De kunstenaar Michel François kreeg eind 2008 van het S.M.A.K. carte blanche om gedurende anderhalf jaar het tentoonstellingsprogramma in twee identieke, spiegelende zalen te bepalen.
Hij doopte het project Faux Jumeaux of valse tweelingen. Hij vroeg aan vijftien personen om elk twee kunstwerken te kiezen die vormelijk of materieel heel sterk op elkaar lijken, en die niettemin onafhankelijk van elkaar tot stand gekomen zijn. Welke inhoudelijke gelijkenissen of verschillen tussen de twee werken komen aan het licht door ze ‘gespiegeld’ in de twee identieke zalen te presenteren?
Laurent Jacob spiegelde enerzijds een sculptuur van Roger Jacob, zonder titel, (1974) met anderzijds een stenen gedenksteen uit de Sidamo regio in Ethiopië (ca. 1000 na Chr. gedateerd). Deze sobere en serene opstelling vulde hij aan met een werk van Jean-Marie Gheerardijn. Découverte d’un charnier au S.M.A.K.(1986–2009) bestond uit dode vliegen die in grote getale rond de scheidingswand tussen de twee "Faux Jumeaux" zalen op elkaar gehoopt lagen. Dit werk werd niet letterlijk gespiegeld volgens het "Faux Jumeaux" concept maar roept enigszins reminiscenties op aan Who is Afraid of the Dark? (2002) van Damien Hirst.
Voorstel 1 - Michel François Voorstel 2 - Loïc Vanderstichelen Voorstel 3 - Daniel McClean Voorstel 4 - Yves Brochard Voorstel 5 - Guillaume Désanges Voorstel 7 - Raya Lindberg Voorstel 8 - Hans Theys Voorstel 9 - Frank Maes Voorstel10 - Philippe Van Cauteren Voorstel 11 - Rainier Lericolais Voorstel 12 - Christine Macel Voorstel 13 - François Curlet Voorstel 14 - Joël Benzakin Voorstel 15 - Lea Gauthier Voorstel 16 - Jean-Paul Jacquet