Op uitnodiging van het museum hebben twee studenten van de richting In Situ3 van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, een presentatie van de sculptuur ‘Grande casserole de moules’ van Marcel Broodthaers gemaakt.
Deze presentatie kwam tot stand in het kader van het gelijknamige initiatief van de jongerenorganisatie Amusee Vous vzw. In samenspraak met Maria Gilissen en het museum brengen Willem Corten en Teatske Burgerjon in een kabinet op de bovenverdieping van het S.M.A.K. een selectie materiaal uit de archieven van de Cera Collectie en het museum. Dit wordt gecombineerd met een projectie van gesprokkelde beelden van Broodthaers’ werk. « Door de vraag van het museum om een Broodthaerspresentatie te verzorgen die niet alleen het tentoonstellen van de collectie inhoudt, maar eerst en vooral de context van een betreffend werk tracht te tonen, ben ik intensief onderzoek gaan doen naar Broodthaers’ erfgoed. » De grote mosselpot is een vroeg werk van Marcel Broodthaers. Hij is vanaf het voorjaar van 1966 een aantal jaren veel getoond geweest. Allereerst in de Galerie Wide White Space in Antwerpen. Daar maakte hij deel uit van een expositie van objecten die gepaard ging met de uitgave van een kleine catalogus waarin de vormen terugkomen in fotografische reproducties, in schrift en in gedicht. Slechts weinig mensen hebben een helder beeld van die eerste tentoonstelling. De Wide White Space was net open en er werden nog niet structureel foto’s gemaakt van de tentoonstellingsruimte.
Het is dus nu, zonder diepgaand historisch onderzoek en intensieve medewerking van Maria Gilissen en andere betrokkenen, niet mogelijk de oorspronkelijke context van het werk te schetsen. Wat we echter wel kunnen zien is de verandering in de manier waarop de pot werd geplaatst en gebruikt. Eerst op de grond in een jonge galerie, een klein jaar later op een sokkel in een museum in Brussel, nog een jaar later als deel van Broodthaers’ eerste ruimtegerichte installatie ‘Le Corbeau et le Renard’ (waarvan wel foto’s zijn, aangezien het niet langer enkel om de objecten gaat) en vervolgens nog te vinden op reproducties op fotografisch linnen. Door deze verplaatsing van de ‘Grande casserole de moules’ te onderzoeken, kunnen in uitgaven, andere werken en tentoonstellingen aanwijzingen gevonden worden over hoe het werk zich gevormd heeft en wat voor plaats het inneemt binnen het oeuvre van Marcel Broodthaers. Het streven van S.M.A.K. is in de toekomst een permanent kabinet in te richten waarbinnen elk werk dat deel uitmaakt van de collectie een plaats krijgt in zijn context. De open constructie van dat kabinet zou moeten zorgen voor een mogelijkheid voor de bezoeker om zelf verbindingen te leggen tussen de afzonderlijke werken en de talrijke teksten en uitgaven die aanwezig zijn in het museum. Dit kleine kabinet vormt een aanzet, een poging tot het gebruiken van het erfgoed. We richtten ons op een vroeg werk en zijn specifieke geschiedenis, maar schromen niet associaties te maken met een druk uit 1974. In het toekomstige kabinet zullen de ensembles wellicht iets minder los worden opgebouwd. Nu echter, om de bezoeker en geïnteresseerde een zicht te geven op de omvang van zowel het oeuvre als de collectie, tonen wij wat er in de schaduw van het erfgoed zichtbaar kan worden. Elk afzonderlijk werk is geladen met de status van Broodthaers’ oeuvre, maar heeft ook steeds een eigen sculpturale waarde. Door de mosselpot in helder licht te zetten en vrij traditioneel en/of museaal op een sokkel te plaatsen, laten wij deze in zijn waarde als losstaande sculptuur. Toch laat de pot een spoor na, een schaduw die een nieuwe mal vormt. Een nieuwe mogelijkheid om de lading te dekken. (Teatske Burgerjon, Antwerpen - september 2008) Deze presentatie kwam tot stand door samenwerking tussen S.M.A.K. Gent en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, onderdeel van de Hogeschool Antwerpen, in het kader van het initiatief van jongerenorganisatie Amusee Vous vzw ‘Autour et au-delà Marcel Broodthaers onomwonden’. Met een goed gevulde kalender vol tentoonstellingen, filmvoorstellingen, debatten en andere tijdelijke ingrepen bezetten de jongeren tientallen culturele instellingen, van Oostende tot Charleroi. Het getoonde materiaal is afkomstig uit de Collectie S.M.A.K., uit de schenking van Maria Gilissen aan Collectie S.M.A.K en de Collectie Cera Foundation. De beelden van de projectie en de afdrukken van foto’s van werken, tentoonstellingen en installaties van Marcel Broodthaers zijn geselecteerd uit de grote hoeveelheid materiaal die aanwezig is in het museum en uit dat wat beschikbaar is gesteld door Hans Theys. Geen van de beelden zijn gemaakt door Teatske Burgerjon en Willem Corten en evenmin hun eigendom. Deze selectie is gemaakt door de studenten en met instemming van Maria Gilissen.