Dit project focust op het begrip sculptuur - dat vanaf de jaren zestig sterk veranderde met de introductie van de begrippen horizontaliteit en zwaartekracht die het “verticale” beeldhouwwerk letterlijk van zijn sokkel haalden en het beeldhouwwerk een andere realiteit verleenden.
In het eerste deel worden vooral historische kunstwerken uit de collectie van S.M.A.K. getoond; in het tweede deel zal de nadruk liggen op de relatie met de dans - die vanaf de jaren zestig voorgoed het ballet als genre vervangt. Upside Down wordt een spannend project gekruid met video en nieuwe producties van (jonge) kunstenaars die van wanten weten. Inhoudelijk advies: Vincent Dunoyer.
Deel I Specific Objects 05.10-03.11.2013 De titel "Specific Objects" verwijst naar een tekst van de Amerikaanse kunstenaar Donald Judd. Judd geldt als één van de pioniers van de minimal art. In zijn tekst van 1965 geeft hij uitdrukking aan het minimalistische streven naar een autonoom en non-referentieel kunstwerk. De sculptuur wordt gedefinieerd door haar specifieke materiële eigenschappen. De titel bestaat dan ook vaak uit niet meer dan een opsomming van afmetingen, kleur, materialen, … In de tentoonstelling Specific Objects staat het werk Amerikaans Imperialisme (1972) van Lili Dujourie centraal. Dit werk blijft ook tijdens het tweede deel van Upside Down als een soort “bindmiddel” in de tentoonstellingruimte staan. Het is een werk waarin Dujourie zich toen manifesteerde tegenover de macht van de Amerikaanse kunst maar ook tegen de bijna uitsluitend mannelijke “hegemonie” van de kunstwereld . Tegen een monochrome muur leunt een loodzware stalen plaat. De muur die de plaat bedekt blijft wit. In dit deel tonen we verder topwerken van Carl Andre die zijn betreedbare sculpturen als “plaatsen” beschouwt , een open kubus van Sol LeWitt, een nieuwe montage van vroeg werk van Peter Downsbrough en andere werken uit S.M.A.K. van o.m. Donald Judd, Bruce Nauman, Dan Flavin, Richard Long en Didier Vermeiren. Van Barry Flanagan is een merkwaardig werk te zien in de vorm van een stuk opgespannen canvas op houten stokken. Michel Verjux laat zijn theaterlicht schijnen als een autonome vorm, Ann Veronica Janssens laat een blok beton aan een touw vrij in de ruimte hangen… Video’s van onder meer Bruce Nauman en Yvonne Rainer zullen dit deel activeren met soms documentaire beelden die de artistieke springkracht visualiseren tijdens de jaren zestig en zeventig. De Amerikaanse Louise Lawler gaf ons de toestemming haar fameuze “Birdcalls” (1972) te installeren dat doorheen het vogelgeluid de namen van bekende kunstenaars hoorbaar maakt. Met werk van : Giovanni Anselmo, Barry Flanagan, Peter Downsbrough, Bruce Nauman, Lili Dujourie, Dan Flavin, Didier Vermeiren, John McCracken, Royden Rabinowitch, Louise Lawler, Richard Long, André Cadere, Richard Tuttle, Sol LeWitt, Donald Judd, Bernd Lohaus, Yvonne Rainer, Ann Veronica Janssens, Michel Verjux
Deel II Let’s Dance 15.11-15.12.2013 Herman Van Ingelgem, Karate kid, 2010 In het tweede luik vindt het centrale thema (de "rekbaarheid" van het begrip beeldhouwkunst) doorwerking in het werk van kunstenaars als Joëlle Tuerlinckx en Lee Kit. Werken uit de S.M.A.K. collectie Daarnaast zal er opnieuw werk te zien zijn uit de collectie van S.M.A.K. van onder meer Herman Van Ingelgem, Bruce Nauman en wijlen Franz West, wiens belangstelling voor de beeldhouwkunst in de vroege jaren zeventig resulteerde in de zogenaamde Passtcke: sculpturen die spelen met de lichamelijkheid van de kijker, een interesse die zich later voortzette in de Stühle, Bänke, Divans en Sofas. Aan fotograaf Dirk Braeckman en choreograaf Vincent Dunoyer werd gevraagd om samen een project uit te werken dat zich afspeelt op de geheugen-grens tussen fotografie en dans. Nog meer bekende gezichten dit najaar met o.m. Anetta Mona Chisa & Lucia Tkacova, die in 2012 te gast waren voor “Down on Mainstream”, Peter Rogiers, die voor de gelegenheid de sculptuur die hij voor “I’m your private dancer” (2008) maakte, zal re-activeren en Joris Van de Moortel, dit voorjaar nog te zien in “Via het Virtuele”.
Langlopend Museumcultuur Strombeek/Gent traject Marion Möller | Architectuurornamenten De architectuurornamenten van Marion Môller blijven een inherente aanwezigheid in Cultuurcentrum Strombeek en S.M.A.K. in Gent. In de komende maanden zal Marion Möller twee bijkomende steden tussen Strombeek en Gent bezoeken om een nieuw architectuurornament toe te voegen aan de geplande reeks. De ornamenten gebaseerd op onderzoek in Wetteren en Ternat verdichten de mentale afstand tussen Strombeek en Gent. Praktisch: - Adres: Cc Strombeek, Gemeenteplein z/n, 1853 Strombeek-Bever. - Opening: za 5 oktober vanaf 20 uur met live-optreden van de Brusselse gitarist Raphael Absolonne (Spookhuisje). - Openingsuren: dagelijks van 10 tot 22 uur.
Lezing Carolyn Christov-Bakargiev Op zo 22 december om 11 uur Op zondag 22 december om 11 uur verwelkomt Museumcultuur Strombeek/Gent Carolyn Christov-Bakargiev, curator dOCUMENTA 13 in Kassel (2012). Na de spraakmakende lezing van Jan Hoet, ere-conservator van S.M.A.K. en de Belgische curator van documenta 9 in 1992 haalt Museumcultuur Strombeek/Gent nu de Amerikaanse Carolyn Christov-Bakargiev (1957) naar Strombeek die vorig jaar de méér dan straffe dOCUMENTA 13 in Kassel organiseerde. Carolyn Christov-Bakargiev was eerder directeur van het befaamde en fabelachtige Museum Castello di Rivoli in de nabijheid van het Italiaanse Turijn en curator van de prestigieuze Biënnale van Sidney in 2008. Carolyn Christov zal het in haar lezing zeker hebben over kunstenaars in de periferie, over globalisering, de rol van een Documenta en over de positie van de kunst in een wereld die sneller draait dan dat we allemaal (soms) denken.
Museumcultuur Strombeek/ Gent 2013-2016 Sinds januari 2013 werkt Cultuurcentrum Strombeek structureel samen met S.M.A.K., het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Voor een periode van vier jaar zal het Cultuurcentrum onder de noemer Museumcultuur Strombeek/ Gent jaarlijks twee tentoonstellingsprojecten realiseren (een drieluik in het voorjaar en een tweeluik in het najaar) waarin een bepaalde thematiek wordt uitgediept. Dit gebeurt aan de hand van de collectie van S.M.A.K., die bestaat uit meer dan 2.000 werken en een periode van pakweg zestig jaar omspant. De werken uit de collectie van S.M.A.K. worden aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties. Museumcultuur Strombeek/ Gent is een unieke interregionale samenwerking met als doel een nieuw publiek in contact te brengen met de recente kunstgeschiedenis op basis van de rijke collectie van S.M.A.K. Museumcultuur Strombeek/ Gent is een concept van Cultuurcentrum Strombeek. De uitwerking en organisatie vinden plaats in nauwe samenwerking met S.M.A.K. Gent. Met steun van: Vlaamse Gemeenschap CC Strombeek, S.M.A.K. en sponsors Meer informatie