Het eerste nummer van Documenten & Argumenten, het - nieuwe! - tijdschrift over de geschiedenis van het Stedelijk Museum van Actuele Kunst (S.M.A.K.) staat in het teken van de stichting van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.) - de motor achter de oprichting van het Museum van Hedendaagse Kunst, het huidige S.M.A.K. - en haar eerste voorzitter, Karel J. Geirlandt (1919-1989). Hoe kwam hij op het idee om de V.M.H.K. in 1957 te stichten? Om op die vraag een antwoord te kunnen geven, bleek het noodzakelijk om de grotendeels ongeschreven biografie van Geirlandt op papier te zetten. Vanuit de vaststelling dat de V.M.H.K. vrijwel vanaf het prille begin niet alleen lokale belangen diende, maar een organisatie was met een nationale agenda, wordt eveneens stilgestaan bij tal van andere initiatieven die in de tweede helft van de jaren 50 in België werden opgezet: G 58, Het Modernistisch Centrum en het Nationaal Centrum voor Moderne Kunst, medegesticht door de V.M.H.K. in 1959.
Het eerste nummer van Documenten & Argumenten, het - nieuwe! - tijdschrift over de geschiedenis van het Stedelijk Museum van Actuele Kunst (S.M.A.K.) staat in het teken van de stichting van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.) - de motor achter de oprichting van het Museum van Hedendaagse Kunst, het huidige S.M.A.K. - en haar eerste voorzitter, Karel J. Geirlandt (1919-1989). Hoe kwam hij op het idee om de V.M.H.K. in 1957 te stichten? Om op die vraag een antwoord te kunnen geven, bleek het noodzakelijk om de grotendeels ongeschreven biografie van Geirlandt op papier te zetten. Vanuit de vaststelling dat de V.M.H.K. vrijwel vanaf het prille begin niet alleen lokale belangen diende, maar een organisatie was met een nationale agenda, wordt eveneens stilgestaan bij tal van andere initiatieven die in de tweede helft van de jaren 50 in België werden opgezet: G 58, Het Modernistisch Centrum en het Nationaal Centrum voor Moderne Kunst, medegesticht door de V.M.H.K. in 1959.