De op documenta X gepresenteerde film van Johan Grimonprez D.I.A.L.H.I.S.T.O.R.Y. (1997) ligt nog vers in het geheugen.
Deze indrukwekkende film, gebaseerd op een onderzoek naar de historiek van de voorstelling in de media van vliegtuigkapingen overal ter wereld, gaande van de eerste transatlantische kapingen tot de kofferbommen van de jaren negentig, werd wereldwijd vertoond en gelauwerd met verschillende prijzen (oa. Spin Award, San Francisco). In het S.M.A.K. stelt Johan Grimonprez nu zijn 'Inflight-Magazine' voor. 'Inflight' gaat op dezelfde thema's verder. Het lijkt een magazine in de puurste zin van het woord. Wat betreft de vorm hanteert (en parodieert) hij het ‘format’ van de typische magazines van de luchtvaartmaatschappijen die men terugvindt in de vliegtuigzetels. Vormelijk probeert Grimonprez niet te verleiden met een flashy lay-out of gepolijste plaatjes, wel met uit elkaar spattende vliegtuigen, blinkende revolvers en op scherp staande handgranaten, en als het ware ‘gekaapte’ advertenties. Het ganse spectrum van vliegtuigkapingen, over cyberjacking en andere digitale varianten, wordt behandeld. Naast teksten en foto’s gebaseerd op verhalen van mensen die enige 'ervaring' bezitten in het ondergaan van kapingen, ontwierp de kunstenaar ook een eigen 'safety instruction card' en ‘braakzakje’ voor toekomstige luchtreizigers. Het magazine wordt gepresenteerd als een artistieke editie in een ongelimiteerde oplage dat zowel in musea als in gewone krantenkiosken wordt verspreid. Stiekem nestelt het magazine zich als een luis in de pels van de gemediatiseerde wereld. Het magazine wordt in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst gepresenteerd in een aangepast kader geïnspireerd op de luchthavenlobby's van de jaren zeventig. Men kan er het boekje doorbladeren (en verkrijgen) bij een hete kop koffie.