2018
olieverf op doek
h. 100 cm x b. 81 cm
2019 schenking
NL – ‘Ohne Titel’ balanceert tussen figuratie en abstractie. De achtergrond van dit schilderij is lastig te omschrijven. Op de voorgrond kan je een gezicht herkennen, maar het valt bijna uit elkaar. Gerhard laat de natuurlijke samenhang van de verschillende lichaamsonderdelen los, om ze vervolgens samen te voegen tot een dynamisch, ietwat chaotisch geheel. Ze is geïnteresseerd in de manier waarop we beelden lezen. Wat hebben we nodig om bv. een neus als neus te herkennen? Gerhard beschouwt de menselijke figuur als vergankelijk materiaal dat vele vormen kan aannemen. De kunstenaar is niet op zoek naar een makkelijke verklaring of naar harmonie. Ze voegt bewust expliciet storende elementen toe om net spanning in haar beelden te brengen. Ze brengt ons graag in verwarring. Gerhard schildert de twijfelende mens, inclusief zijn onrust en angsten, in wilde, expressieve olieverflagen.
ENG – ‘Ohne Titel’ hovers on the fine line between figurative and abstract. Describing the background in this painting is perplexing. In the foreground you can distinguish a face but it’s almost disintegrating. Gerhard abandons the natural cohesion of the constituent body parts only to subsequently reconnect them into a dynamic, somewhat chaotic whole. She is fascinated by the way in which we interpret images. What is it we need to recognize a nose as a nose, for instance? Gerhard views the human figure as fleeting material that can assume many shapes. The artist is not searching for a simple explanation or harmony. She consciously introduces unequivocally disturbing aspects to her work with the precise intention of adding uneasiness. She enjoys making us confused. Gerhard paints the indecisive person, including their disquiet and fears, using unrestrained, expressive layers of oil paint.
FR - ‘Ohne Titel’ oscille entre la figuration et l’abstraction. Il est difficile de décrire l’arrière-plan de cette peinture. On reconnaît un visage à l’avant-plan, mais il est presque décomposé. Gerhard libère la cohésion naturelle entre les différentes parties du corps, pour les réunir ensuite en un ensemble dynamique, quelque peu chaotique. Elle s’intéresse à la manière dont nous lisons les images. Que nous faut-il, par exemple, pour reconnaître un nez en tant que nez? Gerhard considère la figure humaine comme un matériau périssable qui peut adopter de nombreuses formes. L’artiste ne recherche pas une explication aisée, ni l’harmonie. Elle ajoute délibérément des éléments explicitement perturbants, précisément pour apporter de la tension dans ses reproductions. Elle aime nous confondre. Gerhard peint l’homme qui doute, à l’inclusion de son inquiétude et de ses angoisses, en couches expressives de peinture à l’huile.