2004
vinylletters op lichtbak
h. 185cm x b. 155cm x d. 17cm
2004 aankoop
NL – De slogans in het werk van Durant zijn meestal niet mis te verstaan. Dat is niet anders in dit werk: ‘Opgelet, mannelijke chauvinisten’. Vanuit zijn belangstelling voor de sociale bewegingen in de VS rond de jaren ’60 ontstond een reeks werken met lichtbakken. Krantenfoto’s van betogingen uit die periode dienden als startmateriaal. Durant was daarbij vooral geïnteresseerd in de manier waarop taal wordt gebruikt op de panelen die demonstranten meedragen. Hij selecteerde teksten met een algemene betekenis en niet al te sterk verbonden met een specifieke gebeurtenis of periode, zoals: ‘Tell it Like it is’, ‘We Are the People’ of ‘Male Chauvinists Beware’. In een andere context dan straatprotest, bv. in een museum, krijgen deze teksten nieuwe betekenissen. Een tweede criterium was dat de teksten handgeschreven moesten zijn. De kunstenaar schreef ze over op elektronische lichtbakken zoals we ze kennen uit de commerciële bedrijfswereld. De handgeschreven teksten contrasteren met het industriële karakter van hun dragers, de lichtbakken, en verwijzen naar de idee dat de hand van de kunstenaar een kunstwerk uniek en waardevol maakt.
ENG – The slogans in Durant’s work are generally unambiguous, and this is most certainly the case in this work: ‘Male Chauvinists Beware’. His interest in the social movements in the US in the 1960s led to a series of works using light boxes. Newspaper photographs of demonstrations from that period served as his raw material, with Durant’s primary interest lying in the use of language on demonstrators’ placards. He selected texts with a general message and without an overt connection to a specific event or period, such as: ‘Tell It Like It Is’, ‘We Are the People’ or ‘Male Chauvinists Beware’. In a different context to a street protest, e.g. in a museum, these texts acquire new meanings. A second criterion was that the texts must be handwritten. The artist copied them onto the same kind of electronic light boxes that are used in the commercial business world. The handwritten texts contrast with the industrial nature of their carriers, the light boxes, and allude to the idea that it is the artist’s hand that makes an artwork unique and valuable.
FR - Les slogans dans l’oeuvre de Durant sont généralement bien compris. Il n’en va pas autrement dans cette oeuvre-ci: ‘Attention, chauvinistes masculins’. Son intérêt pour les mouvements sociaux aux Etats-Unis vers les années ’60 a généré une série d’oeuvres réalisées avec des enseignes lumineuses. Le matériel de départ se composait de photos de quotidiens consacrées aux manifestations de cette époque. Durant s’intéressait surtout à la manière dont le langage est utilisé sur les panneaux portés par les manifestants. Il sélectionnait des textes d’une portée générale et qui n’avaient pas de lien trop fort avec un événement ou une période spécifique, comme : ‘Tell It Like It Is’, ‘We Are the People’ ou ‘Male Chauvinists Beware’. Dans un autre contexte que la protestation de rue, par exemple dans un musée, ces textes revêtent de nouvelles significations. Un deuxième critère imposait que les textes devaient être manuscrits. L’artiste les recopiait sur des enseignes lumineuses électroniques, telles que nous les connaissons dans les entreprises commerciales. Les textes manuscrits contrastent avec le caractère industriel de leurs supports, les enseignes lumineuses, et évoquent l’idée que la main de l’artiste rend une oeuvre d’art unique et précieuse.