Met de tentoonstelling ‘De Handdoek’ in de Sint-Jacobskerk in Gent toont de hedendaagse kunstenaar Honoré d’O* hoe belangrijk en noodzakelijk de immaterialiteit van kunst is in deze actuele tijd. Dit bezoek is gratis.
Naar aanleiding van het Van Eyck-jaar nam d’O de ‘Annunciatie’ op het achterpaneel van het ‘Lam Gods’ als vertrekpunt. Daarbij focuste hij op de handdoek, die symbool staat voor zorgzaamheid, hygiëne, voorbereiding en zuivering. Het concept van steun, een van de rode draden binnen het oeuvre van de kunstenaar, integreert zich feilloos in de architectuur van de kerk, niet alleen door de vergeestelijking van materie zichtbaar te maken, maar ook via stokken en steunmannetjes die letterlijk ondersteuning geven. “Het ene werk genereert onophoudelijk verbanden met het andere en trekt er de betekenissen van open, in de onontgonnen ‘mythologie van de actuele nabijheid’”, zoals Honoré d’O het zelf verwoordt.
Op zondag 31 mei 2020 opende Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van S.M.A.K., de tentoonstelling zonder publiek op het spreekgestoelte van de kerk.
Praktische info:
- Je kan de expo gratis bezoeken tot en met 31 oktober 2020 in de Sint-Jacobskerk in Gent zijn op vrijdag, zaterdag en zondag van 14u tot 18u – in beperkte groep.
- Het is niet nodig om te reserveren, dit bezoek is gratis.
- Naar aanleiding van deze tentoonstelling verschijnt er een boek in de vorm van een missaal, uitgegeven door MER. B&L in een vormgeving van Luc Derycke met Pauline Scharmann. Auteurs van een ‘gebed’ zijn onder andere: Cathérine Verleysen, Luc Derycke, Honoré d’O, Philippe Van Cauteren,…
- Deze expo is een initiatief van de vzw Jacobus en werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Stad Gent, de Stichting Liedts-Meesen, HOGENT, VUB, het S.M.A.K. en zovele anderen
- Website
* Honoré d’O vertegenwoordigde in 2005 België op de Biënnale van Venetië en was in 2007 laureaat van de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap. Hij stelde veelvuldig tentoon in binnen- en buitenland en nam deel aan de internationale Biënnales van Johannesburg, Taipei, São Paulo, Sydney, Moskou en de Triënnale van Kathmandu. Zijn werken verworven een plek in verschillende belangrijke museumcollecties en als permanente sculpturen in de openbare ruimte.