A Casa de Fonteinstraat

Pedro Cabrita Reis


1990
mixed media
variabele afmetingen
1990 schenking
NL - ‘A Casa de Fonteinstraat’ (Het huis van de Fonteinstraat) ontstond in de periode waarin Pedro Cabrita Reis een nieuw vocabularium ontwikkelde met als thema het huis, een constructie die uiting geeft aan een basisbehoefte van de mens. In gips en hout bouwde Cabrita Reis in 1990 een tiental gelijkaardige werken waarvan de titel begint met ‘A casa…’ (Het huis). Dit specifieke werk maakte hij in de verlaten Fonteinhoeve (Fonteinstraat 2, Temse) voor de tentoonstelling ‘Ponton Temse’ die werd gecureerd door Jan Hoet. Op de voorbereidende schets van 9 mei 1990 tekende Cabrita Reis een circuit van kanalen dat zich bewoog rond ‘het hart van het huis’. Het circuit verbond drie bovengrondse putten, een vierkante en twee cilindervormige, die doen denken aan waterputten of bronnen. Ze waren onderling verbonden door open, U-vormige kanalen of aquaducten. In ‘A Casa de Fonteinstraat’ liep het kanaal dat vertrekt uit de vierkante put via een verval en een rechte hoek uit op de centrale schoorsteenmantel van de hoeve. Vreemd bij de kanalen en putten is dat ze niet in elkaar overlopen. Er is overigens ook geen water dat zou kunnen overlopen. De kanalen en putten zijn niet met elkaar verbonden. Ze staan los van elkaar. Het circuit kan alleen in onze verbeelding functioneren. Op andere plekken dan de hoeve waarvoor het werk werd gemaakt, ligt de nadruk meer dan ooit op de suggestieve vormelijke verschijning en de visuele link met minimal art.
ENG - ‘A Casa de Fonteinstraat’ (The Fountain Street House) was created when Pedro Cabrita Reis was developing a new vocabulary on the theme of the house, a structure that symbolises a fundamental human need. In 1990, Cabrita Reis built a dozen similar works in plaster and wood, whose titles begin with ‘A casa...’ (The house). He made this particular work in the abandoned Fonteinhoeve (Fonteinstraat 2, Temse) for Jan Hoet’s ‘Ponton Temse’ exhibition. Cabrita Reis’ preparatory sketch dated 9 May 1990 shows a canal circuit that runs around ‘the heart of the house’. It connects three above-ground wells, one square and two cylindrical, that evoke water wells or springs. They are interconnected by open, U-shaped channels or aqueducts. In ‘A Casa de Fonteinstraat’, the canal starting from the square-shaped well intersected a slope and ran at a right angle to the central chimney of the farmstead. The canals and wells do not merge into one another, which is unusual. Furthermore, there do not contain water so can never overflow. The canals and wells are completely separate entities and not interlinked, meaning that the circuit can only function in our imaginations. When the work is installed in alterative locations to the farm, the work’s evocative appearance and visual link to minimal art becomes even more powerful.
FR - « A Casa de Fonteinstraat » (La maison de la Fonteinstraat) a été créée pendant la période où Pedro Cabrita Reis développait un nouveau vocabulaire sur le thème de la maison, une construction qui exprime un besoin humain fondamental. En plâtre et en bois, Cabrita Reis a construit en 1990 une dizaine d'œuvres similaires dont les titres commencent par « A casa... » (La maison). Il a réalisé la présente œuvre dans la ferme abandonnée Fonteinhoeve (Fonteinstraat 2, Temse) pour l'exposition « Ponton Temse » organisée par Jan Hoet. Sur l'esquisse préparatoire datée du 9 mai 1990, Cabrita Reis a dessiné un circuit de canaux qui se déplacent autour du « cœur de la maison ». Le circuit relie trois puits de surface, l'un carré et les deux autres cylindriques, évoquant des puits ou des sources. Ils étaient reliés entre eux par des canaux ouverts en forme de U ou par des aqueducs. Dans « A Casa de Fonteinstraat », le canal partant du puits carré s'étend en pente et à angle droit jusqu'à la cheminée centrale de la ferme. Ce qui est étrange, c'est que les canaux et les puits ne se fondent pas les uns dans les autres. D'ailleurs, il n'y a pas non plus d'eau qui pourrait déborder. Les canaux et les puits ne sont pas reliés entre eux. Ils sont séparés l'un de l'autre. Le circuit ne peut fonctionner que dans notre imagination. Dans d'autres lieux que la ferme pour laquelle l'œuvre a été réalisée, l'accent est plus que jamais mis sur l'aspect formel évocateur et le lien visuel avec l'art minimal.
Collectienummer : 232

Kunstwerken Pedro Cabrita Reis


Word Vriend van S.M.A.K.
made by