In het kader van EUROPALIA INDONESIA worden er tal van performances georganiseerd tijdens Performance Klub. De eerste in de rij is de performance en in situ installatie van Setu Legi.
[Performance] “Berkubang darah, berkalang tanah” Sebuah terjemahan dalam deskripsi situasi yg mencekam, meregangkan sel-sel otak, menembus batas nurani, nilai nilai kemanusiaan dalam kerangka perebutan kuasa atas tanah, air, udara yang menghidupi kita semua (2017) “Zich wentelend in bloed, aan de grond gekluisterd” Een vertaling van een aangrijpende situatie die de hersencellen uitrekt tot buiten de bewustzijnsgrenzen; de menselijke waarde in een machtsstrijd over het land, het water en de lucht die ons allen voedt (2017)
Naar aanleiding van Performance Klub in S.M.A.K. ontwikkelde Setu Legi een in situ installatie in de vorm van een tweeluik dat de ruimte waarin de performances plaatsvinden als een accolade omarmt. De installatie bestaat uit zowel bestaande schilderijen en voorwerpen als nieuwe muurschilderingen. In het ene luik laat de kunstenaar zich kritisch uit over enkele specifieke religieuze evoluties in zijn land: de overgang van een hybride, ruimdenkende vorm van de Islam naar een almaar dominanter wordend fundamentalisme en de flagrante commercialisering van de hadj, de pelgrimstocht naar Mekka. In het andere luik veroordeelt Leti de vervuiling door de grootindustrie en schetst hij een aantal spraakmakende straatprotesten met klei op de muur: de Kamisan, de wekelijkse stille betoging met zwarte paraplu’s voor het Koninklijk Paleis in Jakarta, waarmee de manifestanten vergelding eisen voor het straffeloos neerschieten van familieleden bij de protestmarsen van 1998; en de actie van negen boerinnen in april 2016 die hun voeten lieten inmetselen om te verhinderen dat het cementbedrijf Semen Gresik een milieuvergunning zou krijgen voor de bouw van vier nieuwe fabrieken.
Setu Legi (°1971, Yogyakarta) woont en werkt in Yogyakarta. In de woelige nadagen van de economische crisis en het gedwongen aftreden van president Suharto in 1998, richtte hij samen met vrienden het kunst- en cultuurcollectief Taring Padi op. Nu is hij vooral actief als individueel beeldend kunstenaar maar werkt hij ook nog geregeld samen met kunstenaars uit andere disciplines.
Setu Legi maakt gebruik van diverse ‘arme’ materialen. Hij creëert terracottabeelden, muurschilderingen in klei, schilderijen in acryl en installaties uit recuperatiemateriaal. Zijn werk biedt steevast een kritische reflectie op de socio-politieke omstandigheden in het huidige Indonesië. De afgelopen jaren concentreerde Legi zich vooral op het toenemende fundamentalisme en de religieuze confrontaties in zijn land, maar ook op de destructieve omgang met het milieu. Zo neemt hij geregeld het productieproces van plantages op de korrel die verantwoordelijk zijn voor de monocultuur van o.a. palmolie en een enorme impact hebben op de traditionele, lokale gemeenschappen.