1992–1996
olieverf en acrylverf op papier en doek
h. 209 cm x b. 290 cm
2002 bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap
NL – ‘De papfles’ is een laat werk uit de reeks ‘Welcome Home’, die Fred Bervoets in 1990 begon. In die periode duiken er geregeld nieuwe thema’s op. Bervoets’ nieuwe gezinssituatie met vrouw en kind vormen de voornaamste inspiratiebron. Zijn typische ontwortelde, cynisch-humoristische op zichzelf geworpen onderwerpen in overvolle composities verdwijnen stilaan naar de achtergrond. Hoewel hij zegt rust te ervaren bij de nieuwe situatie, steekt grote kwelling nog steeds de kop op. Veel werken uit ‘Welcome Home’ – zoals ‘De papfles’ – zijn uitgevoerd in Bervoets’ bekende ‘acide verkeerd techniek’, waarbij hij rechtstreeks op de etsplaat ‘schildert’ met een in zuur gedrenkte borstel. De ondiepere afdrukken op de plaat laten hem toe om in subtielere grijswaarden te werken, waardoor het felle expressionistische kleurgebruik van zijn vroeger werk vervaagt.
‘De papfles’ toont een bijtend humoristische scène uit Bervoets’ familieleven. Op een geschubde achtergrond, die door dit patroon elke ruimtesuggestie negeert, lijkt de compositie enerzijds willekeurig uitgestrooid over het beeldvlak en anderzijds beredeneerd. In een stijl schatplichtig aan Cobra, schilderde Bervoets in het midden een monumentale, gestileerde vrouwenfiguur, die het beeld met een zeis in de hand agressief domineert. Onder haar gespreide benen staat een kabouter – een ironiserend zelfportret van Bervoets – die een koe een papfles aanbiedt. Het tafereel alludeert op de aloude volkse humor van de kijvende vrouw die haar echtgenoot onder de knoet houdt. Bervoets lijkt zijn bijtende agressie achterwege gelaten te hebben voor ironie en zelfspot.
ENG - ‘The Baby Bottle’ is a late work from the ‘Welcome Home’ series, which Fred Bervoets began in 1990. Fresh themes regularly emerged in this period. His new family situation, with a wife and child, was a key source of inspiration. His teeming compositions and typically uprooted, cynical-humorous subjects, usually revolving around himself, slowly disappeared. While claiming to have found peace in domesticity, he was still prone to bouts of profound torment. Many of the works in the ‘Welcome Home’ series – such as ‘The Baby Bottle’ – were executed in Bervoets’ famous ‘acide verkeerd’ [wrong acid] technique, in which he ‘painted’ directly on the etching plate with a brush soaked in acid. The shallower depressions on the plate allowed him to work in subtler shades of grey, which led to a gradual dimming of the bright, expressionist colours used in his earlier works.
‘The Baby Bottle’ depicts a bitingly humorous scene from Bervoet’s family life. On the one hand, the composition seems randomly distributed across the picture plane, but on the other, it also appears to be highly rational. The scale-like background eliminates all sense of spatiality. In a style indebted to Cobra, Bervoets painted a monumental, stylised female figure in the centre, aggressively dominating the picture with a scythe in her hand. Below her spread legs is a gnome – an ironic self-portrait of Bervoets – offering a baby bottle to a cow. The scene alludes to the popular joke of the hen-pecked husband. Bervoets seems to have abandoned his caustic aggression for irony and self-mockery.
FR - ‘Le biberon’ est une œuvre tardive de la série 'Welcome Home', que Fred Bervoets entama en 1990. Cette période fut marquée par l'émergence régulière de nouveaux thèmes. La nouvelle situation familiale de Bervoets, avec sa femme et son enfant, formera sa principale source d'inspiration. Ses sujets typiquement déracinés, tant cyniques que humoristiques et propres à eux, avec des compositions surchargées, passent progressivement à l'arrière-plan. Alors qu'il prétend se sentir paisible face à cette nouvelle situation, un tourment semble encore l’habiter. De nombreuses œuvres de ‘Welcome Home’ - comme ‘le biberon’ - sont exécutées selon la célèbre ‘technique acide de manière incorrecte’ de Bervoets, qui consiste à ‘peindre’ directement sur la plaque de gravure à l'aide d'un pinceau imbibé d'acide. Les impressions moins profondes sur la plaque lui permettent de travailler dans des nuances de gris plus subtiles, ce qui estompe les couleurs vives et expressionnistes de ses œuvres antérieures.
'Le biberon' dépeint avec humour une scène de la vie familiale de Bervoets. Sur un fond écailleux qui, en raison de ce motif, ignore toute suggestion d'espace, la composition semble d'une part dispersée au hasard sur le plan de l'image et d'autre part raisonnée. Dans un style emprunté au mouvement Cobra, Bervoets représente au centre une figure féminine, tant monumentale que stylisée, qui domine agressivement l'image, une faux à la main. Sous ses jambes écartées, un lutin - autoportrait ironique de Bervoets - offre un biberon à une vache. La scène fait allusion à l'humour populaire traditionnel de la femme qui se chamaille et qui a une certaine emprise sur son mari. Bervoets semble avoir remplacé son agressivité caustique par de l'ironie et de l'autodérision.