Van Balder tot Raveel en van Broodthaers tot Willaert: in het midden jaren 1960 ontwikkelde er zich in de Belgische kunstwereld een nieuwe beeldtaal en artistiek gedachtengoed tegen de achtergrond van de in ijltempo opkomende Amerikaanse popart.
In deze lezing ontdekken we hoe popart voor een hele generatie jonge kunstenaars als vruchtbare grond fungeerde, maar ook hoe onze Belgische talenten snel hun eigen versie ontwikkelden en zich klaar maakten voor een toekomst vol minimalistische, conceptuele en postmoderne kunst. Une petite histoire Belge.
Kunsthistoricus Carl Jacobs deed academisch onderzoek naar de receptie van popart in België en was mede-curator van de overzichtstentoonstelling “Pop Art in Belgium!”, ING, (2016). Hij maakte tevens het gelijknamige boek dat de tentoonstelling begeleidde. Tijdens de lezing zal hij popart als kunstbeweging belichten en zal hij dieper ingaan op de levendige interesse voor popart bij Belgische kunstenaars, verzamelaars en critici uit die tijd.
Carl Jacobs studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel. Daarna ging hij aan de slag als assistant Curator bij de Brussel Biënnale en werkte hij voor het Artificial intelligence Lab van Prof.dr. Luc Steels. Vervolgens deed hij academisch onderzoek naar de opkomst van popart in België en was hij de curator van de tentoonstelling “Pop Art in Belgium!" (2016). Hij was tevens nauw betrokken als assistent curator, curator en co-curator bij verscheidene tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Later was hij ook communicatieverantwoordelijke voor het Antwerpse kunsthuis Extra City Kunsthal.