Pedro Barbosa over zijn kunstverzameling

Photo by Beto Riginik for Artsy.
i
Photo by Beto Riginik for Artsy.

De Moraes-Barbosa verzameling neemt een bijzondere plek in binnen het Braziliaanse artistieke landschap. Pedro Barbosa gaat in gesprek over de manier waarop een verzameling persoonlijk, historisch en onderzoeksmatig betekenisvol kan zijn.

De aankoop van een kinetisch kunstwerk van Jesús Rafael Soto in 1999 betekende het begin van de Moraes-Barbosa verzameling. Ze bevat zowel conceptuele kunst van de jaren 1960-80 met werk van Robert Barry, Stanley Brouwn en Cildo Meireles als van een jongere generatie kunstenaars die vanuit deze artistieke erfenis verder werken zoals Cameron Rowland, Park McArthur, Ken Okiishi, Iman Issa en Mario Garcia Torres. Binnen het verzamelproces verschoof de aandacht geleidelijk aan van het kunstobject naar meer efemere vormen en documenten of wat de verzamelaar ‘gedematerialiseerde kunst’ noemt. Een indrukwekkend archief van onder meer uitnodigingskaarten, zeldzame kunstmagazines, affiches, kunstenaarsboeken, catalogi en audio- en video-opnames beslaat een groot deel van de werking en verschaft inzicht in de artistieke oeuvres. Met ambitie, passie en precisie wordt de uitwisseling van ideeën en relaties bevordert. Tot de vele initiatieven die via de verzameling worden ondernomen, behoort ook een residentieprogramma voor kunstenaars en curatoren.

Praktisch

  • Zondag 16 juni 2019 om 14:00
  • In Engels
  • Inschrijven kan via reservation@smak.be
  • Toegang is gratis met een museumticket. Een museumkaart geeft toegang tot meerdere lezingen of word Vriend v/h S.M.A.K. en bezoek het museum zo vaak je wenst