcel Odenbach (Keulen) die met Buthe en acteur Udo Kier in een kunstenaars’ commune leefde; Dirk Pauwels (curator collectie S.M.A.K. en mede-curator van de tentoonstelling) die meewerkte aan de legendarische Buthe-tentoonstelling Inch Allah in S.M.A.K. in 1984 en Martin Germann (senior curator S.M.A.K. en mede-curator van de tentoonstelling).
Met de steun van Kunststiftung NRW.
Praktisch