Ginder

Bram Bogart


1963
cementverf op jute en hout
h. 201 cm x b. 203 cm x d. 14 cm
1975 overdracht
NL – ‘Ginder’ is een vroeg voorbeeld van de voor Bram Bogart zeer kenmerkende sculpturale abstracte schilderijen. Vanaf begin jaren ’60 ontwikkelde hij zijn karakteristieke techniek, waarbij hij grote hoeveelheden pigment met verschillende types olie en waterverf vermengde tot een pasteuze verfmassa, die hij op monumentale, liggende dragers vuistdik uitsmeerde. ‘Ginder’ bestaat uit een paneel van twee op twee meter, overtrokken met doek, dat compositorisch is opgedeeld in drie verticale stroken in hoofdzakelijk gele en okerachtige tinten. Hoewel hij dit later over het volledige beeldvlak zou opentrekken, gebruikte Bogart zijn uitgesproken sculpturale materieschildertechniek in dit vroege werk enkel in het centrale deel. De linker- en rechterdelen besmeerde hij hier zo dun met verfspecie dat de ruwe naden van het schilderdoek nog zichtbaar zijn. Hierdoor lijkt dit werk een abstract basreliëf maar neigt het er tegelijk ook naar puur schilderij én sculptuur te zijn. Opmerkelijk is dat het wordt gepresenteerd op een voet, waardoor het van de muur loskomt en de sculpturale waarde sterker wordt benadrukt. Het opgehoogde, meer materiële deel werd door Bogart trefzeker en krachtig aangezet en toont al duidelijk de beheersing van het sculpturale schildermétier dat zijn oeuvre de komende decennia uniek en herkenbaar zou maken. Ondanks Bogarts kwaliteiten als materieschilder, heeft hijzelf het belang van materie in zijn schilderkunst altijd gerelativeerd en ondergeschikt aan compositie en opbouw: “De materie is niet de essentie van het schilderen en is in die zin onderhevig aan de schriftuur en vormopbouw van het schilderij.”
ENG - ‘Ginder’ [Over there] is an early example of Bram Bogart’s highly distinctive sculptural abstract paintings. He developed his characteristic technique in the early 1960s, which involved mixing large amounts of pigment with various types of oil and watercolour to form an unctuous painterly substance, which he smeared in fistfuls on monumental, reclining supports. ‘Ginder’ consists of a 2 x 2 m panel overlaid with canvas, compositionally divided into three vertical bands of mainly yellow and ochre tones. While Bogart would later extend his distinctly sculptural/material painting technique across the entire picture plane, he only used it in the central section of this early work. He spread the left and right areas so thinly with a palette knife that the rough seams of the canvas remain visible. This gives the work the appearance of an abstract bas-relief but, equally, the work leans towards pure painting and also sculpture. Remarkably, it is presented on a base, which separates it from the wall and emphasises its sculptural value. Bogart applied the raised, more material section with accuracy and force, thereby demonstrating his mastery of sculptural painting. A technique that led, in the following decades, to a unique and recognisable oeuvre. Despite Bogart’s qualities as a matter painter, he himself always relativised its importance in terms of his paintings and subordinated it to composition and construction: “Matter is not the essence of painting and, in that sense, it is subject to how one handles the paint and to composition.”
FR - « Ginder » (Là-bas) est un exemple précoce des peintures abstraites sculpturales très caractéristiques de Bram Bogart. Dès le début des années 1960, il a développé sa technique caractéristique, mélangeant de grandes quantités de pigments à divers types d'huile et d'aquarelle pour former une masse de peinture pâteuse, dont il étale des poignées de peinture sur des supports monumentaux allongés. « Ginder » consiste en un panneau de deux mètres sur deux recouvert de toile, divisé en trois bandes verticales dans des tons principalement jaunes et ocres. Bien qu'il l’ait étendue plus tard à toute la surface du tableau, Bogart n'a utilisé sa technique de peinture matérielle sculpturale dans cette première œuvre que dans la partie centrale. Il a en effet badigeonné les parties gauche et droite d'un mortier de peinture si fin, que les coutures grossières de la toile sont encore visibles. Cette œuvre ressemble ainsi à un bas-relief abstrait, mais elle tend en même temps à être une pure peinture ET une sculpture. Fait remarquable, l'œuvre est présentée sur un socle, ce qui la détache du mur et souligne sa valeur sculpturale. La partie surélevée, plus matérielle, a été mise en place avec pertinence et force par Bogart et montre déjà clairement la maîtrise de la peinture sculpturale qui rendra son œuvre unique et reconnaissable dans les décennies à venir. Malgré les qualités de Bogart en tant que peintre de la matière, lui-même a toujours relativisé l'importance de la matière dans sa peinture et l'a subordonnée à la composition et à la construction : « La matière n'est pas l'essence de la peinture et, en ce sens, elle est soumise à l'écriture et à la construction de la forme du tableau. »
Collectienummer : 118

Kunstwerken Bram Bogart


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